Ziskové sloty bez nutnosti vkladu

  1. 20 Bet Casino 50 Free Spins: Nezapomeňte na aktivní linky, které významně ovlivňují počet kombinací
  2. Automaty Online Za Darmo Bez Rejestracji - Proto nemusíte provádět žádný výzkum
  3. Automaty Fire In The Hole Zdarma: Hra se odehrává v jurských dobách a nabízí sázkařům možnost vidět některá zvířata, která se potulovala po zemi před miliony let, zatímco roztočí válce o skutečné peněžní ceny

Výherní automaty za peníze 2023

Automaty Troll Hunters 2 Online Zdarma
Tím pádem, vaše počáteční investice bude minimalizována, pokud se rozhodnete, že online oblast je pro vaši domácí hru vhodná
Automaty Eagle Bucks Zdarma
Výrazně zlepšuje celkový herní zážitek uživatelů těchto kasin PayPal
Hráči s pevným koncem jsou velmi fyzičtí hráči s mnoha povinnostmi na hřišti

Zdarma peníze online kasino 2023

Slot česky
Sloty casino je způsob, jakým kasino vypadá
Lopesan Costa Bávaro Casino Bonus Bez Vkladu
Většina kasin mají režim play for fun na svých mobilních verzích, příliš
Automaty Money Train Online Zdarma

Poznání – postižení – umění. Úvod – základní teze

William -Adolphe Bouguereau, Slepý Homér se nechává vést, 1874

Řekněte nerozhodným srdcím: „Buďte rozhodní, nebojte se! Hle, váš Bůh přichází s pomstou, Bůh, který odplácí, vás přijde spasit.“ Tehdy se rozevřou oči slepých a otevřou se uši hluchých. Tehdy kulhavý poskočí jako jelen a jazyk němého bude plesat. Na poušti vytrysknou vody, potoky na pustině. (Izajáš, 35, 4-6)

Předkládaná práce má dva vzájemně se podmiňující cíle. Prvním cílem je sonda do světa tvorby i estetického vnímání lidí se smyslovým handicapem. Druhým cílem je nabídnutí alternativy proti idealismu (subjektivnímu i objektivnímu) a materialismu v psychologii umění. Tuto alternativu představuje umírněný aristotelský dualismus (hylemorfismus).  První cíl je zároveň metodou cíle druhého a naopak. Podstata lidského poznání, umělecké tvorby a recepce uměleckých děl nejlépe vynikne, když budeme zkoumat, jak se na poznávání reality, tvorbě a estetickém vnímání projevuje deficit poznávacích struktur účastníků komunikace uměním. A naopak: důsledné uplatňování aristotelské metody pomůže vytvořit ucelený přehled o problematice vztahu handicapovaných a umění, který v zamýšlené podobě doposud neexistuje.

Aristotelský vyvážený pohled na vztah smyslového a rozumového poznání může pomoci korigovat výkyvy v přístupu k osobám se smyslovým postižením, na které bývá často pohlíženo ze dvou krajních stanovisek. Jednak existuje tendence k jejich podceňování až démonizování, jednak bývají často přeceňováni a glorifikováni.

Postižení nebo jen jakkoli výjimeční lidé byli vždy v dějinách vnímáni a přijímáni svým okolím ambivalentně: se sklonem je buď podceňovat, odsuzovat, pronásledovat nebo i zabíjet – nebo je litovat, přeceňovat a připisovat jim mimořádné, ba nadpřirozené vlastnosti a schopnosti.[1]

V oblasti poznávání tato stanoviska souvisí s empirismem a materialismem na jedné straně a s idealismem na straně druhé. Pro empiriky znamená smyslový handicap nenahraditelnou ztrátu schopnosti adekvátně poznávat, pro idealisty naopak představuje výhodu – možnost oprostit se od rušivých smyslových vjemů.

Dvě teze, které jsou v současné psychologii umění intuitivně přijímané naopak hovoří pro aristotelsky chápaný dualismus. Tyto teze můžeme vyjádřit ve dvou následujících větách:

a) Tvorba a recepce umění je u osob se smyslovým postižením specifická.[2]

b) Lidé se smyslovým postižením jsou schopni tvořit a recipovat umění.[3]

Jakkoliv jsou tato tvrzení pravděpodobně předmětem všeobecného souhlasu, není již tak samozřejmé přitakat antropologickým a estetickým důsledkům, ke kterým tato tvrzení vedou. Tyto důsledky můžeme shrnout opět do dvou tezí:

I. Lidské poznání začíná u smyslů, nic není v rozumu, co dříve nebylo ve smyslech.[4] Umělecké dílo má materiální (smyslovou) povahu.

II. Specificky lidské poznání je poznání rozumové, rozumové poznání není druh smyslového poznání, rozum v poznávaných předmětech odhaluje víc než smysly, které rozumu poskytují potřebná data.[5] Umění je rozumová ctnost vytváření uměleckých děl (habitus neboli trvalá dispozice získaná na základě rozumového poznání) a krása je primárně poznávána rozumem.[6]

Dříve než se pustíme do důkazu výchozích tezí, ukážeme si, jak z nich, jsou-li platné, dané důsledky vyplývají.

Ad I.: 1. Pokud poznání nezačíná u smyslů a umělecké dílo nemá materiální (smyslovou) povahu, pak neexistují rozdíly mezi tvorbou a recepcí umění osob se smyslovým postižením a osob intaktních.

2. Avšak není pravda, že rozdíly neexistují; tj. rozdíly existují (Teze a) – určité postupy v umění jako kupříkladu perspektiva v malířství přímo souvisí se zrakovým vnímáním a pomocí jiných smyslů nejsou adekvátně zprostředkovatelné).

Z: Tedy není pravda, že poznání nezačíná u smyslů a umělecké dílo nemá materiální (smyslovou) povahu; tj. poznání počíná u smyslů a umělecké dílo má materiální (smyslovou) povahu.

Ad II.: 1. Pokud je rozumové poznání druh smyslového poznání a umění není rozumová ctnost, pak se obraz světa, který mají intaktní lidé a lidé se smyslovým postižením, diametrálně liší, což může znamenat i praktickou ztrátu schopnosti komunikovat uměním s intaktními lidmi.

2. Avšak není tomu tak. (Teze b) – je zřejmé, že smyslové postižení přes všechny obtíže, které působí, neznamená automaticky nižší intelekt a horší mravní charakter; intelekt, přestože data získává ze smyslů, je o sobě na smyslech nezávislý, proto jsou lidé se smyslovým postižením schopní komunikovat uměním).

Z: Tedy rozumové poznání není druh smyslového poznání a umění je rozumová ctnost.

Práce je rozdělena do dvou částí podle tématů obsažených v uvedených důsledcích.

Prvním tématem je smyslové poznání (I.). V první části práce je nastíněna podstata a princip poznání jako takového, umělecké dílo je charakterizováno jako smyslový výraz krásy, dále se autor zaměřuje na jednotlivé smysly, zabývá se podstatou smyslového handicapu a jeho druhy. Stručně se zabývá překážkami, které smyslový handicap klade tvorbě a recepci uměleckých děl, a obrazem smyslového postižení v umění.

Druhým tématem je rozumové poznání a podstata umění (II.), autor umění identifikuje jako rozumovou ctnost – habitus vytváření děl. Zabývá se podstatou kompenzace smyslového handicapu a její spojitostí s habitem umění. Zkoumá zvláštní habity umění, které jsou výsledkem kompenzace smyslového handicapu.

Pro dosažení cílů práce se autor opíral o tradiční, ale i moderní literaturu z oblasti filosofie, psychologie a estetiky a rovněž o své osobní zkušenosti ze zprostředkování informací osobám se smyslovým handicapem. Pro postižení podstaty lidského poznání a tvoření je čerpáno ze dvou stěžejních spisů aristotelského zaměření – z Aristotelova pojednání O duši a ze Summy theologické sv. Tomáše Akvinského. Hlavním sekundárním pramenem pro oblast aristotelsko-tomistické filosofie se stalo kompendium Základy aristotelsko-tomistické filosofie Josepha Gredta a Základy vědecké filosofie Miroslava Skácela. Při řešení různých námitek proti zastávanému pojetí se autor opíral zejména o knihy Jiřího Fuchse (Filosofie 1-7). Jako sekundárních pramenů, které aplikují tradiční aristotelskou filosofii na poznatky empirické psychologie a teorie mysli bylo používáno zejména Habáňovy Psychologie, Psychologie A. M. Marka, České tomistické psychologie autorů Nakonečného, Samohýla a Machuly, monografie Anthony Kennyho Tomáš o lidském duchu a monografie A. M. Marka Vznik, struktura a hodnota našeho poznání. Tyto poznatky autor také na četných místech porovnává s náhledy moderní kognitivní neurologie, zejména s publikacemi Antonia Damasia (Descartesův omyl, Hledání Spinozy) a Olivera Sackse. Stanoviska z oblasti estetiky a filosofie umění jsou inspirována publikacemi Josefa Pospíšila (Filosofie podle zásad sv. Tomáše Akvinského), Eugena Kadeřávka (Soustava filosofie křesťanské), Jacquese Maritaina (Umění a scholastika), Timothea Vodičky (Filosofie umění) a Karla Šprunka (Základy filosofie umění). Při charakterizaci různých smyslových postižení je čerpáno z klasické tyflopsychologické a tyflopedické (Litvak, Jesenský, Smýkal, Ludíková), surdopedické (Solovjev, Potměšil), neurologické (Damasio, Sacks, Koukolík) a psychiatrické (Vondráček, Höschl) literatury. Pro postižení vztahu osob se smyslovým handicapem a umění obecně využívá autor publikace B. Blažka a J. Olmrové (Krása a bolest) a Olivera Sackse (Muž, který si pletl manželku s kloboukem, Antropoložka na Marsu, Musicophilia). Co se týká jednotlivých typů postižení je čerpáno z publikací Josefa Zemana (nevidomí a umění), Josefa Smýkala (nevidomí a umění, nevidomí a hudba), Rudolfa Krchňáka (nevidomí a umění), Evžena Perouta (nevidomí a výtvarné umění), Jaroslava Hrubého (neslyšící a umění), Pavly Novotné (neslyšící a výtvarné umění), Denise Diderota (znakový jazyk a umění), K. Červinkové Houškové a T. Kováčové (umělecké tlumočení do znakového jazyka), I. Pavlovičové (neslyšící a divadlo), B. Vrbové (neslyšící a divadlo), Evy Souralové (neslyšící a literatura), Roberta Kocha (umění a tělesně postižení), Aleny Nádvorníkové (umění a dušení poruchy), Jiřího Roubíčka (umění a duševní poruchy) a V. Vondráčka a F. Holuba (umění a duševní poruchy).

Forma je podřízena obsahovému členění látky. Základem je rozdělení na smyslové a rozumové vnímání, které práci dělí na dvě přibližně stejně dlouhé části. Uvnitř každé části je sledována přibližně tato struktura: nejprve se seznamujeme s podstatou problému (obecně jde o lidský způsob poznávání a tvoření), dále následuje klasifikace předmětu a charakteristika jednotlivých prvků, po ní přichází výčet a popis různých defektů a jejich následků a nakonec se problematika v souvislosti s defekty vztáhne k oblasti umění. Protože jsou některá základní východiska předmětem filosofických sporů, následuje za kapitolou, která se jimi zabývá, podkapitola, kde jsou prezentovány námitky, které mohou být vůči zastávanému stanovisku vzneseny, a autor se je pokouší zodpovědět. Pasáže z odborné literatury jsou citovány v českém jazyce. Tam, kde jde o publikovaný český překlad, autor ponechává citát pouze v češtině (spoléhá se na erudici překladatele), tam, kde autor překládá sám (jedná se většinou o překlady ze Summy theologické sv. Tomáše Akvinského), uvádí originální znění textu do poznámky pod čarou. Pokud je uveden citát z krásné literatury, je uveden nejprve český text českého překladu a posléze originálu přímo v práci. Při bibliografických citacích (seznam literatury na konci práce) je postupováno podle normy ČSN ISO 690. Při bibliografických odkazech (poznámky pod čarou) autor u moderní literatury postupuje podle normy ČSN ISO 690 a u literatury klasické podle zásad užívaných v nakladatelství Oikoymenh. Pokud se v textu hovoří o krásné literatuře, jsou zmiňovány pouze názvy děl, přičemž komletní soupis beletrie se nachází na konci celé práce v seznamu literatury.


[1] BLAŽEK, B. – OLMROVÁ, J. Krása a bolest : úloha umění, tvořivosti a hry v životě trpících a postižených. Praha, 1985, s. 35

[2] SMÝKAL, J. Nárys gnozeologických zvláštností nevidomých v poznávání umění. Brno, 1967.

[3] Viz: PEROUT, E. Arteterapie se zrakově postiženými. Praha, 2005;

SMÝKAL, J. Hudební tradice ve škole pro nevidomé a slabozraké v Brně. Brno,1996;

NOVOTNÁ, P. Výtvarné umění v kultuře Neslyšících. Brno, 2008;

VRBOVÁ, B. Pohybové divadlo neslyšících Zoji Mikotové. Brno, 2008.

[4] Aristotelés, De an. 430

[5] Viz: Aristotelés, De an. 429-429b

[6] Viz: Aristotelés, Eth. Nic. VI, 4


Příspěvek vznikl s podporou projektu GA ČR č. 406/01/0374.

Příspěvek vznikl s podporou projektu GA ČR č. 406/01/0374.

2 Responses to Poznání – postižení – umění. Úvod – základní teze

  1. Maftík napsal:

    „První cíl je zároveň metodou cíle prvního a naopak.“ – jeden z těch cílů měl být zřejmě druhý, je třeba to .opravit

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *