Vigilie za počatý lidský život

Dnes, v sobotu 27. 11. 2010, bude Svatý otec ve svatopetrské bazilice předsedat modlitbě prvních nešpor První neděle adventní. Z vděčnosti Pánu za Jeho Vtělení, které dává každému lidskému životu pravý smysl a důstojnost, budou přítomní věřící prosit také o ochranu každé lidské bytosti povolané k životu. Touto vigilií, předcházející liturgii hodin, bude Církev na přání Svatého otce na celém světě prosit Pána o milost obrácení srdcí a povznesení kultury života a lásky.

Přenos TV Noe započne večer v 17:30, nicméně není třeba zůstávat doma u televize. Svatý otec totiž vyjádřil přání, aby se tato Vigilie za počatý život slavila v každé místní církvi, v každé farnosti. Je-li to u vás možné, zapojte se i vy do celosvětové modlitby za počatý lidský život, pamětlivi toho, že pro-life postoj je od katolické víry neoddělitelný.

Čeští biskupové rozhodli na svém červencovém zasedání, že zařadí tuto slavnost do liturgického kalendáře. Zde je přehled vigilií v českých a moravských diecézích, zde pak přehled vigilií v českobudějovické diecézi, doplněný o přílohu s texty k vigilii.

Ignác Pospíšil

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

 

18 Responses to Vigilie za počatý lidský život

  1. Felix napsal:

    Postřeh: Ptal jsem se dnes jednoho faráře odjinud, spíš mladšího než staršího: „Tak co vigilie? Slavili jste?“ Odpověděl: „Jaká vigilie?“ Tak už jsem nic neříkal, protože jsme kamarádi. A vy mi taky nic neříkejte, i kdyby Svatý otec slavil i třikrát do týdne zády k lidu a i kdyby dokonce začal nosit tiáru. Vše při starém, tj. vše při novém. A při novém, stále novějším.

  2. Felix napsal:

    Teď jsem se podíval ne obojí „přehled vigilií“ a koukám jak vejr. Ten můj známý farář je vlastně úplně oukej. Spíš by to byl exces, kdyby nějak vigilioval. S vigliema se musí jako s šafránem. Tak zase za rok nashle.

    • cinicius napsal:

      Otázkou je, jsou-li ty seznamy kompletní…

      • Felix napsal:

        Proč já holt to dycky musím vidět tak černě? Já vím, lišáku, nač narážíte. Doneslo se i mně, že ještě v Horních Postoloprtech se taky konal růženec na ten úmysl … Tak už radši nic neříkám. Je to dobrý.

  3. Michal napsal:

    Také jeden postřeh (pravda, vypovídá spíše o mojí naivitě): Moje žena mě už týden předem ponoukala, abych se pana faráře zeptal, zda budou první adventní nešpory na úmysl počatého života. Neudělal jsem to řka že přece nešpory byly v ohláškách a přece je samozřejmé, že budou tak, jak si Svatý otec přeje. Tak jsme si zařídili hlídání naší malé dcerky a těšili se na sobotní večer. No, sešlo se nás asi 15 (farnost cca 25 tis. obyv., nedělní bohoslužby asi 1000) a o úmyslu modlitby ani vidu ani slechu …

    • cinicius napsal:

      :-( Těžko se můžeme divit vlažnosti a pseudokatoličnosti dnešních katolíků, když je k tomu vedou jejich kněží…

    • Felix napsal:

      Mohu-li si dovlit: dle mého jste se skvěle rozhodl neptat se. To obnaží krále. Vyptávat se vede k přetvářce. Král musí jednat sui voluntate, nikoliv kvůli dotazům (třeba i „farních radních“). Díky za uvedení příkladu k následování.

      • cinicius napsal:

        Smyslem není obnažit krále. Smyslem má být, aby církev fungovala. Takže se máme ptát a taky, když nefunguje, řvát!

      • Felix napsal:

        Pořád si pletete církev s organizací. Dekokracie se Vám zadřela pod kůži. Být ve Vaší farnosti, hned bych Vás navrhl do farní rady. Moderní církev se bez takových aktivistů neobejde. Jsou jejími plícemi.
        „Řvát“ – kde to jste, Pospíšile? Vy máte v pokoře následovat a napdobovat svého faráře a ne řvát.

      • Michal napsal:

        Musím vám dát svým způsobem za pravdu oběma, jednak jak jsem se zpětně dozvěděl, to „obnažení krále“ opravdu zafungovalo, jednak si myslím že nelze přehlížet ani lidskou (časnou) rovinu tohoto problému. Z tohoto pohledu to byla přinejmenším promarněná příležitost, protože postoje hierarchie „chtě-nechtě“ názory farníků ovlivňují.

  4. BERAN napsal:

    Otevřel jsem chat ČSSD s panem magistrem Sobotkou:

    Otázka : Zdravím, pane místopředsedo! Prosím, zúčastnil jste se modlitební vigilie za počatý lidský život? Co konkrétně děláte v ČSSD na ochranu počatého života? Děkuji, Tomáš Beran

    Odpověď : Dobrý den, nezúčastnil, myslím, že každý počatý lidský život si zaslouží významný ohled, ale ČSSD podporuje svobodu každé ženy na vlastní životní rozhodnutí. V každém případě jsem osobně rád, že počet uměle přerušených těhotenství má spíše klesající tendenci.

    http://www.cssd.cz/online-chat?i=42

  5. BERAN napsal:

    Z týdeníku EKONOM, který profiluje předsedu Senátu Milana Štěcha:

    „Přesto měl Stech k veřejným záležitostem, byť zprostředkovaně, blíž, než by se mohlo zdát. Hlavně díky rodinné tradici.
    Rád mluví o svém dědečkovi. Ten hospodařil na 20 hektarech orné půdy. V Horních Slověnicích nedaleko Třeboně (kam se Štěch před devíti lety vrátil) patřil ke čtveřici nejmajetnějších sedláků. Vedle toho šlo o aktivního jihočeského funkcionáře agrární strany. Agrárníci tehdy byli největší prvorepublikovou nesocialistickou stranou, z jejíž řad většinou pocházel premiér, jako třeba Antonín Švehla anebo Milan Hodža.
    Rovněž Štěchův otec měl k politice blízko, ačkoliv se posunul vlevo.
    Po válce v roce 1946 odmítl nabídku vůdce pravicové frakce sociální demokracie Bohumila Laušmana, aby se stal poslancem. Dával přednost soukromému zemědělství. O deset let později musel pod nátlakem předat hospodářství do JZD.
    »Nebyla to snadná doba. Rodiče před námi často mluvili německy, abychom nerozuměli a nepřivedli rodinu svými řečmi mezi kamarády do problémů,« podotýká Stech.
    Jak s tím koresponduje jeho desetileté členství v KSČ? Předseda senátu krčí rameny: »Nepovažuji to za žádné stigma. Do určité míry mi to dalo možnost, abych se v podniku mohl ozvat. Byl jsem kverulant, proto jsem se stal i odborářem. Otec mi to schvaloval pod podmínkou, že budu dodržovat desatero, což jsem snad dělal,« říká.
    Pochází totiž z katolické rodiny. Do kostela sice pravidelně nechodí, ale v Boha věří. Snad ho to spojuje s Bohuslavem Sobotkou, kterého by rád viděl v čele ČSSD.“

    Konec citátu.

    • Felix napsal:

      Agrárnící – nebyli to ti, co rozkradli šlechtické a církevní velkostatky po protimocnářské revoluci 1918? Lidovci za Šrámka byli stejně tak „nesocialističtí“. Lidovci psali po ulicích hesla: volte třeba voly býky, jen nevolte agrárníky. A stejně pokrokoví agrárníci po nich chodili a štětkou vápnem škrtali agrárníky a psali tam: lidovce. Pak bych se chtěl zeptat, to je pro mě novinka: byla za beneše po válce povolena nějaká pravicová frakce? Já si dosud myslel, že beneš se šrámkem povolili hned po válce jen levotu a zařídili totální levotovou censuru. Z celého bych kývnul jen na to, že „to nebyla snadná doba.“

  6. BERAN napsal:

    Pravicová frakce soc. dem. je taková pitomá formulka, myslím, že výstižnější je charakteristika „ta část soc. dem., která komunistům hlasitě netleskala“. Pana Laušmana nakonec odpravili estébáci v kriminále.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *