Nejnovější komentáře
- + Josef Poutník: Navedení k životu zbožnému: XIII. Rozjímání 5.: O smrti
- + Josef Poutník: Úvod k novéně
- + Josef Poutník: Víra (5): Vyznání a obhajoba víry
- Petr Parvus: Víra (5): Vyznání a obhajoba víry
- Terezie Šebková: Úvod k novéně
- + Josef Poutník: Víra (5): Vyznání a obhajoba víry
- + Josef Poutník: Promluva o Nejsvětější Panně
- Terezie Šebková: Nelze vyhánět ďábla belzebubem!
- TeŠ: Nelze vyhánět ďábla belzebubem!
- + Josef Poutník: Víra (5): Vyznání a obhajoba víry
Odjinud
- Zoufalá Novocírkev vypíná „kněze“ tvořeného umělou inteligencí (2024)REX! 2. 5. 2024
- Problém ďábla (1927)REX! 30. 4. 2024
- Milosrdenství v pojetí papeže FrantiškaTe Deum Hodie 28. 4. 2024
- Papežové a gastronomieTe Deum Hodie 13. 4. 2024
- Hello world!Integrální katolíci 19. 3. 2024
- Kněz a nová mšeKrása liturgie 1. 12. 2023
- Co s novou mší? (R. D. James Wathen)Krása liturgie 13. 11. 2023
- Rocková vánoční mšeKronika Novus ordo 10. 10. 2015
- Stručný přehled historie jednání FSSPX s neomodernisty (aktualisováno 9/2015)Integrální katolíci 9. 9. 2015
- Klaunská mšeKronika Novus ordo 24. 8. 2015
Archivy
- Duben 2024
- Březen 2024
- Leden 2024
- Prosinec 2023
- Listopad 2023
- Září 2023
- Srpen 2023
- Červenec 2023
- Červen 2023
- Květen 2023
- Duben 2023
- Březen 2023
- Únor 2023
- Leden 2023
- Prosinec 2022
- Listopad 2022
- Říjen 2022
- Září 2022
- Srpen 2022
- Červenec 2022
- Červen 2022
- Květen 2022
- Duben 2022
- Březen 2022
- Únor 2022
- Leden 2022
- Prosinec 2021
- Listopad 2021
- Říjen 2021
- Září 2021
- Srpen 2021
- Červenec 2021
- Červen 2021
- Květen 2021
- Duben 2021
- Březen 2021
- Únor 2021
- Leden 2021
- Prosinec 2020
- Listopad 2020
- Říjen 2020
- Září 2020
- Srpen 2020
- Červenec 2020
- Červen 2020
- Květen 2020
- Duben 2020
- Březen 2020
- Únor 2020
- Leden 2020
- Prosinec 2019
- Listopad 2019
- Říjen 2019
- Září 2019
- Srpen 2019
- Červenec 2019
- Červen 2019
- Květen 2019
- Duben 2019
- Březen 2019
- Únor 2019
- Leden 2019
- Prosinec 2018
- Listopad 2018
- Říjen 2018
- Září 2018
- Srpen 2018
- Červenec 2018
- Červen 2018
- Květen 2018
- Duben 2018
- Březen 2018
- Únor 2018
- Leden 2018
- Prosinec 2017
- Listopad 2017
- Říjen 2017
- Září 2017
- Srpen 2017
- Červenec 2017
- Červen 2017
- Květen 2017
- Duben 2017
- Březen 2017
- Únor 2017
- Leden 2017
- Prosinec 2016
- Listopad 2016
- Říjen 2016
- Září 2016
- Srpen 2016
- Červenec 2016
- Červen 2016
- Květen 2016
- Duben 2016
- Březen 2016
- Únor 2016
- Leden 2016
- Prosinec 2015
- Listopad 2015
- Říjen 2015
- Září 2015
- Srpen 2015
- Červenec 2015
- Červen 2015
- Květen 2015
- Duben 2015
- Březen 2015
- Únor 2015
- Leden 2015
- Prosinec 2014
- Listopad 2014
- Říjen 2014
- Září 2014
- Srpen 2014
- Červenec 2014
- Červen 2014
- Květen 2014
- Duben 2014
- Březen 2014
- Únor 2014
- Leden 2014
- Prosinec 2013
- Listopad 2013
- Říjen 2013
- Září 2013
- Srpen 2013
- Červenec 2013
- Červen 2013
- Květen 2013
- Duben 2013
- Březen 2013
- Únor 2013
- Leden 2013
- Prosinec 2012
- Listopad 2012
- Říjen 2012
- Září 2012
- Srpen 2012
- Červenec 2012
- Červen 2012
- Květen 2012
- Duben 2012
- Březen 2012
- Únor 2012
- Leden 2012
- Prosinec 2011
- Listopad 2011
- Říjen 2011
- Září 2011
- Srpen 2011
- Červenec 2011
- Červen 2011
- Květen 2011
- Duben 2011
- Březen 2011
- Únor 2011
- Leden 2011
- Prosinec 2010
- Listopad 2010
- Říjen 2010
- Září 2010
- Srpen 2010
- Červenec 2010
- Červen 2010
- Květen 2010
- Duben 2010
- Březen 2010
- Únor 2010
- Leden 2010
- Prosinec 2009
- Listopad 2009
Rubriky
Štítky
Akce Akčník Amoris laetitia antikoncepce Bůh Církevní kalendář druhý vatikánský koncil euthanasie František I. hřích Islám Jan Pavel II. Ježíš Kristus Kalendárium Kalendář Katolický volič KDU-ČSL Klendárium křesťanské akce křesťanské zpravodajství křesťanské zprávy křesťanství LGBT ideologie LifeSiteNews.com láska manželství modernismus Panna Maria papež František potraty pro-life pro-life zpravodajství pronásledování křesťanů právo na život Raymond Leo Burke rodina tradiční kalendář tradiční katolicismus tradiční liturgie Tridentská mše umělý potrat vyšebrodský klášter víra Zpravodajství Zprávy
Tomáš Machula jako tomista tu patrně se snaží odkázat na sv. Tomáš Aq. Ten se zabývá spojitostí ctností v Theologické summě, I-II q. 65 a. 1 a dovozuje, že dokonalé mravní ctnosti jsou spojité, tedy není jedna bez ostatních. To se ale týká subjektu, tedy nositele těchto ctností. Dovozovat z toho stejnost dober či neexistenci hierarchie dober, které jsou předmětem jednotlivých ctností, nebo zel, které nastupují v nepřítomností ctností, je nesmysl.
Z toho, že někdo např. spravedlivě odměňuje své zaměstnance, ale přitom je podporuje potraty, plyne pouze, že je nemá dokonalou ctnost spravedlnosti, ale nikoliv, že spravedlivé odměňování penězi je stejně důležité jako ochrana nenarozeného života.
Než se vrtat v tom, jestli je např. menší zlo povolit euthanasii či podílet se na loupeživých misích, to radši nepůjdu volit vůbec a jsem spokojen.
Ano, ctnost je na straně subjektu jednání. Zatímco materie skutku je na straně objektu. Takže jakkoliv je je horší pan A, který provádí potraty, ale nekrade, než pan B, který sice krade, ale neprovádí potraty, ctnostný není ani jeden z nich. Hierarchizace typu „toto je větší zlo než toto“ ale přísluší spíše deontologické etice, která je s etikou ctností kompatibilní. Etika ctností se zabývá spíše subjektem jednání, deontologická etika spíše objektem.
Byl jsem upozorněn na to že se kousek mého textu dostal na tomto webu do diskuse. Tak jen jedna
mala ponámka.
Tady přece nejde o volby pane Contrasi. Ani nejde o zvažovánízávažnosti určitých druhu skutků. Jde tu jen o to že si člověk nemůže v morálce vybírat dle chuti. Když mám být spravedlivý musím se snažit být spravedlivý ve všem. Ať už je materie skutku těžká nebo lehká. Usilovat o dobro v jedne oblasti a jednat vědomě proti dobru v jiné oblasti je prostě špatně. Resp. To dobre jednání je pořád dobre ale celkově je to málo a není to ctnostny život.
Předpokládal jsem, že to sem vložil Ignác a že tedy PROTO o volby jde.
S obsahem nemám problém a text jsem jako průměrně inteligentní jedinec znající Tomáše Aq pochopil.
Zaujala mne ta druhá půlka věty. To že by mohla jediná ctnost přivést k ostatním. Řekl bych že něco na tom bude a účel nesvětí prostředky, což nejspíš tovaryšstvo Ježíšovo nikdy neřeklo ani se podle toho nechovalo. Možná by stálo o tom pouvažovat, kdykoliv něco zkoušíme předávat nebo chránit. Od radostné zvěsti až po život před narozením. Jaké bychom mohli mít úspěchy kdyby v nás bylo víc lásky. K Bohu, přátelům i nepřátelům.
Uvedenou logiku lze vysledovat i v Písmu: Gal 5,22 Ovocem Ducha JE však láska, radost, pokoj… Jde o různé aspekty jedné skutečnosti. Dále Lk 16,10 Věrný v nejmenším je věrný i ve velkém; nepoctivý v nejmenším je nepoctivý i ve velkém.