Papežský poradce: Papežovy názory na globální oteplování jsou stejně závazné jako odsouzení potratu

Biskup Marcelo Sánchez Sorondo

ŘÍM, 18. prosince 2015 (LifeSiteNews) – Konference Actonova institutu na téma „V dialogu s encyklikou Laudato si: může svobodný trh pomoci v péči o náš společný domov?“, která se konala v Římě 3. prosince, skončila vzrušenou diskusí o globálním oteplování a učení magisteria mezi jedním z předních zástupců Vatikánu a několika dalšími účastníky. Argentinský biskup Marcelo Sánchez Sorondo, blízký poradce papeže Františka a kancléř jak Papežské akademie věd, tak Papežské akademie společenských věd, zdůraznil, že papežovy výroky o vážnosti globálního oteplování, které vyslovil a encyklice Laudato si, jsou učením magisteria rovnajícím se nauce o tom, že potrat je hřích.

P. Joseph Fessio, SJ, zakladatel renomovaného amerického nakladatelství Ignatius Press, který získal doktorát z teologie u Josefa Ratzingera, ještě než byl povýšen na biskupa, řekl portálu LifeSiteNews: „Ani papež ani biskup Sorondo nemůže v otázce vědy mluvit se žádnou závaznou autoritou, takže použití slova ‚magisterium’ v obou případech je přinejlepším mylné a rozhodně prozrazuje nevzdělanost.“ P. Fessio dodal: „Klást rovnítko mezi postoj papeže k potratu a názor na globální oteplování je horší než chybné: je to pro Církev ztrapnění.“

Konference se konala na Papežské univerzitě sv. Kříže a zúčastnilo se jí více než 2000 lidí, včetně novinářů, profesorů a studentů papežských univerzit.

Spor se rozhořel, když biskup Sorondo ve svém projevu mluvil o „globálním oteplování“ a řekl, že v encyklice Laudato si „poprvé na úrovni magisteria“ papež František „odsuzuje vědecky zjistitelné příčiny tohoto zla, když prohlašuje, že , četné vědecké studie ukazují, že větší část globálního oteplování posledních desetiletí je způsobena velkou koncentrací skleníkových plynů vznikajících především z lidské činnosti.’“ Toto tvrzení zopakoval ještě později, když uvedl, že „víra a rozum, filozofické poznání a vědecké poznání, se v papežském magisteriu v encyklice Laudato si poprvé spojují.“

Těmto výrokům ve svém vystoupení odporoval zakladatel a předseda Actonova institutu P. Robert Sirico, který řekl, že „je důležité zdůraznit rozdíl mezi teologickou dimenzí Laudato si a jejími empirickými, vědeckými a ekonomickými tvrzeními.“ Vysvětlil: „Církev netvrdí, že mluví se stejnou autoritou ve věcech ekonomiky a vědy … jako když se vyslovuje k záležitostem víry a mravů.“

P. Sirico na podporu svého názoru citoval Kompendium sociální nauky církve: „Vlastní poslání, které Kristus svěřil své církvi, nepatří do oblasti politické, hospodářské nebo sociální; cíl, který jí vytkl, je rázu náboženského.  . . . To znamená, že církev se svou sociální naukou nevstupuje do technických otázek a nezavádí systémy ani nepředkládá modely organizace společnosti, neboť to nepatří k poslání, které jí Kristus svěřil“ (Papežská rada pro spravedlnost a mír: Kompendium sociální nauky církve, 68).

Když v části věnované dotazům na závěr konference biskup Sorondo dostal otázku na váhu papežových názorů na globální oteplování v encyklice Luadato si, rozlišoval mezi neomylnými výroky a výroky v rámci „řádného magisteria“ papeže. Toto rozlišování je důležité, neboť výroky ex cathedra jsou podle katolické nauky „neomylné“, neboli nikdy v nich není omyl, a vyžadují absolutní poslušnost všech katolíků, zatímco některé výroky „řádného magisteria“ se mohou mýlit, i když jde o učení, jemuž by se katolíci měli podřídit „rozumem a vůlí“.

Avšak i tvrzení, že úvahy papeže Františka o globálním oteplování v encyklice Laudato si jsou součástí jeho řádného magisteria, by bylo vážným napadením všech vědců, kteří tvrdí, že údajné globální oteplování je falešné.

Biskup Sorondo přirovnal učení papeže o globálním oteplování k církevní nauce o potratu a řekl, že „tento výrok je třeba pokládat za magisterium – není to pouhý názor.“

„Patří do řádného magisteria,“ vysvětlil, „že potrat je těžký hřích – je to řádné magisterium, protože nejde o zjevení.“ Existuje tedy předpoklad „mravní nauky“, pokračoval, že i když s tím většinový názor nesouhlasí, my akceptujeme, že výrok „potrat je těžký hřích“ je magisterium.

To vedlo ke vzrušené výměně názorů s moderátory panelové diskuse na konferenci, zejména s novinářem Riccardem Casciolim, který měl námitky proti tvrzení, že se katolíci musejí podřídit výrokům, které se týkají „vědeckých teorií“, nikoli „víry a mravů“.

Na to Sorondo odsekl: „Když to papež řekl, je to magisterium Církve, ať se vám to líbí nebo ne – je to magisterium Církve, stejně jako to, že potrat je těžký hřích – je to totéž…  je to magisterium Církve, ať se vám to líbí nebo ne.“

Papež František v encyklice Laudato si říká, že „Církev si neosobuje právo definovat vědecké otázky, ani se nesnaží nahrazovat politiku“ a že chce „zvát k čestné a transparentní debatě“ (§ 188). Zdá se nicméně, že biskup Sorondo se staví proti možnosti zpochybňovat teorie o globálním oteplování.

Když Cascioli prohlásil, že v teoretických vědeckých otázkách se katolíci mohou řídit vlastním svědomím, Sorondo opáčil: „Když jste vědec a máte seriózní (odlišný) názor, pak se můžete řídit svým svědomím, ale protože jste novinář, je lepší, abyste se řídil názorem papeže!“ Cascioli biskupovi připomněl, že ani on není vědec. Na to Sorondo odpověděl: „Ale já jsem v papežově akademii věd.“

P. Sirico uvedl, že existují jiní odborníci či vědci, kteří mají na otázku globálního oteplování jiný názor. Sorondo na to vypálil: „Ale těmi se neřiďte, řiďte se těmito. Jako ve filozofii, existuje mnoho filozofů, ale magisterium Církve se drží filozofie bytí, osoby. Je mnoho takových, kteří říkají, že osoba neexistuje – těmi se papež neřídí…. Já říkám, že to je magisterium.”

P. Fessio byl ve své kritice nesmlouvavý. „Biskupa Soronda neznám a soudě podle jeho výroků, neobyčejně si to zaslouží,“ komentoval to. „To nejlepší, co o těchto výrocích mohu říct, je to, že se zdá, že byly nepřipravené.“

John-Henry Westen (blogy na LSN.com jsou ZDE)

Přeložila Lucie Cekotová

Zdroj: https://www.lifesitenews.com/news/vatican-bishop-popes-view-on-global-warming-is-as-authoritative-as-the-cond

16 Responses to Papežský poradce: Papežovy názory na globální oteplování jsou stejně závazné jako odsouzení potratu

  1. Tomáš napsal:

    Koukám, že biskup Sorondo bere nějaký dobrý matroš :-) To je, jako by nás někdo nutil tvrdit, že magisterium je, že země je placatá a že se Země v žádném případě netočí okolo Slunce. A to jen proto, že to kdysi dávno papežové tvrdili. A pak už si můžeme podat ruce s tím muslimským imámem, co popírá i to, že se země otáčí okolo své osy, protože pak by přeci nešlo nikam letadlem doletět…

    Naštěstí existují katolíci, kteří znají učení Církve ohledně magisteria a používají ještě rozum na rozdíl od ovcí slepě adorujících každý výžblebt z Františkových úst…

  2. Michal napsal:

    Biskup Sorondo je papežštější než papež; encykliku nerespektuje v celkovém kontextu. Citovanou větu „Církev si neosobuje právo definovat vědecké otázky, ani se nesnaží nahrazovat politiku“ jednoduše ignoruje.

    • MichalD napsal:

      To nelze jen tak odbýt tím, že poradce je „papežštější než papež“. Tak, jak každý šéf je zodpovědný za svoje podřízené, tak i papež je zodpovědný za svoje poradce. Kdo chce si může tipnout, zda se dočkáme nějaké oficiální reakce na tyto zmatek rozsévající výroky.

  3. Bepp napsal:

    Je vtipné, jak papežovi poradci/kamarádi občas takto dají nahlédnout, co se skrývá pod rádobymilou usměvavou fasádou. Nejdřív vyhrožování exkomunikací všem, co si dovolí kritizovat, teď toto… A že je to jeho skutečný vnitřní svět, že on takový doopravdy je, se lze přesvědčit třeba jen z jeho záští přeplněného projevu na konec synody. Občas, když se neuhlídá, protože je rozčilený, dává nahlédnout.
    Jsem velice ráda, jak mocná je římská kurie, přestože je nepochybně prožraná všemi neduhy velké a mocné organizace, protože nebýt jí, jeho vláda je krutokracií nejvyšší, na kterou kam se hrabou i ti nejautoritářštější předkoncilní papežové. Ti přitom alespoň neměli plná ústa dialogu a koncilu a milosrdenství.

    • Tomáš napsal:

      On totiž papež František skvěle ovládá marxistickou dialektiku. Kdo měl možnost nahlédnout do nauky marxismu-leninismu, musí mu ta dialektika být velmi povědomá. A jako se komunistům podařilo v minulém století dokonale rozvrátit pravicovou Jižní Ameriku, tak se Františkovi pomalu daří rozvracet Církev…

      • Markus napsal:

        Ved povedal, ze cíta komunistickú Republiku.
        Som cítal komentáre od italov, kde jeden napísal, ze italskí biskupi majú blízko ku kosáku a kladivu.

  4. hostyn napsal:

    Poradím Vám, mlčte a mlčte. A přemýšlejte, jestli je Vám dáno.

    • Ignác Pospíšil napsal:

      A tato rada je určena komu? Dotyčnému biskupovi, význačným jezuitům, co oponovali nesmyslům, které tvrdil, nebo novinářům, kteří o tomto sporu informují? Nebo všem, co to komentují? Nebo radši úplně všem?

  5. Adanedhel napsal:

    Když by se nejednalo o výrok podléhající Papežské neomylnosti(ponechme stranou disputace o tom, kde a jak je papežská neomylnost platná), tak bych si myslel, že to řekl nějaký blb. Jen mne udivuje, že i Papež podlehl antropocentrické aroganci, která se považuje za mocnější než sluneční cykly a pochody v atmosféře. I pouhé nahlédnutí do kronik gramotnému člověku řekne, že dřív zde byly jak mnohasetleté cykly chladu i cykly velkého tepla. To jsou opravdu „vzdělaní“ lidé tak slepí a hluší a neskonale arogantní ???

    • MichalD napsal:

      Obávám se, že za celou touhle agendou není ani tak arogance, jako spíše business a neomalthusiánství.

  6. Karel napsal:

    Tato encyklika má už své plody i u nás: v jednom kázání, podle hodnověrného svědka, kněz tvrdil, že Panna Maria v nebi pláče, protože netřídíme odpad!

  7. Michal napsal:

    Článek kritický k některým výrokům papeže Františka od Romana Jocha
    http://www.obcinst.cz/jak-si-vede-papez-frantisek/

Napsat komentář: Michal Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *