Střízlivě o Halloweenu

S tím, jak se blíží přelom října a listopadu, sílí v katolických kruzích diskuse o Halloweenu a o tom, zda ho mohou katolíci slavit a zda je vhodné, aby se katolíci a speciálně děti z katolických rodin účastnili haloweenských rejů. Tato problematika je složitější, než se mnohým z nás zdá. Zkusme se na to podívat střízlivě a bez emocí.

Jeden ze základních argumentů katolických odpůrců Halloweenu je tvrzení, že jde původně o pohanský svátek na počest irského boha smrti Samhaina. Ten argument by byl jistě velmi pádný, pokud by byl skutečně pravdivý. Jenže on není. Halloweeen je zkrácenina termínu All Hallows‘ Eve (= předvečer Všech Svatých) a jako takový je to svátek křesťanský. Vznikl stejně jako Štědrý večer na základě toho, že oslavy svátku mohou začít už večer před ním. V řadě protestantských zemí byl proto Halloween dokonce zuřivě napadán a zakazován jako bytostně katolický svátek.

Z hlediska původu tedy Halloween není o nic méně křesťanský a o nic víc pohanský, než jsou Velikonoce a Vánoce. Vzdělaní katolíci se chtě nechtě musí smát snahám ateistů, pohanů a některých obzvlášť švihlých protestantů a z křesťanství se oddělivších kultů vydávat Vánoce a Velikonoce za pohanské svátky ukradené křesťany. Proč by ale tedy měli přijmout zhruba stejně relevantní a stejně staré argumenty v případě  Halloweenu?

Pojďme dál. Připodobníme-li Halloween k Velikonocům či Vánocům (ne významem, ale pokud jde o vztah k pohanskosti), pak je jen logické připodobnit lidové halloweenské zvyky k lidovým velikonočním či vánočním zvykům. Ve všech těchto případech jde o směs zvyků původu pohanského a křesťanského. Ano, tady se vyplatí rozlišovat, co má jaký význam a smysl a jak to dnes vnímáme.

Církev se třeba v minulosti velice negativně dívala na pomlázku, kterýžto lidový zvyk je nejen pohanského původu, ale v minulosti se často zvrhával. Můžeme se tedy setkat s texty kněží a biskupů, kteří jej tvrdě odsuzují a naříkají, že o Velikonocích si i sebectnostnější děvče jen těžko uhájí poctivost. Dnes už si ale s pomlázkou nedělají těžkou hlavu ani skalní tradiční katolíci. Pohanský obsah je dávno pryč, excesy výše zmíněné by dnes už mladíkům neprošly, takže proč se znepokojovat. Je to jen takové velikonoční blbnutí.

Ptejme se tedy: Jsou helloweenské oslavy a průvody pohanské svým původem a podstatou? To už je velmi složitá otázka. Zdá se, že (přestože masky nalezneme i v mnoha starých pohanských oslavách) průvody děsivých helloweenských masek jsou původním obsahem křesťanský zvyk, který má připomínat pomíjivost lidského těla. Dnes se ovšem díky totální sekularizaci společnosti i myšlení, popularitě hororové fantasy a rozličným maskám upírů, ďáblů a prostitutek dávno proměnily na něco, co nemá s původním obsahem téměř nic společného. Takže původ křesťanský, obsah ale obvykle totálně zpohanštělý. Navíc, přiznejme si, lidové anglosaské (resp. irské) pojetí halloweenu k nám původem nepatří a nemusíme přebírat všechno.

Shrnul bych to. Jak to vidím já, oslavovat Helloween (Předvečer Všech Svatých) je OK. Otázka je jak. Jako Čech říkám: Proč zrovna po lidovém anglosaském či irském způsobu? Jako katolík říkám: Takovým způsobem a s takovými lidmi, aby ty oslavy byly katolické. Navštěvování hřbitovů, úpravy hrobů, rozsvěcování svíček a modlitby za zemřelé, což jsou zvyky pojící se v našich oblastech, toto jistě splňují. Nějaké vzpomínkové slavnosti rovněž. Průvody a párty dětí oblečených po upírsku či ve stylu lehkých ženštin ale rozhodně nejsou to pravé.

Ignác Pospíšil

Zajímavé články k tématu:

Juraj Vittek: Slávia katolíci Halloween? A čo to vlastne je Halloween?

12 Responses to Střízlivě o Halloweenu

  1. Ignác Pospíšil napsal:

    K tvorbě příspěvku mne inspiroval článek z LdL:

    http://www.lumendelumine.cz/index.php?page=rafinovany-import-satanismu

    Ač v podstatě souhlasím s postojem autora k současnému charakteru helloweenským průvodů, nemohu souhlasit s mnoha jeho dílčími tvrzeními o pohanském původu svátku.

  2. Ignác Pospíšil napsal:

    Příspěvek vyšel i na autorově iDnesáckém blogu, kde jej lze podpořit kliknutím… http://ignacpospisil.blog.idnes.cz/c/432996/Halloween-a-katolici.html

  3. Tomáš napsal:

    Ignáci, díky za článek. Jsem zásadně odpůrcem Halloweenu, ale po Tvém vysvětlení už to nevidím tak dramatické :-)

    • Ignác Pospíšil napsal:

      Já jsem rovněž odpůrce oslav Helloweenu v tom převládajícím anglosasko-irském sekularizovaném duchu. :-)

      • Pax Jan napsal:

        Paradoxně protestantské „obrazoborecké“ „mýcení“ křesťanských lidových zvyků a svátků otevřelo cestu k novopohansko-sekulární podobě „oslav“. Viz třeba vývoj Sanctus Nicolaus episcopus…….Santa Klaus.

        U „dušiček“ se u protestantů „vylomila“ víra v očistec,…nastoupila „pouze strašidla“…:)

        Jan

  4. Michal napsal:

    K tématu se vyjádřil také V. Kodet
    http://www.vojtechkodet.cz/temata/okultismus/halloween-a-krestanstvi-odpoved-na-otazku.html :
    Problém tedy může nastat v situaci, kdy díky esoterické módnosti se spojí tento svátek s magickými rituály a vyvoláváním duchů zemřelých. … Slavit Halloween jako náboženský (tj. pohanský) svátek by opravdu bylo hříšné, ale mít dýni za oknem jistě ne.

    • F.K.Ladislav napsal:

      Mít dýni za oknem a tvrdit, že nemám se satanisticky pojímaným svátkem Halloveen nic společného je stejná ubohost jako dát si na vánoce za okno sedmiramenný svícen a odmítat vzah k židovství. Jedno zda tak lidé činní vědomě nebo jen z blbosti (když vono je to hezký).
      Významy symbolů nelze podceňovat. Zjednodušeně o nás světu říkají mnohé.

  5. MS napsal:

    Jak se slaví Halloween v Usa.
    Navíc s umělým vytvářením obětí podle poslední politické módy.
    http://www.dailymail.co.uk/news/article-2815304/Halloween-decorations-home-Kentucky-military-base-African-American-family-lynched.html

  6. Václav napsal:

    O pomlázce jsem slyšel dvě legendy, pohanskou a křesťanskou. Podle té pohanské prý při jakémsi římském svátku honili kněží nebo všichni muži ženy na ulicích zakrvácenými střívky obětních zvířat, aby posílili jejich plodnost. Podle té křesťanské nechala Velerada o jedněch časných Velikonocích bičovat v ulicích chrámovou stráží každého kdo řekl Kristus vstal z mrtvých.
    Zajímavá je i legenda o původu červených vajíček. Císař se prý dost naštval, když mu hlásili ukřižování našeho Pána. Byl těžce nemocný a první co ho napadlo že mu zavraždili zázračného doktora. Za pár let si prý nechal dovézt do Říma skupinu lidí z blízkosti Ježíše Krista, ve které byla i svatá Marie z Magdaly. Která ho pozdravila slovy Kristus vstal z mrtvých. Císař prý vzal vajíčko z misky na stole a řekl že tomu uvěří až mu to vajíčko zčervená…….Byl zázračně uzdraven ale za několik let zemřel.

  7. anežka napsal:

    b

    Co říká o H. exorcista G. Amorth : “ Slavnost Halloween je vyvyšováním ďábla, který, když se mu někdo klaní byť jen jednu noc, nabývá dojem, jako by měl na dotyčnou osobu právo. Helloween je ve své podstatě spiritistická seance, která se skoro vždy představuje jako nevinná zábava. Prostřednictvím hry se děti zasvěcují do dovedností zla, aniž by si přitom uvědomovaly závažnost celé věci.“

  8. Martinus napsal:

    Rád bych věděl, odkud autor vzal informaci, že není pravdivý argument, že se původně jednalo o pohanský svátek keltského boha smrti Samhaina. Rovněž tak, že chození ve strašidelných maskách má křesťanský původ připomínající pomíjivost těla.

    • MichalD napsal:

      Také si myslím, že to není tak jednoznačné, jak autor píše. Česká Wikipedie sice tvrdí, že „romantické“ teorie o pohanském původu svátku jsou již překonány (s odkazem na jediný zdroj), anglická verze však naopak velmi obšírně popisuje, jaké pohanské kořeny současné H. zvyky mají. To, že se svátek slaví v předvečer 1.11. má patrně křesťanské kořeny (irští přistěhovalci do US), je třeba ale vidět, že dnešní podoba svátku už s křesťanstvím nic společného nemá.

      Původ svátku sám o sobě není až tak důležitý (podobně, jako v případě velikonoční pomlázky), podstatné je to, co znamená dnes. I kdybychom připustili, že H. má křesťanský původ, musíme konstatovat, že tento svátek byl protestanty a novopohany katolíkům „ukraden“, a v současné podobě se významně podílí na potlačování posledních zbytků katolické tradice úcty k zesnulým, které ještě ve veřejném prostoru přežívají. Z tohoto pohledu je jakákoliv bagatelizace problematiky H. velmi škodlivá.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *