Představitelé hnutí pro život a katoličtí odborníci vyjadřují vážné znepokojení nad výroky papeže o antikoncepci

23. února 2016 (LifeSiteNews) – Výroky papeže Františka o antikoncepci na palubě letadla při zpátečním letu z Mexika, které potvrdil i mluvčí Vatikánu P. Federico Lombardi, vyvolaly bezprecedentní vlnu veřejného znepokojení katolíků a představitelů hnutí pro život, z nichž někteří žádají od papeže vysvětlení. Výňatky z komentářů významných činitelů uvádíme níže spolu s odkazy na celá jejich vyjádření.

Profesor E. Christian Brugger (profesor etiky a ředitel postgraduálního programu nadace Culture of Life Foundation ve Washington, profesor morální teologie na teologické fakultě sv. Jana Maria Vianneye v Denveru, kde je vedoucím Staffordovy katedry morální teologie) napsal na portálu National Catholic Register:

Některé lidi, možná mnohé, papežova slova nadchnou. Avšak ti z nás, kdo podporují a hájí Magisterium a zejména Petrova nástupce, jejichž nejvlastnější úlohou je být strážci a vykladači pokladu víry, považují slova papeže Františka a P. Lombardiho za matoucí a znepokojivá. Zdá se, že papež tvrdil něco, co není pravda a co odporuje spáse. Velice doufám, že jsem situaci špatně pochopil.

Ať tomu tak je nebo ne, rád bych řekl dvě věci. Za prvé, nepřipravené výroky papeže v interview a komentáře jeho tiskového mluvčího nepředstavují Církev učící. Proto tato tvrzení nechrání Duch svatý a nejsou obdařena církevní autoritou. Katolíci nemají žádnou povinnost se papežovým slovům podřídit „s poslušností rozumu a vůle“ (Lumen gentium 25).

Za druhé, papež František je náš milovaný otec. Ctíme ho pro jeho úřad a budeme za ním stát, kdykoli by ho někdo lživě napadl. Přejeme dobré jemu i celé Církvi. Jistě nikdy nepůjdeme cestou Martina Luthera k odmítnutí papežského primátu a apoštolské posloupnosti. Avšak Církev je Ježíšova, nikoli papežova nebo biskupů (a určitě ne moje).

A tak říkám milovanému papeži Františkovi, svému otci:

Prosím potvrďte bez meškání celé Církvi pravdu a mravní důsledky dvojího dobra manželského aktu, který je svou přirozenou povahou zaměřen na dobro manželů a zplození a výchovu dětí (kánon 1055, §1). Kdokoli proto úmyslně jedná proti jednomu z těchto dober, spojivému nebo plodivému, ipso facto tím sexuální styk činí nemanželským.

Celý text: http://www.ncregister.com/daily-news/pope-francis-and-contraception-a-troubling-scenario

Jill Staneková, zdravotní sestra, která se stala mluvčí hnutí pro život a známou bloggerkou, když odhalila „potraty živě narozených“ v nemocnici, kde pracovala, řekla v komentáři pro LifeSiteNews:

Jako protestantská obhájkyně života jsem šokovaná. Spoléhám na Katolickou církev, že bude v záležitosti antikoncepce ochrannou zdí. Papež otevírá Pandořinu skříňku. Protiřečí zásadní katolické nauce, nauce, která je zároveň úhelným kamenem hnutí pro život, i když si to lidé neuvědomují. Otřáslo to mou důvěrou v pevnost katolického učení. Nemohu uvěřit tomu, že se tohle děje. Pro Katolickou církev to představuje krizi.

Dr. Gerard Nadal, prezident a generální ředitel Koalice pro studium souvislosti mezi potratem a rakovinou prsu, uznávaný vědec a katolický spisovatel, napsal na svém blogu:

I ten nejmdlejší duch v Tovaryšstvu Ježíšovu dokáže své myšlenky vyjádřit srozumitelně. Musí to tedy být tak, že papež František věděl, co říká, když se tento týden rozešel se dvěma tisíci lety posvátné Tradice a nauky Magisteria a dělal narážky na to, že Pavel VI. dovolil znásilňovaným řeholnicím v Africe užívat antikoncepci, aby zabránily otěhotnění, přičemž to použil jako morální opodstatnění, proč dovolit použití antikoncepce při epidemii viru Zika….

Ze samé proklamované lásky k chudým František pozval Mezinárodní federaci pro plánované rodičovství a organizaci Marie Stopes [dvě velké mezinárodní potratářské organizace – pozn. překl.] ke krvavým hodům právě na těch chudých, jejichž důstojnost chce podporovat. Odvoláváním se na Pavla VI. a konžskou epizodu s umělou antikoncepcí ignoroval PPR a celé svazky, které napsali jeho předchůdci.

Dovolit umělou antikoncepci kvůli viru Zika znamená vypustit džina z láhve, dovolit ji pro všechny rozvojové země, kde se vyskytne epidemie nemoci.

Veřejné zdraví nezahrnuje neexistenci. Zdravotnictví se zabývá prevencí a léčbou nemocí. Je jasné, že Svatý otec nechápe tuto základní pravdu, o níž mě poučilo vzdělání lékaře-mikrobiologa. Zdravotníci se z mravního a etického hlediska nemohou uchylovat k zabíjení pacientů nebo bránění lidské reprodukci jako k legitimním metodám zvládání krize.

Totéž platí pro papeže.

František by se měl držet záležitostí, které se týkají jeho posvátného úřadu a ve vší pokoře se dát vést neměnnou moudrostí dvou tisíc let učení Magisteria.

On je Petr.

Měl by se tak začít chovat.

Celý text: http://gerardnadal.com/2016/02/20/pope-francis-contraception-and-zika-why-epidemiology-can-never-trump-tradition/

Dr. Ed Peters, známý kanonista a blogger, který je od roku 2005 vedoucím katedry na teologické fakultě Nejsvětějšího Srdce Páně v Detroitu, na svém blogu napsal:

I podle standardů vlády papeže Františka vyvolala tiskovka, kterou uspořádal během zpátečního letu z Mexika, neobvyklé množství otázek.

Nyní se zdá téměř jisté, že „povolení“ nebo „schválení“ užívání antikoncepce, které, jak František tvrdil, dal jeho předchůdce, papež Pavel VI., konžským řeholnicím v nebezpečí znásilnění, prostě neexistuje.

Papež se na tento mýtus bohužel odvolával, jako by šlo o fakt církevních dějin, a co je ještě důležitější, způsobem, který naznačuje, že by to mohl být precedent, o němž je možno uvažovat při rozhodování, zda lze použít antikoncepci i pro zábranu otěhotnění v některých případech možného postižení dítěte. Takové tvrzení posunuje výroky papeže Františka o antikoncepci do úplně jiné roviny. Už nehloubáme o nějakém bodu v dějinách Církve (ať jakkoli zajímavém), teď se dotýkáme mravní nauky Církve. V sázce je o mnoho víc.

Zde je tedy můj názor: nejenže se zdá, že dovolení antikoncepce konžským řeholnicím NEEXISTUJE, ale i kdyby v nějaké podobě existovalo, NEMOHLO BY, jak tvrdím, být z definice Františkem (nebo kýmkoli jiným, chce-li myslet s Církví) použito ke zpochybňování stálého učení Církve, že „je nutné, aby každý manželský styk [quilibet matrimonii usus] zůstal otevřený předávání lidského života“ (Humanae vitae 11), a že je proto třeba „vyloučit každé jednání s úmyslem před manželským stykem [coniugale commercium] nebo při něm nebo při rozvíjení jeho přirozených následků zabránit početí – ať se jedná o cíl nebo prostředek“ (Humanae vitae 14).

Mezi ženami v nebezpečí znásilnění a manželkami, které se obávají narození postiženého dítěte, zkrátka není žádná paralela, jež by byla z hlediska mravnosti antikoncepce relevantní.

Celý text: https://canonlawblog.wordpress.com/2016/02/21/misunderstanding-the-alleged-congo-contraception-case/

John F. Kippley, který spolu s manželkou Sheilou založil organizace Liga pár páru a Natural Family Planning International, napsal na blogu Ligy pár páru:

Hlásat Boží pravdu o lidské lásce a poukazovat na její napodobeniny neznamená posedlost těmito otázkami, ale prostě vydávání svědectví ve zlé době.

Prosím modlete se stále za papeže Františka, zejména za to, aby dal Církvi a světu posynodální dokument, který jasně vyjádří učení Krista a jeho Církve o lásce, manželství a sexualitě.

Vzhledem k ostatním komentářům, které kolují, je myslím možno říci, že papež František mohl a měl těchto otázek využít k evangelizaci novinářů. Jistě měl poukázat na to, že Humanae vitae učí, že manželé mohou k zabránění otěhotnění využít periodické zdrženlivosti od manželského aktu. To zahrnuje přirozené plánování rodičovství. Měl by vědět a umět učit, že manželé mohou využívat systémy PPR se sledováním více příznaků, které mají účinnost 99 %.

Promeškal vynikající příležitost připomenout sobě i svým posluchačům, že nejobtížnějším úkolem papeže je potvrzovat obtížné pravdy, zejména ty, které se týkají velkého množství lidí. Je třeba, aby připomněl sobě i nám všem, že celý svět stojí ve stínu kříže, na němž zemřel náš Spasitel. Musí učit to, co učil Ježíš – že brát na sebe denně svůj kříž je cenou za učednictví. To jistě platí i pro obtíže spojené s láskou, manželstvím a sexualitou.

Celý text: http://nfpandmore.org/wordpress/?p=3757

Hlas rodiny, iniciativa katolických laiků z významných organizací pro život a pro rodinu podporovaná 26 skupinami pro život z celého světa, uvedla:

Katoličtí aktivisté hájící rodinné hodnoty jsou znepokojeni nepotvrzenými zprávami o výrocích, které prý papež František pronesl o antikoncepci.

Vatikán má výroky papeže Františka teprve potvrdit, ale ať jimi bylo myšleno cokoli, učení Církve se nezměnilo a změnit nemůže. Katolickou naukou zůstává, že antikoncepce je za všech okolností špatná. [Prohlášení Hlasu rodiny bylo vydáno 18.2., tedy ještě před tím, než P. Lombardi papežovy výroky potvrdil – pozn. překl. ]

Celý text: http://voiceofthefamily.com/pro-family-catholics-disturbed-after-reports-of-popes-comments-on-contraception/

Philip Lawler, vedoucí zpravodajství a hlavní analytik portálu CatholicCulture.org, napsal:

Avšak tentokrát problém nelze přičíst senzacechtivým novinářům; je nepochybné, že papež skutečně vyvolal dojem, že je připraven diskutovat o morálnosti antikoncepce v souvislosti s virem Zika. Jeho vlastní slova jsou v nejlepším případě matoucí….

Časté papežovy rozhovory s médii a jeho nešťastný zvyk dávat neobratné odpovědi se staly předvídatelným zdrojem zmatku, frustrace a dokonce pohoršení věřících. Kdysi v dávné minulosti tehdejší kardinál Bergoglio připustil: „Rozhovory nejsou moje silná stránka.“ Rozumní čelní mužové Církve by měli použít svého vlivu k tomu, aby přesvědčili Svatého otce, že se tehdy nemýlil a že používat dnes rozhovory jako pravidelnou součást jeho veřejného působení je chyba.

Celý text: http://www.catholicculture.org/commentary/otn.cfm?id=1139

Human Life International, největší katolická mezinárodní organizace pro život, v jejímž čele stojí P. Shenan Boquet, uvedla:

Organizace Human Life International je nanejvýš znepokojena tím, že P. Lombardi, místo aby tyto výroky vysvětlil poukazem na naprosto jasnou nauku Církve, učinil prohlášení, které odporuje trvalému učení Církve o antikoncepci, přičemž se odvolával na rozhodnutí papeže Pavla VI., které nepatří do magisteria a o němž mluvil i Svatý otec, a připojil zmínku o rovněž nemagisteriálním výroku papeže Benedikta XVI., která odporuje tomu, jak tento výrok vysvětloval sám papež Benedikt. Spolu s Církví musíme zopakovat odsouzení užívání antikoncepce.

Po rozhovoru svět okamžitě obletěly titulky jako „Papež schvaluje antikoncepci v oblastech ohrožených virem Zika“, a protože tohoto nedorozumění se již teď využívá k nátlaku na latinskoamerické biskupy, doufáme, že se co nejdříve dočkáme vysvětlení tohoto aspektu výroků Svatého otce. Doufáme, že toto vysvětlení zdůrazní nezměnitelnou nauku Církve o absolutní nemorálnosti užívání antikoncepce k účelu zabránění otěhotnění a potvrdí přípustnost přirozených metod oddálení těhotenství, spolu s potřebou toho, aby se lidem ohroženým virem Zika dostalo nejlepších možných rad a podpory prevence a nakaženým nejlepší možné péče.

Celý text: http://www.hli.org/2016/02/hli-statement-on-zika-and-birth-control/

John-Henry Westen (blogy na LSN.com jsou ZDE)

Přeložila Lucie Cekotová

Zdroj: https://www.lifesitenews.com/news/pro-life-and-catholic-leaders-voice-grave-concern-over-popes-contraception

One Response to Představitelé hnutí pro život a katoličtí odborníci vyjadřují vážné znepokojení nad výroky papeže o antikoncepci

  1. Josef napsal:

    Co k tomu dodat? Papež František určitě není hloupý, neobratný, neschopný, nevzdělaný… Myslím, že si moc dobře uvědomuje co říká, proč to říká, kdy to říká…
    Už bylo tolik zmatků, že já mu už prostě nevěřím. Jeho texty jsou u mě proto na indexu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *