Zkazí-li se žeň, jen vy lidé jste toho příčinou
Tato tvrdá slova Nejsvětější Panny nutno přijmout s největší vážností. Byla řečena maličkým, nevinným dětem, na hoře La Salettské v září roku 1846.
„…Chci-li, aby můj Syn vás neopouštěl, jest mi prositi ho bez ustání. A vy lidé toho nedbáte. Marně budete se modliti, marně něco dělati, nikdy neodměníte muk, která jsem pro vás lidi podstoupila.“
Je snad někdo, kdo by nám, hříšným lidem, tuto hořkou výčitku Panny Marie každodenně připomínal? A nabídl kdy za ni smírnou oběť?
Mečem nezměrné bolesti zasáhl Srdce Panny Marie už prorok Simeon, hmatatelnou hrůzu této bolesti pak prožila Matka Boží na hoře Kalvárské. Tuto její bolest si připomínáme v Růženci, v křížové cestě, v řadě jiných pobožností a v podstatě i ve mši svaté. Avšak toliko připomínáme, protože nejsme schopni být Matce Boží za její nevýslovnou bolest nad umučením a smrtí jejího Syna dostatečně vděčni.

Socha Panny Marie La Salettské v Božkově
„Nebude-li se chtíti lid můj podrobiti, budu nucena upustiti ruku svého Syna. Jest tak těžká a tolik váží, že ji nemohu už udržeti.“
Jen se zamysleme: Kolik vážila tato trestající ruka Kristova roku 1846 a kolik váží dnes – roku 2009?
Je to zajisté jen metafora, ale což toto obrazné zadržování trestající ruky Boží je snazší než zadržování skutečné?
„Ti, kteří jezdí s kárami a povozy, nedovedou promluviti, aniž by nepřimísili do toho jména mého Syna“, vyčítá dále Panna Maria maličkým venkovským dětem. I to, že se u nich nesvětí neděle. Když pak lidé nacházeli jen zkažené brambory, kleli a brali nadarmo jméno jejího Syna.
„Vše, co zasejete, zvířata sežerou; a co vzejde, rozpadne se v prach, až budete mlátiti. Nastane veliký hlad. Dříve než hlad přijde, malé dítky pod sedm let budou dostávati třesení a umírati budou v náruči osob, které je budou držeti…. Ořechy se zkazí, hrozny shnijí.“
Hrůza jde člověku po zádech, když si uvědomí, že takto hovoří naše nebeská Matka k nevinným dětem, které samozřejmě nemohou za hříchy svých rodičů. Ti by totiž touto výstrahou pohrdli. A komu že to Matka Boží dává výstrahu? Jen chudičkým venkovanům, kteří snad ani nejsou schopni hřešit jinak, než proti druhému a třetímu Božímu přikázání. My už dnes přestoupení těchto přikázání ze hřích nepovažujeme. Jak děsivým varováním by musila Panna Maria strašit dnešního člověka?
Obávám se, že tyto Mariiny výčitky malým dětem nám nejsou zcela pochopitelné. Avšak naléhavým výčitkám Panny Marie často nerozumějí ani lidé nejpovolanější, osoby posvěcené:
„Kněží, sluhové mého Syna, kněží svým špatným životem, veškerou svou neuctivostí a svou bezbožností v slavení svatých tajemství, láskou k penězům, láskou k poctám a rozkošem, kněží se stali stokami nečistoty. Ano, kněží volají po pomstě, a pomsta jest zavěšena nad jejich hlavami. Běda kněžím a osobám Bohu zasvěceným, které svou zpronevěrou a svým špatným životem křižují znovu mého Syna! Hříchové osob Bohu zasvěcených křičí k nebi a pomstu svolávají; a hle, kterak pomsta za jejich dveřmi, neboť nelze již nikoho nelézti, jenž by zbožně prosil za milosrdenství a odpuštění pro národy; není již duší šlechetných…“
„Mnozí opustí víru, a počet kněží a řeholníků, kteří se odloučí od pravého náboženství, bude veliký mezi těmito osobami vyskytovati se budou i biskupové….“
Zde už se Nejsvětější Panna neobrací k nerozumným dětem, či „k dětem“: dospělým, prostým a nevzdělaným vesničanům. Teď již dává poslední výstrahu elitě národa, která je si plně vědoma svých přečinů a hříchů, k nimž je nepřivedly toliko emoce nad zkaženými bramborami, ale svobodné rozhodnutí podle ďáblových rad a slibů. Je pozoruhodné, že se Matka Boží na tyto duchovní osoby neobrací s žádnou výzvou. Ani je neoslovuje. Dotýká se jen osoby papežovy a radí k opatrnosti.
K ostatním duchovním osobám není Matka Boží nikterak shovívavá. Hrozí jim:
„…vy, kteří skládáte sliby k službě Ježíše Krista a kteří uvnitř sami sebe uctíváte a samým sobě se klaníte, třeste se! Neboť Bůh hodlá vás vydati svému nepříteli, protože místa svatá jsou porušena, četné kláštery nejsou již domy Božími, avšak pastvou Asmodeovou a jeho věrných.“
Třebaže Panna Maria říká, že „Bůh hodlá vás vydati svému nepříteli“, ne tedy, že nehodné osoby duchovní s jistotou ďáblu vydá, zveřejnění lasalettského proroctví vyděsilo zejména francouzský klérus k smrti. Toto zjevení bylo považováno za provokaci a Mariino proroctví za protináboženský pamflet. Dlouho se o něm „cudně“ mlčelo a mlčí se v podstatě dodnes. U nás to byl zejména Josef Florian a P. Jakub Deml, kteří od našich hierarchů zažili řadu nepříjemností, a to jen proto, že v našich zemích propagovali La Salettu až ve století dvacátém.
Neutěšujme se však, že my laici za nic nemůžeme, že za všechno jsou odpovědní toliko špatní kněží a především preláti. Ano, jejich vina je veliká s stále narůstá. Takové útěcha by byla křesťana nedůstojná. Ani nespekulujme, jaký trest Bůh kléru za jeho selhání vyměří. To není naše starost. Nicméně, nepřestávejme se za něj modlit. Naší vroucí modlitby je mu nejvýš zapotřebí! Bylo dokonce v jakési vizi přislíbeno všem, kdo se budou ze nehodné a vlažné kněze modlit, odpuštění očistce.
Stále buďme pamětlivi bolesti Panny Marie nad více méně „všedním“ klením francouzských sedláků:
„…lidé budou trpěti mukami fysickými a mravními; Bůh ponechá lidi sobě samým…“
Jistě že neodvrátíme všechny ty přírodní kalamity, nemoci a ostatní pohromy, které „nechodí po horách, nýbrž po lidech“, ale prosme Boha obzvláště úpěnlivě, aby nás neponechával samy sobě. Takový trest bývá ve svých důsledcích neúnosný.
–
A co spravedliví?
Chceme-li za ně být považováni, přijměme tuto výzvu Panny Marie, starou již půl druha století, s veškerou důsledností. Nepovažujme nic za nadsázku! Ke hře se slovy již není čas….
„Posílám naléhavé vyzvání zemi. Volám pravé učedníky Boha živého a panujícího na nebesích. Volám, pravé následovníky Krista, člověkem učiněného a pravého Spasitele lidí. Volám své dítky, mně upřímně a nábožně oddané, ty, kteří se mi věnovali, bych je vedla k svému božskému Synu, ty, jež takřka nesu ve své náruči, ty, kteří žili mým duchem. Posléze volám ty apoštoly posledních dob, věrné učedníky Ježíše Krista, kteří žili v opovrhování světem, a sebou, v chudobě, v pokoře, v opovržení a v mlčení, v modlitbě a v umrtvování, v čistotě a ve sjednocení s Bohem v utrpení a světu neznámi. Jest čas, aby vyšli, aby světlem naplnili zemi. Jděte a ukažte se jako moje milované děti, jsem s vámi a ve vás, jestliže vaše víra bude světlem, jež vás osvěcovati bude ve dnech těch plných protivenství. Nechť vaše horlivost rozhladoví se pro slávu a čest Ježíše Krista!
Bojujte, děti světla!“
Když se učedníci Ježíšovi s velikou skepsí tázali svého Mistra, kdo vůbec může vejíti do nebeského království, ubezpečil je že u Boha nic není nemožného.
Jistě že nedokážeme být ve všem „dětmi světla“, jak nás vybízí Panna Maria na Salettě. Většinu našich nedostatků zakryje Boží dlaň svým nekonečným a nevystihnutelným milosrdenstvím. Toho buďme pamětlivi s nezoufejme si.
Ale tím radostněji a ochotněji – bojujme a neschovávejme se!
Václav Durych
Kéž jsme schopni uposlechnout aspoň něčeho z těchto výzev. Díky za publikaci.
No , to mě vždycky zaráželo, že Královna nebes ty své „výsadky“ na ďáblem okupovanou zemi směřovala k těm nejprostším a z hlediska tohto světa nejnicotnějším bytostem. Čtu teď dějiny první světové války a myslím, že Matka Boží nelhala, zaplatili všichni a ne malou cenu!!