Jsou ateisté chytřejší než katolíci?
Nijak příjemně se nečtou, tato slova Jaroslava Durycha:
„Téměř celá česká literatura, ať je to básnictví, beletrie, filosofie a vědy theoretické, je téměř úplně atheistická, a pokud jsou v ní výjimky, nejsou zpravidla takové, aby je katolíci mohli přijmout s úplným zadostiučiněním.“
Je to výňatek z jeho knihy „Naděje katolictví v českých zemích“, která vyšla v Praze u Ladislava Kuncíře roku 1930.
Slova tato byla přijata s uspokojením početnou obcí českých nekatolíků, volnomyšlenkářů, ateistů, židů i položidů, u katolických čtenářů naopak vzbudila odpor. Durych prý se mýlí; česká literatura katolická spolu s vědami teoretickými i s filosofií je prý bohatá, košatá a docela odpovídá potřebám katolickým, snad prý i potřebám celonárodním. Nikdo ovšem přitom nevzpomněl na českou katolickou literaturu gotickou, (která samozřejmě nemohla být jiná než katolická), nikdo se ani slovíčkem nezmínil o katolické literatuře období baroka. Zato však obránci „dostatečnosti“ katolické literatury uvádějí ‚katolickou modernu‘ a drobty literatury obrozensko-vlastenecké, kterou přijímáme víceméně s nostalgií.
Ve skutečnosti ani té ateistické české literatury není přespříliš: daleko nejvíc kvalitní literatury pochází od autorů, kteří jako by ani neměli nějakou „náboženskou tvář“. A oni ji, bohužel, skutečně ztratili.
Ve své skepsi se Durych nemýlí, dobrou katolickou literaturu (doby současné) vskutku nemáme. Chybí nám moderní katolická filosofie (a tu by ještě nakonec někdo roku 1930 přece jen zalezl!), protože dnes, v době „postmoderní“; nám zůstala doopravdy jen filosofie Odila Štampacha a Tomáše Halíka. A všecky ostatní podobné věci – jako by katolíci NEUMĚLI.
Musíme však být pamětlivi toho, že Durych tuze rád problém nakousne, ale pak už se jím dál nezabývá, jako by se mu na to zdálo škoda času. Zřejmě předpokládal, že ho budou číst jen samí inteligentní čtenáři, a ti už si všecko domyslí. Kdyby byl výše uvedenou myšlenku rozvedl do patřičné šíře, čtenář by se mohl dovědět, že českým katolíkům se nedařila i řada jiných věcí, a ty zde ani nemohu vypočítávat, protože by se mi do tohoto článečku nevešly. Naopak musím zdůraznit, že českým katolíkům se znamenitě dařila hudba a do jisté míry i výtvarné umění, byť i zprostředkované.
To však není všecko: kdyby Durych svůj povzdech nad „katolickou neschopností“ pronesl hlasitěji, možná že by leckterému čtenáři napadlo podezření, že je tento autor k českým katolíkům nespravedlivý. Ona totiž katolická literatura u jiných národů není ani zdaleka na očekávané úrovni, a to ani u těch národů, které prý jsou mnohem katoličtější než Češi. I maďarští a polští katolíci mohli napsat mnohem lepší věci, než napsali; mnohé americké národy, například, byly v roce 1930 skutečnými národy, a přesto si od nich mnoho katolického nepřečteme.
Tak jako Durych chtěl maximum od kněží, a protože se to zdálo hierarchům být utopické, byl za to od nich nemilován a peskován – chtěl tuze mnoho i od všech katolíků. Zcela právem: katolíky Durych beze všech výhrad považoval za chrámy Ducha svatého, tedy za lidi výjimečné, přinejmenším ve vztahu k umění. Nesl to těžce: katolíci už neuměli nic jiného než klábosení: místo umění provozovali politiku a spíše než práci se oddávali vzdychání.
Kdyby si někdo dal tu práci a sestavil slovník umělců, vědců a vůbec všech znamenitých osobností (co se jejich ducha týče) – spolu s jejich SKUTEČNÝM, poctivě vyznávaným náboženstvím, dopadli by katolíci špatně. Českých katolíků by se našla jen hrstka. Říká se, že jsme nejateističtější zemí na světě, ale ona to není pravda. Toto by si přálo mnoho ateistů, ale stále to zastává toliko jejich zbožným přáním. Co se náboženství týče, byli jsme na tom mnohdy mnohem lépe, ale často také mnohem hůře. A svět se ještě nepřestal točit…
Durych nebyl nacionalista, byl to vlastenec, upřímný a poctivý, který však nikomu z Čechů nedovolil nasadit si přijatelnější a snesitelnější masku. Také však nedovoloval nikomu urážet český národ, a to ani svým katolickým přátelům. Kde se tedy vzalo jeho suverénní tvrzení, že „celá česká literatura …. je téměř úplně atheistická“?
Černobíle Durych neusuzoval. Snad nemohl, nebo spíš ani nechtěl vyjevit plnou pravdu: že pokud se někde objeví šikovný katolík, že ho hned spolkne zednářská saň a že z jejích drápů se oběť může osvobodit jedině díky BOŽÍMU MILOSRDENSTVÍ – třebas až v nejposlednějších chvílích jejího života, kdy už se na ni šklebí peklo v celé své hrůze. Potom už ovšem od ďábla vysvobozená kořist nedokáže svému okolí sdělit, že ji na poslední chvíli zachránila Boží milost a že tedy zemřela v lůně Katolické církve. Že už ji nikdo nesmí přičítat k ateistům. – Na to už je pozdě.
Takového člověka považujeme za zatracence (zcela neprávem, protože něco takového Tridentský koncil přísně zakazuje), z jeho smrti se radují neznabozi, neboť hle: další jejich soukmenovec zemřel „v pravdě“, nevrátil se k lstivým a falešným papežencům. Přitom je to všechno úplně jinak. V nebi je z jeho návratu k Církvi nesmírná radost, (protože nad záchranou jednoho hříšníka je větší radost než nad příchodem mnoha spravedlivých) a ďábel přišel o jistou kořist.
Takových lidí, obrácených na poslední chvíli, je množství nesmírné. A odkud že beru tuto jistotu?
Duch svatý je božská Osoba. Není to obchodník. Svým Světlem osvěcuje člověka po celý život jen proto, aby nakonec dopustil, že v okamžiku smrti se tento člověk ponoří do absolutní tmy ? – Takto by se snad mohlo stát, kdyby se takový člověk dopouštěl do svého posledního dechu hříchů proti Duchu svatému, které se neodpouštějí na tomto ani na onom světě. Ale i tak tu ještě nakonec zbývá záchrana v nekonečném Božím milosrdenství, jehož rozměry nemohou pochopit ani andělé, ani duše světců!
Nemáme tedy ani ponětí o tom, co se nakonec stane s duší našeho hříšného bližního, můžeme toliko spekulovat, což ovšem tuze rádi dělají protestanti. Tyto spekulace nikam nevedou a zcela jistě se ani ze mák nelíbí Pánu Bohu.
Že je žid a zednář každý druhý člověk, to říkávala naše prababička a pravdu samozřejmě neměla. Blíže jsou pravdě ti, kteří k zednářům čítají všechny naše bližní, kteří ve světě něco znamenají. A i ti mají ještě k pravdě daleko. Už za dob naší nejkatoličtější císařovny Marie Terezie musil prý každý, kdo chtěl dosáhnout úspěch, vstoupit do nějaké zednářské lože. I manžel císařovny byl zednář. Kariéristů pak bylo vždycky víc než hub po dešti; dnes už po kariéře touží každý stréček Křopal a každá Pepina Rejholcová. Pokud zednářům nešlape na krk Hitler či báťuška Stalin, pak se v zednářských lóžích najde místečko pro leckterého namyšlence. Z pochopitelných důvodů mají zednáři větší zájem o lidi inteligentní, hlupáky však šmahem neodmítají, využívají jich k pracem pomocným (coby tzv. užitečných idiotů). Ti když pak svůj úkol splní, nikdo z „bratří“ pro ně nehne ani prstem.
Zednáři se nikdy netajili, že chtějí škodit Katolické církvi i katolickému náboženství. Toto ovšem nemohlo uniknout Svaté stolici, a ta proto se zednáři svádí tuhý boj, třebaže ne vždy dost důsledný. Tuze často prohrává a leckdy je to až k nevíře, jak si s Církví zednáři beztrestně pohrávají. Nicméně veliké množství katolíků nechce být pro zakázané členství v zednářské lóži exkomunikováno, a proto lahodnému zpěvu zednářských sirén odolává.
Tím spíše se mezi zednáře hrnou protestanti všemožných proveniencí, poněvadž těm jejich „rada starších“ takovéto členství nezakazuje. A což teprve naši „starší židovští bratři“? Kdopak by je spočítal !
(Se sčítáním veškerého zednářstva nezapomínejme na jednu opomíjenou skutečnost: Zednáři jsou totiž neodmyslitelnou součástí bílé rasy. Prokazatelně se jim nedaří mezi africkými černochy, v populaci celé jižní a východní Asie – vyjma milionářů -, pšenička jim nekvete ani mezi moslimy. Toto si neradi přiznáváme, svět se však změnil a bude se měnit stále rychleji a rychleji a nás „bílých“ bude stéle méně!)
Jinověrců (alespoň v současné době) je v zednářských lóžích mnohem víc než katolíků. Z katolíků jsou tam především ti, kdož zveřejnili svůj odpad od náboženství a nikterak se proto nermoutí. Dříve tomu tak nebylo. Být „bez vyznání“ bylo více méně nemyslitelné a společensky neúnosné. K zednářům se dávali lidé toliko z prospěchářských důvodů, snad pouze v dobách dřevních se do zednářských lóží hlásili šlechtici z důvodů provádění charity. Charitou se venkoncem chlubí zednářstvo i v současnosti.
I zednáři se mezi sebou „kočkují“ a někdy přitom lítá peří i chlupy. Spory však bývají brzy zažehnány, protože všechno se dá urovnat penězi. Zednářům se zpravidla „nelení“, a proto se jim také „zelení“. Nikde sice není psáno, že by láska k bližnímu byla prvním přikázáním zednářského desatera, ale jak známo, na žírných pastvinách se přiživí i souchotinářská kráva. Od plného koryta zednáři svého „bratra“ neodhánějí, nestálo by jim to za to. Chudých vědců a umělců bylo vždycky dost a dost, ale chudoba, mrška, leckdy dovede vycenit tak ostré zuby, že to mnoha lidem může sebrat veškerý ésprit. S nadstavbou to bez náležité základny vždycky vypadá bledě. To tvrdili komunisté a nejen oni. Je v tom kus pravdy, i když ne vždycky. Světci od pradávných dob na sebe přivolávali chudobu a dovedli s ní úspěšně bojovat. To však nikdy nedělala „elita“. Ta se vždycky bídy štítila.
Zednářské lóže byly, jsou a budou otevřeny lidem chytrým, kteří tak či onak dovedou na sebe upozornit. I mezi takovými si ovšem zednáři dovedou vybrat. Členům lóže je pak popřána šance na bohatství a slávu, přednostně však těm, z jejichž vědomostí a umění má prospěch lóže, nebo jí aspoň z toho neplyne škoda. Pokud Mozart komponoval kouzelnou flétnu, bylo dobře; dostalo se mu plné zednářské podpory. Jakmile se však pustil do katolické mše za zemřelé (Requiem), nechali ho „bratři“ pojít hladem jako psa a jako psa ho i nechali zakopat.
Služba zednářům se ani zdaleka nemusí vyplácet: ani zednáři totiž nejsou všemohoucí. Odpadlí, prospěchu chtiví katolíci jsou si toho dobře vědomi a snad i věří, že na konci života se s Bohem smíří. Je to samozřejmě strašné riziko, že z toho až naskakuje husí kůže. Snad je i zednářům útěchou, že jako zednáři se nenarodili a že proto ani jako zednáři nezemřou.
Nezáviďme jim jejich pomíjivý úspěch a modleme se ze ně!
Václav Durych
Fajn článek, díky
Zajímavý článek.
Odkazy na zdejší i další články budu dávat na zviry.1talk.net, resp. můžete si je tam dávat sami, pokud se zaregistrujete.
A je zajímavé, že je to celé dodnes pravda, zednáři ani dnes nemají dostatečnou podporu mimo bělošské oblasti, jen pár lóží v Japonsku a naprosto mizivou podporu po zbytku východní Asie i latinské Ameriky.
Využiju toho že se zde píše o zednářích a zeptám se: ví někdo o tomto? Co si o tom myslet?
http://cs.wikipedia.org/wiki/Taxilova_mystifikace
http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A9o_Taxil