Křesťan, který odmítl financovat potraty, obviněn z daňového úniku

PORTLAND, Oregon, 15. prosince 2017 (LifeSiteNews) – Třiapadesátiletý Michael Bowman, křesťan a obhájce života, se odmítl podílet na státem vnucené spoluvině na potratech a platit daně, dokud vláda nepřestane z jeho daní podporovat vraždění dětí. Bowman tvrdí, že jeho přesvědčení mu zakazuje se na tomto zabíjení jakkoli podílet. Byl obviněn z daňového úniku, trvá však na tom, že žádný zákon neporušil.

„Nevěřím, že jsem porušil nějaký zákon, protože je mou povinností (i právem) chránit své svědomí a svobodně praktikovat náboženství,“ napsal v prohlášení pro soud. „Žena má právo volby, ale státní zástupce má evidentně pocit, že já toto právo nemám,“ uvedl před federálním soudem v Portlandu.

Bowman, který je vývojářem počítačového softwaru a pracuje jako osoba samostatně výdělečně činná, se domáhá námitky svědomí proti financování potratů od roku 1997. Žádá státní i federální úřady, aby ho osvobodily od té části daní, z níž se podporují potraty. Úřady proti němu uplatnily daňové zástavní právo, obstavily mu bankovní účet (takže si začal šeky vybírat v hotovosti, místo aby je ukládal) a nakonec na něj v únoru podaly trestní oznámení. Tento měsíc ho federální velká porota obžalovala z daňového úniku a čtyř případů úmyslného opomenutí podat daňové přiznání.

Bowmanův advokát Matthew Schindler navrhnul soudu, aby ho obžaloby zprostil. „Chce daně platit, ale nemůže, dokud vláda nepřestane penězi z jeho daně z příjmu podporovat vraždění dětí,“ vysvětlil Schindler. „V okamžiku, kdy jeho peníze přestanou být používány na podporu vražd, státu ihned uhradí každý cent, který mu dluží.“

Kauza se dovolává ústavní klauzule o svobodném praktikování náboženství a zákona o obnově náboženské svobody (RFRA), jehož účelem je zastavit vměšování státu do toho, jak občané prožívají svou víru. RFRA konkrétně zakazuje zásadní zatěžování náboženského života, pokud pro to neexistuje „naléhavý státní zájem“, a i v takovém případě dovoluje vměšování státu jen „nejméně omezujícími prostředky“.

Schindler tvrdí, že žádný „naléhavý státní zájem“ na podpoře potratů neexistuje. „Žádný argument, proč federální vláda nemůže bez financování Planned Parenthood existovat, zkrátka není,“ napsal advokát.

Bowman nahrál svou verzi případu na video s názvem „My Defense“ a poslal ho státním činitelům. [1] „Jsem-li něčím vinen, pak tím, že žiji tak, abych si zachoval čisté svědomí a zároveň praktikoval víru způsobem, který se shoduje s mým svědomím a je přijatelný pro Boha Všemohoucího,“ napsal Bowman.

Historicky je vyhýbání se placení daní, byť z náboženských důvodů, nezákonné. „Je to ztracený případ,“ uvedl Lloyd Mayer, profesor daňového práva na právnické fakultě univerzity Notre Dame.

„Lidé si nemohou vybírat, s kterými zákony souhlasí,“ vysvětlil bývalý federální státní zástupce Kent S. Robinson. Například v roce 1982 Nejvyšší soud USA zamítl požadavek Amishů, aby byli osvobozeni od placení pojistného na sociální zabezpečení, třebaže to odporuje jejich víře.

Tato záležitost není nová. Židovští předáci se za brutální římské okupace ptali Ježíše: „Je dovoleno platit daň císaři, či ne? Máme dávat, či nemáme?“ Pán Ježíš, přestože dobře věděl, že se římské daně používají k utlačování lidí a podpoře zlého režimu, odpověděl: „Dávejte tedy, co je císařovo, císaři, a co je Boží, Bohu“ (Marek 12,14-17, srov. Řím 13,6-7).

Oregon je jedním z nejvíce propotratových států USA, v němž je legální potrat na požádání z jakéhokoli důvodu až do porodu. Radikální zákon o rovném přístupu k reprodukčnímu zdraví, který byl v Oregonu schválen letos v srpnu, rovněž vyžaduje, aby pojistitelé hradili potraty a abortivní antikoncepční prostředky. Podle tohoto zákona jsou daňové příjmy dokonce používány k hrazení potratů i pro neobčany.

P. Mark Hodges

Překlad Lucie Cekotová

Zdroj:

https://www.lifesitenews.com/news/christian-charged-with-tax-evasion-after-refusing-to-pay-taxes-which-fund-a

Poznámky:

[1] https://www.youtube.com/watch?v=RhCNQWFm0xk&feature=youtu.be

2 Responses to Křesťan, který odmítl financovat potraty, obviněn z daňového úniku

  1. Ignác Pospíšil napsal:

    Předposlední odstavec je dosti sporný, protože podle mne Kristovo vyjádření hódně, hodně ohýbá.

    Kristus v něm totiž neříká, že ty nespravedlivé a zneužívané daně máme platit, říká dávejte císaři, co je císařovo, aniž by specifikoval, co přesně císaři patří. Takže mu vlastně taky může patřit jedno velké nic.

    Není pochyb o tom, že stát nemá právo používat peníze vybrané na daních k financování vraždění nenarozených. Má člověk morální právo vyhýbat se placení daní, pokud se takto a podobně ve významné míře zneužívají? Věřím, že ano. Ale má tu povinnost a je to rozumné? Tady je to složitější.

    Podle mne má morální povinnost minimálně legální cestou minimalizovat a optimalizovat daně, které zaplatí. A určitě by mohl zvážit, zda nemá možnost přestěhovat se někam, kde jeho daně nebudou tak zneužívat. V rámci USA by se určité možnosti nabízely, aniž by musel řešit problémy s jazykem.

    Každopádně pan Bowman si zaslouží naši úctu.

  2. Pavel napsal:

    Děkuji za článek. To je fakt hustý, držím panu Bowmanovi v boji se státní hydrou palce. Ačkoliv si myslím, že u soudu spíš nevyhraje, protože stát se je to dobrý příklad pro všechny.

    Právě na tohle jsem se tu nedávno ptal v článku o Kanadě. Je tedy morální vyhýbat se placení daní nebo ne? Já si myslím že ano – tak jak to jde: legálně přes různé slevy na dani apod, i „jinak.“ Mohlo by tedy z tohot úhlu pohledu být tedy OK i to co dělá pan Bowman, totiž prostě vůbec nepodávat daňové přiznání a nic neplatit, ale na to asi každý nemá odvahu, a navíc se pravděpodobně neubrání mnohem většímu postihu, než by byly zaplacené daně.

    Pan dr. Malý mi odpověděl, něco v tom smyslu, že neplatit daně je nesmysl a radši bychom se měli snažit o něco reálně dosažitelného (myslím si, že se alespoň částečně vyhýbat daním je celkem dosažitelné, na rozdíl od prosazení zákazu potratů)

    Pan Albert T.O.P. mi napsal, že “Nelze jít na finančak a rici jim, ze tohle a tohle platit nebudu.“ Tak tenhle článek ukazuje, že to jde ;-). I když už možná chápu vaši poslední větu. Nechcete nikoho nabádat k trestnému činu (za což může ze strany státu hrozit postih)?

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *