10. výročí Summorum pontificum v břevnovském klášteře
Letošní 10. výročí od vydání motu proprio Benedikta XVI. Summorum pontificum si Církev připomíná různými způsoby na různých místech. Již koncem března se v Herzogenrathu v Německu k této významné příležitosti konalo mezinárodní kolokvium pod názvem „Zdroj budoucnosti“, 14. – 17. září se uskuteční v Římě každoroční pouť, jejíž součástí bude letos kongres „Motu proprio Benedikta XVI. Summorum pontificum: Obnovené mládí pro Církev“ na Papežské univerzitě sv. Tomáše Akvinského. Mezi ohlášenými řečníky je i kardinál Sarah, prefekt Kongregace pro bohoslužbu svátosti (který se měl zúčastnit i kolokvia v Německu, ale nakonec svou účast zrušil).
Patrně jedinou akcí na toto téma u nás budou Hovory o víře, které v prvním zářijovém týdnu pořádá Kněžské bratrstvo sv. Petra v břevnovském klášteře. Půjde již o čtvrtý ročník této akce a jistě je třeba přivítat, že se ji letos organizátoři rozhodli věnovat právě liturgii. Široká škála přednášek zahrnuje nejrůznější témata související s liturgií a liturgikou od vymezení tradice Melchiorem Canem OP přes celebraci ad orientem a liturgický jazyk až po seznámení s různými tradičními rity Církve. Kromě řady dalších přednášejících přislíbil účast i P. Efrém Jindráček OP, proděkan Filosofické fakulty výše zmíněné Papežské univerzity sv. Tomáše Akvinského.
Jako v předchozích letech bude součástí programu Hovorů o víře každodenní Mše sv., modlitba některých součástí posvátného officia, samozřejmě rovněž v tradičním ritu, a odpolední exkurze po Praze, letos zaměřené na liturgické prostory pražských chrámů a sakristií. Podle zkušenosti z předchozích let lze soudit, že se i letos podíváme na místa, kam bychom se jinak nedostali, a dozvíme se věci, které bychom se nedozvěděli. Prochodit Prahu v průvodcem může každý, ale spojení historické a kulturní exkurze s duchovním programem je, pokud mohu soudit, unikátní.
Hovory o víře se letos konají 3.-9. září a podle sdělení organizátorů dosud jsou volná místa. Více informací najdete na http://fssp.cz/?p=1554 a přihlášky můžete posílat na e-mailovou adresu jwz@seznam.cz.
Lucie Cekotová
Jeho eminence má zřejmě jiné starosti než jezdit do ČR https://gloria.tv/article/28nUeNVjbiKjAmfvvqusvY9yu
Kardinal je přece ratzingerovec a některým stále uniká ze Ratzinger nikdy nebyl Piem XIII. Černý nebo bily Ratzinger, na kůži nesejde, já jsem pro zásadu: Žádný Ratzinger.
Z takovych vyroku je mi vzdycky smutno. Nesudte papeze
Benedikta, neb nevidite do srdce cloveka. Staci uz to, jake rany dostava od nepratel
Cirkve – viz. nejnovejsi obvineni jeho bratra o tom, ze kryl sexualni zneuzivani v jeho sboru.
Radeji se za papeze
Benedikta modlete, on je tim papezem tretiho tajemstvi z
Fatimy.
Doufám, že se následující poplašné zprávy nepotvrdí, protože je pořád _relativně_ hodně NOM kněží, kteří využívají možnosti plynoucí ze „Summorum Pontificum“ a Bohužel jinak by Mši Svatou všech dob sami nesloužili.
Vatican rumblings: Pope Francis aiming to end Latin Mass permission: link
FRANCISCO PRETENDERÍA USAR A LA FSSPX COMO UNA JAULA PARA LA MISA TRIDENTINA: link
(Název druhého článku zní „František by zamýšlel použít FSSPX jako klec pro Tridentskou Mši“.)
Souvisí to s následující informací?
Chce kardinál Sarah aby Tridentská omša zmizla?
Na 10. výročie Motu Proprio Summorum Pontificum kardinál Robert Sarah povedal francúzskemu časopisu La Nef, že by si želal návrat ku jedinému spoločnému zreformovanému rituálu.
Predseda Britskej Spoločnosti pre Latinskú omšu Joseph Shaw napísal na rorate-caeli.blogspot.com, že Sarah navrhuje vytvorenie medzistupňa dvoch typov rituálu. Podľa neho by takýto kompromis nebol syntézou, ale zmätkom. Položil hneď aj otázku: „Prečo Sarah chce odstránenie starovekej omše?“
Shaw si myslí, že kardinál Sarah nie je spokojný s Novým rituálom, konkrétne s jeho črtami ako otočenie tvárou k ľuďom a preto chce vylepšenia. Ale Shaw tiež podotýka, že tieto problémy sú iba v Novom rituále, a nemajú nič spoločné s Tridentskou Omšou.
Zdroj: CSK NEWS
Velmi zajímavá informace od hierarchy, který je mnoha pokoncilními katolíky pokládán za tzv. „konzervativního“ a lidově řečeno „tradičního“ kardinála.
Ale realita je bohužel jiná: z NOMu („Novus Ordo Missæ“ čili pokoncilní Nová mše), který S.E.R. Msgr. Marcel Lefebvre nazýval „zparchantělým ritem“ (z důvodu jeho pofidérního vzniku „od zeleného stolu“ se zásadní pomocí zednáře J. E. Msgr. A. Bugniniho a také heretiků neboli protestanských poradců), by se stal ještě horší „bastard“ zkřížením NOMu s Mší Svatou všech dob (nepřesně nazývanou „Tridentská Mše Svatá“).
Kdyby bylo kardinalu Sarahovi umozneno zdustojnit novou msi, bylo by jedine dobre. Nevim, proc vas toto pohorsuje. Stara mse by snad platila I nadale, menila by se ta nova, kardinal casto kritizuje nesvary, ktere se behem ni deji.
Obavam se vsak, ze toto v soucasnem
Vatikane neprojde.
„Kdyby“ = chyby. Jak chcete zdůstojnit něco, co zdůstojnit kvůli špatné duchovní podstatě nelze? Mše Svatá je důstojný řád Kristovy oběti na Kalvárii. Novus je hostina, tudíž jde o protiklad Mše Svaté. A když, tak čím zdůstojnit? Navrácením zničených katolických oltářů a odstraněním Luthertischů alias hoblponků? Tristním „návratem“ Latiny do nové liturgie? Nebo jak a čím?
Latina se do nové liturgie vracet nemusí – je jí vlastní. Latinský misál Pavla VI. je východiskem překladů do národních jazyků. Že mnohdy nesprávných – např. když se „pro multis“ překládá jako „za všechny“ – je věc jiná, stejně jako skutečnost, že dnes aby NOM v latině pohledal s lucernou, a to i v katedrálách a velkých městech. Úpadek latiny jako jednotícího jazyka Církve je tristní a se zavedením Mše v národních jazycích nepochybně souvisí, ale právě proto by bylo jen dobře, kdyby se ho podařilo zastavit. NOM se zdůstojnit samozřejmě dá; i pak by zbylo dost a dost problematických věcí, které jsou mu vlastní a neudělá s nimi nikdo nic, ale latina a ad orientem by byly rozhodně chvályhodné kroky správným směrem. Už s ohledem na lidi, kteří realistickou možnost účasti na tradiční Mši sv. prostě nemají. Sama na NOM chodím výjimečně, když se tomu z rodinných apod. důvodů nemohu vyhnout, ale věřte, že je stále diametrální rozdíl mezi tím, jak se slouží např. u trapistek v Poličanech, a tím, co lze zažít třeba ve Zlíně (o jiných vyhlášených místech, jako je Letohrad, ani nemluvě).
Já jsem se vyjádřil právě ve smyslu oné drtivé většiny (99,9%). Ale proč vlastně chtít něco, co se historicky ukázalo v církvi jako nejvýš rozporuplné a rozdělující povznášet? Jaký je k tomu vážný důvod? Asi to vidím prostě a jednoduše selským rozumem, ale díky Bohu za to, že nejsem již více zatížen tristními snahami o povznášení novusu. 10 let za varhanami s tímto cílem a šikana ze strany předsedajících mi stačí jako doživotní zkušenost nemožnosti povznášet tam, kde jsou odmítány a relativizací pošlapávány katolické pravdy a hodnoty.
Usilim kard.Saraha neni menit tridentskou msi, ta uz ostatne svuj status obdrzela Benediktovym Summorum pontificum. A Bohu diky za to.
Nicmene vetsina knezi i katoliku preferuje NO a bude I nadale. Nelze jej proto ze dne na den zrusit s tim, ze dosud bylo vse spatne. Co by to udelalo s virou lidu?
Ale udelat onu reformu reformy, to ano.Zduraznit onen aspekt Kristovy obeti, obnovit vyznam ticha, ad orientem, liturgicke modlitby,vhodne upotrebit latinu, sv.prijimani vklece a do ust… Myslite, ze by to neprospelo k prohloubeni ucty k eucharistii a viry Boziho lidu? Mate snad Boha za puntickarskeho ritualistu , neni to snad predevsim Otec, ktery hleda srdce kazdeho cloveka?
V konecnem dusledku by tato reforma vedla ke smireni obou ritu a pozdeji I snad k prefereci ritu tridentskeho.
Nicmene usili otce kardinala bude nejspis opet zmareno, stejne jako jeho volani k ad orientem loni v lete. Uz byla ustanovena nova liturgicka komise, kard.Sarah vubec neni jejim clenem a vymeneni clenove jeho Kongregace vesmes pracuji proti nemu.
Přijde na to, co máte na mysli pod pojmem „víra lidu“. Na NOMu je často těžce nekatolická.
Myslím, že brzy už nebude co slavi,proslýchá se, že František Pokorný Summorum pontificum zruší. viz https://www.lumendelumine.cz/index.php?page=dohady-a-pokusy-o-pohled-do-zakulisi
Samozřejmě, je to logický postup.
Jakmile dojde k vykleštění Bratrstva svatého Pia X. prostřednictvím „regularisace“, nebude již dále třeba, aby existovala i „falešná pravice“ – http://rexcz.blogspot.cz/2015/05/uzitecnost-falesne-pravice-2015.html