Vatikán ustupuje čínským komunistům

Nejnovější zprávy z Číny uvádějí, že Vatikán již podruhé vyzval legitimního biskupa, aby odstoupil a předal svůj biskupský stolec biskupovi jmenovanému komunistickou vládou, který byl po svém nedovoleném vysvěcení bez papežského souhlasu v roce 2011 exkomunikován.

Biskup Peter Čuang Ťien-ťien ze Šan-tchou byl v prosinci přinucen k cestě do Pekingu, kde ho nejmenovaný vatikánský prelát – zdroje spekulují, že šlo o arcibiskupa Claudia Maria Celliho, vyjednavače mezi Vatikánem a Čínou – vyzval, aby odstoupil a umožnil tak, aby jeho místo zaujal biskup Čínského vlasteneckého katolického sdružení Joseph Chuang Ping-čang. Stejnou žádost dostal od Vatikánu již dva měsíce předtím, v říjnu 2017.

I když v širším katolickém světě se vývoji situace ve vztazích mezi Vatikánem a Čínou příliš velké pozornosti nedostává, portál OnePeterFive ho sleduje od počátku roku 2016. Vyvolal celou řadu znepokojených hlasů, z nichž nejvýznamnějším byl hlas kardinála Josepha Zena, emeritního biskupa z Hongkongu. (Zen mluví velmi přímočaře mnohem déle, ale nedávný vývoj mu poskytl konkrétnější důvod ke znepokojení).

Ve světle zpráv z minulého týdne máme dojem, že pro katolíky ze Západu je neobyčejně důležité znát určité pozadí celé situace a to, jak ji ovlivňuje každý krok na této cestě. Zen promluvil jako kritický hlas, varující před tím, co by se stalo, kdyby Vatikán pokračoval v diplomatickém kurzu zahájeném za Františka.

V lednu 2016 [1] se kardinál Zen tázal:

Vědí naši představitelé v Římě, jak v Číně vypadají volby? Vědí, že takzvaná biskupská konference není jen nelegitimní, ale jednoduše neexistuje? Zato existuje orgán zvaný ¸Jedno sdružení a jedna konferenceʻ. Vlastenecké sdružení a biskupská konference totiž trvale spolupracují jako jedno seskupení, jemuž vždycky předsedají vládní úředníci (existují snímky, které to dokazují; vláda už se ani nesnaží zachovávat zdání a natvrdo se chlubí faktem, že teď řídí náboženství!). Podepsat takovou dohodu znamená odevzdat pravomoc jmenovat biskupy do rukou ateistické vlády.“

Kardinál Zen dále hovořil o tom, jak Vatikán rozvíjí Ostpolitik vůči Pekingu:

Velmi mě zneklidňuje pohled Jeho Eminence státního sekretáře [kardinála Pietra Parolina], který je dosud omámen zázraky Ostpolitik. V jednom projevu v loňském roce na vzpomínkové slavnosti za kardinála Casaroliho chválil úspěchy tohoto svého předchůdce při zajišťování existence církevní hierarchie v komunistických zemích východní Evropy. Uvedl v něm: ¸Při vybírání kandidátů na biskupy jsme vybírali pastýře, nikoli lidi, kteří se systematicky stavějí proti režimu, lidi, kteří se chovají jako gladiátoři, lidi, kteří se rádi předvádějí na politických tribunách.ʻ Ptám se: Koho tímto popisem mínil? Obávám se, že měl na mysli kardinála Wyszyńského, kardinála Mindszentyho, kardinála Berana. To ale byli hrdinové, kteří statečně hájili víru svého lidu! Už i jen uvažovat o takovémto způsobu myšlení mě děsí a upřímně doufám, že se mýlím.“

V den, kdy bude podepsána dohoda s Čínou, zavládne pokoj a radost, ale nečekejte, že se budu účastnit oslav počátku této nové církve. Zmizím, začnu mnišský život modlitby a pokání. Požádám papeže Benedikta o odpuštění za to, že nedokážu udělat to, v co doufal. Požádám i papeže Františka, aby odpustil starému kardinálovi z periférie, že ho obtěžoval tolika nevhodnými dopisy.“

Když se vraždila neviňátka, řekl anděl Josefovi, aby vzal Marii i Dítě a utekl do bezpečí. Poradili by mu dnes naši diplomaté, aby šel a pokorně požádal Heroda o dialog!?“

V červnu 2016 sdělil kardinál Zen čínským katolíkům na blogu, který dnes již na internetu není, aby se dohodou papeže s Pekingem neřídili.

Podle novináře Giannieho Valenteho z listu La Stampa, který tento příspěvek citoval v nesouhlasném článku z téhož měsíce, Zen věřící v Číně upozornil, že dohoda mezi Vatikánem a Pekingem „bude mít pravděpodobně papežské schválení“ a že „svědomí člověka je nakonec nejvyšším kritériem pro posuzování našeho jednání. Jestliže nám tedy vaše svědomí říká, že obsah nějaké dohody odporuje zásadám naší víry, neměli bychom se jí řídit.“

V srpnu 2016, kdy kardinál Zen vynaložil velké úsilí na odrážení útoků, jež vyvolal jeho odpor pro novému směřování Církve v Číně za papeže Františka, kardinál jasně řekl, že dnešní události očekává a že podle jeho názoru povedou k tomu, že se věrní čínští katolíci ocitnou „v situaci katakomb“. Napsal:

Víme, že ateistický režim v Číně vždycky chtěl náboženství absolutně kontrolovat. Velké skupiny katolíků, jak podzemních, tak oficiálních, dosud za velkých obětí zůstávají věrné Církvi, kterou Ježíš založil na Petrovi a apoštolech. Dnes se však na obzoru vynořuje hrozba prohlášení přicházejícího přímo od církevní autority, která jim přikáže změnit směr. O čem se prohlašovalo, že to odporuje nauce a disciplíně Církve, to se teď stane legitimním a normálním; všichni se budou muset podřídit vládě, která řídí Církev; všichni budou muset poslouchat biskupy, kteří jsou dodnes nelegitimní a dokonce exkomunikovaní. Znamená to tedy, že se tito ubozí ¸zastánci konfrontaceʻ celá desetiletí mýlili?“

Vyzývám, abychom se v duchu připravili na takovou eventualitu, která se kdysi zdála nemožná, ale teď se jeví velmi pravděpodobně. Co dělat? Smířit se s návratem do katakomb, jak říká Valente, což není běžná situace. Avšak když normální je nelegitimní a legitimní není dovoleno, pak není jiná možnost než držet se legitimního způsobem, který není běžný.“

V říjnu 2016 během návštěvy v USA se Zen důrazně ozval znovu: „Čínská vláda neučinila v jednáních žádné ústupky,“ řekl čínsky psanému newyorskému listu World Journal. „Jsou věci, v nichž nemůžeme dělat kompromisy.“ Řekl novinám, že papež František je Jihoameričan a chová sympatie ke komunistům: „Čínské komunistické straně vůbec nerozumí.“

Zen během návštěvy řekl, že je přesvědčen, že navázání diplomatických styků mezi Vatikánem a Pekingem je jen otázkou času. „Tchajwanský lid by se měl připravit na to, že zůstane opuštěný, neboli že o diplomatické styky přijde,“ uvedl.

Také zkušený vatikanista Sandro Magister v srpnu 2016 potvrdil, že papež „se chystá … poskytnout komunistickým úřadům privilegium vybírat kandidáty [na biskupy]. A čínského arcibiskupa s nejvyšším postavením v kurii posílá v rozporu s dohodou do exilu na jednom ostrově v Pacifiku.“

Podle Magistera byl tímto arcibiskupem Zenův „krajan, spolubratr biskup a přítel Savio Hon Tchaj-faj – stejně jako kardinál salesián – jehož Benedikt XVI. v roce 2011 povolal z Hongkongu do Říma a jmenoval sekretářem Kongregace pro evangelizaci národů. Letos 6. června ho však papež František nečekaně jmenoval apoštolským administrátorem Guamu a odeslal na ostrov v Tichém oceánu.“

Honovo působení na Guamu trvalo do října 2016, kdy byl jmenován apoštolským nunciem v Řecku. To ho udrželo mimo Čínu, k níž v roce 2011 řekl, že plánované svěcení kněží Čínským vlasteneckým katolickým sdružením znamená „rozdělení, které … působí velkou bolest celému tělu … celé tělo je zjizvené a krvácí”, protože bez papežského svolení nelze platně jmenovat žádného biskupa. Dodal, že ti, kteří vůli strany odolávají, například Mons. Li Liang-chuej (Cchang-čou, Che-pej), jsou v izolaci a nuceni podstupovat politické převýchovné školení. Uvedl, že čínští kněží a biskupové musejí dát najevo, „že mají nějakou páteř“, a odolávat nátlaku vlády z lásky k jednotě Církve a na památku mnoha hrdinských svědků víry v minulých desetiletích. Hon se bezúspěšně snažil dosáhnout propuštění dvou uvězněných biskupů, Jamese Su Č‘-mina z Pao-tingu a Cosmy Š‘ En-sianga z I-sienu.

Před tím teď tedy Vatikán kapituluje. Před politickou převýchovou. Před vládou, která pronásleduje kněze a biskupy. Zesnulý kardinál Kung řekl před deseti lety:

Jsem přesvědčen, že většina z vás, kteří jste dnes tady, ne-li všichni, chápete, že v Číně není žádná náboženská svoboda. Přesto vás pro vás možná bude šokující zjištění, že všichni z přibližně čtyřiceti čínských podzemních biskupů buď byli zatčeni a jsou ve vězení, nebo jsou v domácím vězení či pod přísným dohledem, skrývají se, anebo prostě zmizeli. Víme bezpečně, že ve vězení je teď šest biskupů …  Všichni jsou to sedmdesátníci či osmdesátníci. Tři z nich zmizeli (Chan, Š´ a Su). Z těchto tří biskup Su je nezvěstný přibližně deset let, biskup Chan zmizel asi před rokem poté, co byl přibližně pět let vězněn, biskup Š´ je nezvěstný téměř šest let. Nevíme, kde jsou, ani jsou-li naživu.“

[…]

Kněží, seminaristé, řeholní sestry a laici jsou terčem stejného pronásledování. Víme jistě, že asi 25 jich je ve vězení nebo v pracovních táborech. Tento seznam není v žádném případě úplný vzhledem k obtížím se zjišťováním podrobností. O mnohých případech se nedozvíme. Můj kvalifikovaný odhad je, že ve vězeních jich jsou stovky. Vláda občas kněze nebo biskupa jednoduše odveze a do vězeňského systému ho nezavede, takže o tomto náboženském vězni není žádný oficiální záznam. Jde o jednu z nových metod pronásledování podzemní Církve.“

Vraťme se však k současné situaci. Nejnovější vatikánské příkazy pro osmaosmdesátiletého biskupa Čuanga dorazily s bezobsažným ústupkem:

Delegace Svatého stolce požádala biskupa Čuanga, aby rezignoval, jak stálo v dopise z 26. října, avšak s jednou dodatečnou podmínkou, která má starého biskupa upokojit, totiž že může nominovat tři kněze, z nichž si biskup Chuang vybere jednoho jako svého generálního vikáře.“

Biskup Čuang nedokázal zadržet slzy, když tento požadavek uslyšel,“ uvedl zdroj a dodal, že „nemá smysl jmenovat generálního vikáře, který je stále knězem, jehož může biskup Chuang kdykoli odvolat.“

Mezitím došlo na jiném místě v Číně k podobnému vývoji:

Zatímco byl biskup Čuang předvolán do mrznoucího Pekingu, vatikánská delegace, jak uvádějí zprávy, vyrazila na jih do východní provincie Fu-ťien na schůzku s biskupem Vincentem Čanem S´-lu, jedním ze sedmi nedovoleně vysvěcených biskupů očekávajících uznání ze strany Vatikánu. Místní zdroje uvádějí, že biskup Joseph Kuo Si-ťin, řádný biskup z Min-tungu náležející k podzemní Církvi, byl vyzván, aby akceptoval svou degradaci a stal se pomocným biskupem biskupa Čana. Jedna zpráva však tvrdí, že se má stát biskupem koadjutorem. Jak uvádí jeden ze zdrojů, podepsání dokumentu, jímž akceptuje ¸dobrovolnouʻ degradaci na biskupa koadjutora, bylo i jednou z podmínek uznání předložených biskupu Kuovi vládními úředníky během jeho jednoměsíčního uvěznění v době před Svatým týdnem roku 2017. Biskup Čan odmítl schůzku potvrdit a uvést podrobnosti o postupu svého uznání ze strany Svatého stolce.“

Setkání v provincii Fu-ťien bylo evidentně zatajeno před podzemními kněžími:

Podzemní kněz z Min-tungu uvedl, že o návštěvě vatikánské delegace nevěděl. ¸Pro nás je samozřejmě těžké to akceptovat, ale máme právo oponovat Vatikánu?ʻ řekl, dodal však, že půjde-li to tak dál, bude možná uvažovat o tom, že to vzdá a své kněžství opustí.“

Podle zprávy portálu AsiaNews Svatý stolec uvažuje o uznání sedmi nezákonných biskupů, z nichž tři byli veřejně exkomunikováni za to, že se dali vysvětit bez papežského souhlasu. Čínská vláda má na oplátku uznat 20 kandidátů na biskupy předložených Svatým stolcem.

Kardinál Zen k nejnovějšímu vývoji zatím mlčí. Můžeme se ptát, zda tváří v tvář beznadějné situaci prostě neplní své slovo:

V den, kdy bude podepsána dohoda s Čínou, zavládne pokoj a radost, ale nečekejte, že se budu účastnit oslav počátku této nové církve. Zmizím, začnu mnišský život modlitby a pokání. Požádám papeže Benedikta o odpuštění za to, že nedokážu udělat to, v co doufal.“ [2]

Modleme se za čínské katolíky. My všichni jsme vyčerpaní a zdrcení pohoršením současného pontifikátu, ale jejich utrpení je mnohem hmatatelnější, než kdy pravděpodobně zažije většina z nás.

Steve Skojec

Překlad Lucie Cekotová

Poznámky:

[1] https://onepeterfive.com/the-wisdom-of-cardinal-zen/

[2] Několik dnů po zveřejnění této zprávy kardinál Zen promluvil. V otevřeném dopise adresovaném „přátelům v médiích“ uvedl, že Vatikán čínské katolíky prodává a „dává požehnání nové schizmatické církvi“. Vysvětluje v něm, že dohoda s režimem situaci věrných katolíků v Číně ještě zhorší. Celý kardinálův list v angličtině najdete na http://oldyosef.hkdavc.com/?p=967 (Pozn. překl.)

Vatican Finally Capitulates to Beijing, Demands Bishops Step Down for Communist-Appointed Replacements

5 Responses to Vatikán ustupuje čínským komunistům

  1. Cristero napsal:

    Každý ať se podřizuje vládní moci, neboť není moci, leč od Boha. Ty, které jsou, jsou zřízeny od Boha. (Římanům 13:1)

    • Vladimír napsal:

      Zvláštní, číst toto od někoho s tímhle nickem. Zrovna mexičí cristeros proti vládní moci vystoupili, a poprávu.

      • Cristero napsal:

        Nepochopil ironii.
        Nebylo to po právu. Vzpoura proti JAKÉKOLIV vrchnosti je jako vzpoura proti Bohu.
        Stejně je papež potopil… :-)
        A to lefebvristé snad chápou, ne?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *