Tři věci, které papež nemůže

Phil Lawler

7. prosince 2016 (CatholicCulture) – Autorita papeže v Katolické církvi je značná. I papežská pravomoc – a zejména papežská neomylnost – však má své meze. Papež mluví autoritativně, když vykládá „poklad víry“, tj. v jednotě s biskupským sborem vysvětluje, čemu Církev vždy a všude věřila. Každý, kdo chápe povahu pravomoci Petrova nástupce, by měl uznat, že i když papež mluví o otázkách víry a mravů, jsou věci, které říkat nemůže. Například:

Papež nemůže tvrdit, že 2+2=5, ani nemůže zrušit zákony logiky. Jestliže tedy pronese dva vzájemně si odporující výroky, nemohou být oba pravdivé. A protože všichni papežové mají stejnou učitelskou autoritu, když jeden papež protiřečí druhému, je něco špatně. Jestliže tedy Amoris laetitia odporuje Veritatis splendor a Casti connubii – dřívějším papežským encyklikám, které mají vyšší učitelskou autoritu – nemohou být věřící nuceni tento rozpor jen tak spolknout.

Papež vám nemůže říkat, co si myslíte. Do určité míry vám může říkat, co byste si myslet měli. Nemůže však jen tak z moci svého úřadu změnit vaše mínění. P. Antonio Spadaro, blízký poradce papeže Františka, trvá na tom, že Amoris laetitia je naprosto jasná. [1] „Papež neponechává žádný prostor pro pochybnosti o nauce Církve,“ prohlašuje. I kdyby tento výrok pocházel přímo od papeže samotného (což evidentně nepochází), nemohl by být autoritativní. Jestliže máte pochybnosti, je zřejmé, že tu prostor pro pochybnosti je a ani papež tuto skutečnost nemůže popřít. Ideální by bylo, kdyby papež a jeho samozvaní mluvčí pomohli tyto pochybnosti odstranit, místo aby naznačovali, že pochybnost znamená totéž co neloajálnost.

Papež nemůže autoritativně učit tím, že trousí narážky. V nejkontroverznějším bodě, o němž se diskutovalo na dvou posledních zasedáních biskupské synody, je Amoris laetitia vágní a umožňuje radikálně odlišné interpretace. P. Spadaro, kardinál Schönborn a argentinští biskupové mohou uvádět přesvědčivé argumenty pro to, že vědí, co si papež František myslí – zejména vzhledem k tomu, že sám Svatý otec Schönbornův výklad a výklad Argentinců podpořil. Avšak to, co papež měl na mysli, nemá stejnou váhu jako to, co papež skutečně napsal. To obzvlášť platí v situaci, kdy máme hojné důkazy, že Svatý otec nechává otázku nevyřešenou úmyslně:

  • Papež se vyhnul přímému vyřešení této otázky ve své apoštolské exhortaci, nejzřetelnější důkaz o svém úmyslu nechal v obskurní poznámce pod čarou a později řekl novináři, že se na ni nepamatuje.

  • Výklad argentinských biskupů schválil v soukromém dopise a Schönbornovu interpretaci v rozhovoru v letadle. Ani v jednom případě evidentně nejde o oficiální výrok učitelského úřadu.

  • Odmítl odpovědět na dubia, která předložili čtyři kardinálové.

  • Italský arcibiskup Bruno Forte – známý teolog, jehož sympatie jsou obecně na straně papeže Františka a jenž hrál klíčovou roli při vypracování první zprávy ze synody o rodině – informoval, že papež František před jasností varoval. Arcibiskup Forte prozradil, že papež řekl: „Když budeme mluvit výslovně o přijímání pro znovusezdané rozvedené, nevíte, jaký strašlivý zmatek vyvoláme.“ [2]

Tím by mělo být jasné, že papež František se v Amoris laetitia autoritativnímu výroku, který by vyžadoval souhlas věřících, pečlivě vyhnul. Nelze od nás očekávat – tím méně nás k tomu nutit – že akceptujeme nové „učení“, které se papež z nějakých svých vlastních důvodů rozhodl nevyhlásit.

 

Phil Lawler

Překlad Lucie Cekotová

http://www.catholicculture.org/commentary/the-city-gates.cfm?ID=1383

Poznámky:

[1] Viz rozhovor pro list Crux, https://cruxnow.com/interviews/2016/12/04/jesuit-close-pope-says-many-attacks-amoris-result-bad-spirit/

[2] https://www.lifesitenews.com/news/italian-archbishop-claims-pope-didnt-want-to-address-communion-question-pla

11 Responses to Tři věci, které papež nemůže

  1. Petr Pavel napsal:

    Moc nerozumím smyslu druhé poloviny poslední věty. Je snad jasné, proč se papež rozhodl nové učení nevyhlásit – odporovalo by nauce církve. A to mu Duch svatý nedovolí, ani kdyby to udělat chtěl.

    • jh napsal:

      Bergoglio je naopak velmi čitelný – ex cathedra se od něj nikdy nedočkáte, ale „Overtonovo okno“ /salámová metoda/ si dokonale osvojil.
      Spíše obdivuji svatou trpělivost vzdorující čtyřky…
      Brzy bude však jasno, Burke přislíbil formální opravu nesmyslů v AL:

      Kardinál Raymond Burke v rozhovoru pro Life Site News uvedl, že po skončení oktávu Narození Páně kardinálové, kteří zaslali papeži Františkovi dubia ve věci adhortace Amoris laetitia, předsatví „formální opravu“ vadných vět tohoto dokumentu. Stane se tak, pokud papež do té doby neodpoví na vznesené otázky.

      „Musí přijít odpověď na dubia, jelikož se týkají zásadních otázek mravního života a neměnného učení Církve ohledně dobra a zla, různých svatých pravd, jako jsou manželství a svaté přijímání,“ prohlásil kardinál Burke.
      http://www.tedeum.cz/2016/12/20/j-em-burke-cekame-na-pepezovu-odpoved-do-konce-oktavu-narozeni-pane-pak-zverejnime-formalni-opravu/

    • Tomáš napsal:

      Bůh (= Otec, Syn a Duch Svatý) může může dopustit cokoli…

    • Lucie Cekotová napsal:

      Mně připadá smysl druhé poloviny poslední věty jasný. Míří na různé kritiky dubií, od P. Spadara přes Buttiglioneho až po kardinála Schönborna, kteří tvrdí, že „učení“ AL je jasné a je třeba ho akceptovat. Phil Lawler dokazuje, že papež žádné nové učení nevyhlásil, tudíž nikdo od nikoho nemůže očekávat, že ho bude akceptovat.

  2. solipso napsal:

    Římskému biskupu jde prostě o to, aby uváděl do KHS věroučný a mravoučný zmatek. Tím, zřejmě mimoděk, slouží katolické Církvi, protože mnoha lidem zmatek z různých důvodů nevyhovuje a nauka KC je jasná a jednoznačná.

  3. Renda napsal:

    Některé papalatristy by ten název článků mohl vyděsit . Papež může přece vše , Bůh ho vyvolil .

  4. David napsal:

    Jak se zdá, tak tento papež může vše. Včera na generální audienci zase vykládal, že Bůh se vtělením vzdal svého božství….

  5. Pax Jan napsal:

    Stačilo by snad, aby sv. otec, buď přímo, nebo skrze Kongregaci pro doktrínu víry, potvrdil vyjádření jeho předchůdce, sv. Jana Pavla II. (dá-li Bůh, v budoucnosti „Velikého“, „Učitele Církve“ -(myslím zcela upřímně)- učení „Familiaris Consorcio“… s přihlédnutím k „Veritatis splendor“.

    Pax

    Jan

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *