Nejnovější komentáře
- Renda: Zbudování domácího oltáře
- Lenka: Zbudování domácího oltáře
- Dominik: Zbudování domácího oltáře
- Q.: Zbudování domácího oltáře
- Jan+Kubula: Zbudování domácího oltáře
- Lucie Cekotová: Zbudování domácího oltáře
- Renda: Zbudování domácího oltáře
- PanContras: Zbudování domácího oltáře
- Pan+Contras: Co když dojde k dalšímu omezení tradiční mše svaté?
- ghchhvuvjgi: Domácí úkol o sebevraždě
Odjinud
- Komentář Eleison DCCCXIX – Velký obraz (2023)REX! 26. 3. 2023
- Aby trest splnil svůj účelTe Deum Hodie 25. 3. 2023
- Zpětné ohlédnutí za snětím exkomunikací (2023)REX! 22. 3. 2023
- Editorial TD 1/2023Te Deum Hodie 15. 3. 2023
- Kázání o Božím souduIntegrální katolíci 20. 2. 2023
- Mše svaté v Praze na začátku doby postníIntegrální katolíci 17. 2. 2023
- Tradiční katolický kalendář 2023Krása liturgie 28. 11. 2022
- Poučení o generální zpovědi vyšlo knižněKrása liturgie 29. 1. 2022
- Rocková vánoční mšeKronika Novus ordo 10. 10. 2015
- Klaunská mšeKronika Novus ordo 24. 8. 2015
Archivy
- Březen 2023
- Únor 2023
- Leden 2023
- Prosinec 2022
- Listopad 2022
- Říjen 2022
- Září 2022
- Srpen 2022
- Červenec 2022
- Červen 2022
- Květen 2022
- Duben 2022
- Březen 2022
- Únor 2022
- Leden 2022
- Prosinec 2021
- Listopad 2021
- Říjen 2021
- Září 2021
- Srpen 2021
- Červenec 2021
- Červen 2021
- Květen 2021
- Duben 2021
- Březen 2021
- Únor 2021
- Leden 2021
- Prosinec 2020
- Listopad 2020
- Říjen 2020
- Září 2020
- Srpen 2020
- Červenec 2020
- Červen 2020
- Květen 2020
- Duben 2020
- Březen 2020
- Únor 2020
- Leden 2020
- Prosinec 2019
- Listopad 2019
- Říjen 2019
- Září 2019
- Srpen 2019
- Červenec 2019
- Červen 2019
- Květen 2019
- Duben 2019
- Březen 2019
- Únor 2019
- Leden 2019
- Prosinec 2018
- Listopad 2018
- Říjen 2018
- Září 2018
- Srpen 2018
- Červenec 2018
- Červen 2018
- Květen 2018
- Duben 2018
- Březen 2018
- Únor 2018
- Leden 2018
- Prosinec 2017
- Listopad 2017
- Říjen 2017
- Září 2017
- Srpen 2017
- Červenec 2017
- Červen 2017
- Květen 2017
- Duben 2017
- Březen 2017
- Únor 2017
- Leden 2017
- Prosinec 2016
- Listopad 2016
- Říjen 2016
- Září 2016
- Srpen 2016
- Červenec 2016
- Červen 2016
- Květen 2016
- Duben 2016
- Březen 2016
- Únor 2016
- Leden 2016
- Prosinec 2015
- Listopad 2015
- Říjen 2015
- Září 2015
- Srpen 2015
- Červenec 2015
- Červen 2015
- Květen 2015
- Duben 2015
- Březen 2015
- Únor 2015
- Leden 2015
- Prosinec 2014
- Listopad 2014
- Říjen 2014
- Září 2014
- Srpen 2014
- Červenec 2014
- Červen 2014
- Květen 2014
- Duben 2014
- Březen 2014
- Únor 2014
- Leden 2014
- Prosinec 2013
- Listopad 2013
- Říjen 2013
- Září 2013
- Srpen 2013
- Červenec 2013
- Červen 2013
- Květen 2013
- Duben 2013
- Březen 2013
- Únor 2013
- Leden 2013
- Prosinec 2012
- Listopad 2012
- Říjen 2012
- Září 2012
- Srpen 2012
- Červenec 2012
- Červen 2012
- Květen 2012
- Duben 2012
- Březen 2012
- Únor 2012
- Leden 2012
- Prosinec 2011
- Listopad 2011
- Říjen 2011
- Září 2011
- Srpen 2011
- Červenec 2011
- Červen 2011
- Květen 2011
- Duben 2011
- Březen 2011
- Únor 2011
- Leden 2011
- Prosinec 2010
- Listopad 2010
- Říjen 2010
- Září 2010
- Srpen 2010
- Červenec 2010
- Červen 2010
- Květen 2010
- Duben 2010
- Březen 2010
- Únor 2010
- Leden 2010
- Prosinec 2009
- Listopad 2009
Rubriky
Štítky
Akce Akčník Amoris laetitia antikoncepce Bůh Církevní kalendář druhý vatikánský koncil euthanasie František I. hřích Islám Jan Pavel II. Ježíš Kristus Kalendárium Kalendář Katolický volič KDU-ČSL Klendárium křesťanské akce křesťanské zpravodajství křesťanské zprávy křesťanství LGBT ideologie LifeSiteNews.com láska manželství modernismus Panna Maria papež František potraty pro-life pro-life zpravodajství pronásledování křesťanů právo na život Raymond Leo Burke rodina tradiční kalendář tradiční katolicismus tradiční liturgie Tridentská mše umělý potrat vyšebrodský klášter víra Zpravodajství Zprávy
U toho článku na Christnet je jeden zásadní problém: Nepsali ho redaktoři tohoto „periodika“, ale vznikl prakticky metodou Ctrl-C z webu ČTK
To je věc ChtistNetu, jako metodou své příspěvky vytváří. Je za ně zodpovědný.
To je problém současné ekumeny,která nečerpá z víry,ale ze světa. Bude zajímavé sledovat,jak si ekumena poradí se dvěma postoji Svatého otce Františka a to:
“ Boží Slovo tedy Bibli předchází a přesahuje ji.“
http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=18115
a následně:
“ Portugalští biskupové přesně za měsíc zasvětí na osobní žádost Svatého otce jeho pontifikát Panně Marii Fatimské.“
http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=18122
Bude tedy muset ekumena jít ke kořenům a znovu se narodit,nebo spáchat interrupci.
Myslím, že encyklika Pacem in terris by si zasloužila kritičtější rozbor. Už je tam předzvěst oněch pochybných výroků o náboženské svobodě obsažených v Dignitatis humanae. Všeobecná deklarace lidských práv OSN není sice přijímána bez výhrad, ale vyjádření papeže Jana XXIII má daleko k odsuzujícímu dopisu Pia VI. francouzským biskupům Quod aliquantulum z 10. 3. 1791 ohledně podobné deklarace práv člověka a občana.
O OSN se v encyklice hovoří jako o „světové veřejné autoritě“. Lze se ptát, zda je morální nebo i právní. Je-li morální, pak proč ji papež klade vedle své autority; je-li právní, jak se snáší se subsidiaritou. Možná, že tou dobou nebyla ještě OSN tak prorostlá zločineckou mentalitou (potraty, homosexualismus), ale dnes jsem jednoznačně pro vystoupení z OSN a přidružených organizací.
Atomové zbraně – to je další sporná otázka. Lze a priori odmítnout právo státu na sebeobranu pomocí těchto zbraní? Navíc možná jejich vlastnictví spojené s vědomím, že protivník je má také, přispělo k určitému zklidnění konfliktům mezi státy. Zatím byly použity v době, kdy je měla jen jedna strana.
Jan XXIII tu zcela správně píše, že práva znamenají také pro někoho povinnost. Ale proč se v theologické tradici církve téměř nemluvilo o lidských právech? Protože byla theocentrická, ne humanistická. Bůh byl ve středu a jeho přikázání. Jejich dodržování zajistí všechna skutečně oprávněná lidská práva.
Tohle je jen několik poznámek k encyklice, která sice byla zneužita, ale která zůstává daleko za encyklikami Lva XIII k tématům společnosti a vztahů v ní.
Koukám na ten váš starý článek, ale přijde mi trochu absurdní, ostatně v duchu té encykliky: jak pak tedy rozlišíte právo od povinnosti, pokud bude právo generovat povinnost toto právo určitým způsobem využívat? To by přece ten pojem „právo“ úplně ztratil smysl a rozplynul se v pojmu „povinnost“. Právo je přece sui generis postaveno na tom, že jej využívat můžete a nemusíte, kdežto povinnost je postavena jen na té druhé stránce. Samozřejmě lze říci, že právo generuje povinnost, ale jen v tom smyslu, že právo jednoho člověka generuje povinnost jiného člověka mu umožnit to právo využívat (a nevyužívat, pokud nechce), tj. že právo určitého člověka generuje určitou povinnost druhých lidí (a pokud má být právo vztaženo i na ně, tak zpětně generuje povinnost toho prvního člověka). Možná by šlo ještě říct, že určitá práva znemožňují určité kroky, jimiž by bylo to právo definitivně ztraceno (nikdo nemůže druhému podepsat smlouvu, jíž by se stal jeho otrokem, nebo s ním uzavřít manželství tak, aby se při pokusu o budoucí vyvázání se jeho partner mohl dovolávat právní autority státu). Ale to je dost specifický způsob, v němž je právo prostě zákazem určitých činností ze strany druhých lidí.
Promiňte, ale tato představa oddělení práv a povinností, kterou zde prezentujete, je právě ten zvrácený produkt postkřesťanského světa, který nemá žádné logické opodstatnění (vyjma sobectví) a destruuje společnost. Křesťanství to chápe (a vždy chápalo) zcela jinak. Práva a povinnosti jsou nerozlučně spjaty. Práva dávají člověku základní možnosti, povinnosti k sobě, Bohu i ostatním lidem ho zavazují, že je musí správně využívat. Aneb svá práva nemáme bez důvodu a pojí se se závazky.
Pořád ve vaší odpovědi nevidím to odlišení práv od povinností. Vidíte to tedy tak, že právo je nějaký aspekt povinnosti – ten, který umožňuje povinnost vykonat? Tj. něco ve smyslu římskoprávního „není povinnosti bez možnosti“?
Není překvapivéí, že je nevidíte. Práva a povinnosti jsou různé rozměry jedné skutečnosti. Není žádného práva bez povinnosti. Práva s sebou přinášejí povinnost správně je používat. Pokud mám nějaká práva a pravomoci a dobro (moje, rodiny, společnosti) vyžaduje, abych je použil nějakým způsobem, mám povinnost je tak použít. To je klasická a neodpreparovatelná součást křesťanského pohledu na svět. Naše povinnosti k Bohu i ostatním lidem. Mít majetek zavazuje správně ho používat. Mít práva zavazuje správně je užívat. Mít moc zavazuje správně ji užívat. V odkazovaném článku Bratrství práva a povinnosti to myslím vysvětluji dostatečně.
Práva jsou dvojího druhu: vyžadující nějakou aktivní součinnost jiných pro jejich uplatnění a nevyžadujících. Mezi ta druhá patří např. právo na život: druzí nemusí nic konat (pomíjím teď případ oprávněné obrany druhého) a stačí, aby se řídili přikázáním Nezabiješ. Jiným takovým právem je právo na uzavření sňatku pro ty, kdo nejsou vázáni ani existujícím manželstvím ani slibem. Naproti tomu právo prvního druhu vyžadují plnění povinnosti někoho jiného. Např. právo na vzdělání, pokud je chápáno šířeji než pouhé právo, aby mi nebylo překáženo ve vzdělávání, vyžaduje někoho, kdo to vzdělání poskytne.
ad Cinicius: takže vlastně vidíte právo jako podmínku povinnosti, jak to chápu, a smysl nějakého práva v tom, že je podmínkou nějaké povinnosti. V klasickém pojetí, i ještě předkřesťanském, v římském právu, které tvoří jeden ze základů evropské civilizace (a ostatně i v základech našeho jazyka) to tak ale není. Spíš by se dalo myslím říct – na to jsem v předchozích reakcích zapomněl – že povinnost je podmínkou práva (teď myslím povinnost toho, kdo má to právo, ne jeho nárok vůči jiným lidem): v tom smyslu, jako například sexuální práva nebo právo pít alkohol předpokládají trestní zodpovědnost. To ale není povinnost předepisující určité konkrétní konání (konat/nekonat), spíše nějak omezující to konání, pokud se k němu daný člověk rozhodne.
ad M. Kretschmer: hm, ale i práva druhého druhu kladou nějaká omezení na druhé lidi (třeba krotit svou touhu vraždit, pokud ji mají), a v tomto smyslu jsou to podle mě povinnosti – povinnosti něco nekonat, řekněme. V tomto smyslu se mi zdá, že jakékoliv právo jednoho klade na druhé nějaké povinnosti, pokud mluvíme o společnosti.
Zase jste to nepochopil. Práva i povinnosti jsou nedílné součásti našeho života, neoddělitelné stránky skutečnosti. Práva nám dávají určité možnosti a ty možnosti zavazují.
Já nechápu vás. Pokud nám práva dávají možnosti, tak tam musí být určitá volnost příslušné možnosti využít. Ano, z práv plynou I povinnosti, ale ne JENOM povinnosti. Často existuje i možnost právo vůbec nevyužít.
Napsal jsem snad někde slovo jenom? Já psal o povinnosti řádně užívat svá práva k dobru.
Pak s vámi samozřejmě souhlasím.
hm, ještě jak koukám na vaši minidiskusi s Takypijusem: takže vás tedy možnost (právo) k jejímu využití nezavazuje (jak čtu tu vaši odpověď), nebo ano? Pokud nezavazuje, tak je to spíš omezení ve využití možnosti, jak jsem o něm psal, než povinnost.
Záleží na okolnostech. Člověk má povinnost využívat své práva řádně pro podporu dobra. Pochopte, že uvažování o povinnosti a právech jako samostatných entitách, je nesmysl. Je tu jen náš úkol vést svatý život v souladu s Boží vůlí – a práva a povinnosti jsou jen popisy této skutečnosti z určitých úhlů pohledu. Práva nám fakticky zajišťují určité možnosti, které bychom měli mít. Pokud je máme, jsme povinni jich využívat k našemu a společnému dobru, tak jak to po nás žádá Bůh. Samozřejmě můžeme mít práva, která v dané chvíli ke svatému životu nepotřebujeme – pak je samozřejmě využívat nemusíme.
cinik: No ale tady snad s nikým ve sporu ani nemůžete být. To co přece jasné a samozřejmé.
No dobře, ten váš poslední popis se mi nezdá špatný, i když si ho asi každý bude interpretovat pro vlastní život trochu jinak. Jen se mi pořád zdá, že ztotožňujete vnitřní stránku života, řekněme morální, s právním vnějším stavem, který by ale vnitřní povinnosti v tomto rozsahu vyžadovat neměl, protože ty pro své přijetí právě vyžadují dobrovolnost, maximum svobody, a právní stav je navíc nedokáže postihnout v jejich individuální rozrůzněnosti. Právní práva/povinnosti jsou odlišné od morálních, i když z nich nějakým způsobem mají vycházet.
kazdopadne, Jan XXIII. bol podla mna uz prvy papez v 20. storoci podozrivy z herezy, a nasledovali ho dalsi.
Jak podezřelý z hereze? Co to má být za formulaci?
Asociuje to českého klasika, který se proslavil mj. formulací „sprostý podezřelý“.