Rozhlédnutí 2014/12/28

Zavraždění sv. Tomáše Becketa.

Vítám vás u dalšího rozhlédnutí, je neděle mezi oktávem vánočním, na niž letos taktéž připadají Mláďátka.

Nejvýznamnější svátky a památky nadcházejícího týdne: sv. Tomáš Becket (29), sv. Silvestr I. (31), Oktáv Narození Páně či Obřezání Páně (1).

Příští týden zahájí neděle, na kterou připadá svátek Nejsvětějšího Jména Ježíš.

Z akcí připomínám silvestrovské setkání v Dlouhé Loučce (31) a setkání rodin s dětmi v Horním Újezdě (4). Postupně doplňovaný seznam tradičních bohoslužeb o 1. lednu 2015 naleznete ZDE.

Modleme se tento týden především za naše bratry a sestry všude po světě, kteří pro kruté pronásledování či velkou bídu nemohou Vánoce řádně oslavit.

 

Zpravodajství

Řadu odkazů a zpráv naleznete na facebookových stránkách Duše a hvězdy a Akce Život a ve facebookové skupině Křesťané a křesťanská témata ve společnosti a politice.

Zahraničí

Tzv. Islámský stát vydal seznam sedmi pravidel, které musejí dodržovat křesťané v městě Rakka. Zakazuje jim mimo jiné veřejné a hlasité modlitby, budování a opravy kostelů, veřejné nošení křížů. Nesmějí jakkoliv provokovat a urážet muslimy a islám a nikterak nesmějí bránit svým souvěrcům v konverzích k islámu. Podrobnosti anglicky ZDE.

Mons. Bernard Bober, arcibiskup košický a metropolita východoslovenský, sepsal Pastiersky list na Nedeľu Svätej rodiny 2014, který byl dnes čten v kostelích jeho arcidiecéze. List se zabývá významem rodiny, protirodinnou politikou Ficovy vlády a únorovým referendem o rodině. Doporučuji k přečtení.

Vrchní soud v Dublinu rozhodl, že je možné vypnout podporu života u ženy ve stavu mozkové smrti, přestože je těhotná. Soud dále rozhodl, že udržovat ji uměle naživu proti přání její rodiny by ponižovalo její důstojnost a vystavovalo její rodinu nepředstavitelnému stresu. Soud dále konstatoval, že ukončit podporu života je v „nejlepším zájmu“ osmnáctitýdenního plodu, který má jen malou naději na přežití. Podrobnosti anglicky ZDE. Při vší úctě k danému soudu se obávám, že se soudci dopustili dvojnásobné justiční vraždy.

 

Kalendárium + akčník

Podrobnější informace ke kalendáriu pro daný den lze získat kliknutím na jednotlivá data. Podrobnější a dlouhodobější přehled o akcích a očekávaných událostech lze nalézt v Aktualitách na Katopedii, četné odkazy na články o aktuálně připomínaných svatých naleznete na facebookové stránce Svatí, blahoslavení, mučedníci.

Další stránky informující o užitečných přednáškách, počinech a akcích: HPŽ ČR, CENAP.

28. prosinecneděle – je neděle mezi oktávem vánočním, na kterou zároveň připadl svátek Mláďátek.

29. prosinec, pondělí – je pátý den oktávu vánočního. Zároveň si připomínáme sv. Tomáše Becketa († 1170), biskupa a mučedníka. Před 170 lety (1845) Spojené státy americké anektovaly Texas.

30. prosinec, úterý – je šestý den oktávu vánočního.

31. prosinec, středa – je sedmý den oktávu vánočního. Zároveň si připomínáme sv. Silvestra I. († 335), papeže. Před 85 lety papež Pius XI. vyhlásil encykliku Divini illius magistri (O křesťanské výchově mládeže). V Dlouhé Loučce u Olomouce začne čtyřdenní Silvestrovské setkání určené převážně pro mládež, které pořádají Kněžské bratrstvo sv. Petra ve spolupráci s Una Voce Česká republika. Podrobnosti ZDE.

1. leden, čtvrtek – slavíme Oktáv Narození Páně, resp. Obřezání Páně. Seznam tradičních bohoslužeb sloužených tento den v ČR a na Slovensku naleznete ZDE.

2. leden, pátek

3. leden, sobota – sobotní památka Panny Marie.

4. ledenneděle – slavíme svátek Nejsvětějšího Jména Ježíš. V Horním Újezdě u Třebíče proběhne „Vánoční setkání pro rodiny s dětmi“, které pořádají farnost Horní Újezd a Kněžské bratrstvo sv. Petra. Podrobnosti ZDE.

Zajímavé odkazy

Řadu odkazů naleznete na facebookových stránkách Duše a hvězdy a Akce Život a ve facebookové skupině Křesťané a křesťanská témata ve společnosti a politice. Samotné uvedení odkazu v seznamu neznamená, že autor tohoto přehledu souhlasí s jeho obsahem či vyzněním, ale jen a pouze že se vyplatí si ho přečíst. I třeba jako odstrašující příklad.

Stálice českého a slovenského tradičně katolického internetu (tj. stránky, které se vyplatí průběžně sledovat, protože jsou kvalitní a pravidelně nabízejí něco nového): Krása liturgieLumen de LumineREX!, Dielňa sv. Josefa a Kompas tradice. Další tradičně katolické stránky naleznete ZDE. Z cizojazyčných stránek doporučuji především: LifeSiteNews.com a Rorate Caeli.

Česky

Bude nám nosit místo Ježíška dárky malý Mohamed?

Ne mým jménem! Dívky protestují proti Femen

Odborná společnost nepovažuje pilulku za lepší variantu potratu

Pravidla gentlemanů, kterými se již příliš neřídíme

Svědectví z chalífátu: IS chystá největší masakr v dějinách

Vánoční výtržnost na Svatopetrském náměstí

Vyšly Memoáry pamětníka liturgické reformy

Ze Švédů vyrůstá národ spratků, varuje expert před liberální výchovou

Slovensky

Nemecko vo víre kultúrnej vojny: desaťtisíce opäť protestovali proti islamizácii svojej vlasti

Nový Civilný sporový poriadok povedie k prenasledovaniu kresťanov

Polsky

Mary Wagner w więzieniu

Meksyk: zamordowano kolejnego kapłana

Anglicky

A Study in Contrasts: Francis, Benedict, Augustine

Cardinal Napier: Next Year’s Synod Will Feature ‘Truth, Fidelity and Authenticity

Children don’t need same-sex “parents”

Christmas in an Iraqi refugee camp: Moving pictures show nativity scene set up by some of the thousands of Christians fleeing ISIS

Doctors who oppose abortion should leave family medicine: Ontario College of Physicians

How Planned Parenthood hooks kids on sex (WARNING: graphic material)

I’m gay, and I oppose gay marriage

Libya: Islamic jihadis murder 13-year-old Christian girl

The Church of Vatican II: Collapse in Mass Attendance and the Biological Solution in France

ThinkProgress Uncovers Catholic Group Acting Catholic

Tim Tebow Opens Hospital in the Philippines, Where His Mom Rejected Abortion

Young priests meet at Regina Coeli House

Ignác Pospíšil

51 Responses to Rozhlédnutí 2014/12/28

  1. nino napsal:

    Na gentlemanske gesto Putina nezareagovali cinski cenzori prilis dobre:
    http://zpravy.idnes.cz/putin-zahalil-ramena-cinske-prvni-damy-na-summitu-apec-pph-/zahranicni.aspx?c=A141111_123946_zahranicni_ert
    Kazdopadne si myslim, ze mnohe tieto gentlemanske sposoby mozu byt i urcitym upadkovym trendom v minulosti, povedzme vo vacsine prirodzenych kultur tasky nosi zena, a muz si vedla vykracuje s prazdnymi rukami, ci to je preto, aby bol pripraveny na obranu, alebo co, neviem, ale myslim, ze tasky by mala nosit zena, pokial naozaj nie su tak tazke, ze to je dovod, aby ich zobral muz.

    • Vojta napsal:

      Wut 8-O? Omlouvám se, ale právě naopak, úpadkovým trendem je to co obhajujete vy. Nechat ženu tahat „tašky“ (tedy pokud ji vůbec pustíte ven z domu) a vykračovat si pár metrů před ní je dle mého názoru projevem nejenom čistého barbarství, ale zároveň i hrubou neúctou, ale i útokem na lidskou důstojnost (přece jenom to co prosazujete za správné se velmi podobá nevolnictví).
      PS: kdysi jste se měl zde v jedné diskuzi ptal, co mi brání stát se katolíkem. Překážkou je mimo jiné i Vaše představa o roli ženy ve společnosti. Nemohu a nehodlám přijmout víru, která přijímá takové názory jako máte Vy.

      • Ignác Pospíšil napsal:

        K tomuhle tématu (postavení ženy a muže) se tu už diskutovalo pod tímto článkem: http://www.duseahvezdy.cz/2010/12/31/80-let-encykliky-casti-connubii/ . Každopádně Vás ujišťuji, že co Nino napsal, není v žádném případě součástí katolické víry. Vlastně je to s ní dosti v rozporu…

      • Podhajsky napsal:

        Nino spravne rozdeluje role, zadne nevolnictvi. A vubec, co je na nevolnictvi nekrestanskeho?

      • nino napsal:

        Pan Vojta, jednoznacne nepovazujem germansku a anglo-sasku kulturu za nadradenu inym, a takisto ani jej normy spravania a segregacie, ci skor nesegracie pohlavi. Uz v detstve som videl i ine modely, u niektorych skupin Romov, ci dedincanov, ktore ma fascinovali a hlboko oslovili.
        Pamatam si napr. z detstva v jednom vacsom slovenskom meste, ked som videl olasskych Romov. Zeny za bavili v kruhu, a mozno dve desiatky muzov v inom kruhu, vzdialenom od nich. Pamatam si doteraz ako ma to oslovilo, a pritom som si uvedomil, ze je v tom nieco prirodzene, aspon minimalne nieco, co vyhovuje mojej prirodzenosti.
        Pokojne pritom mozte byt katolikom a kritizovat ma mozte z katolickych pozzicii, ale ja napr, nevidim nic zle na tom, ked v mnohopocetnej rodine sa za stolom naobeduju najprv chlap, otec a synovia, a zeny sa najedia bokom, alebo po nich.
        Myslim, ze su rozne formy spravania a nemali by ste pristupovat k nim hned s predsudkami, ci sovinisticky.

      • nino napsal:

        a SAMOZREJME, SEGREGACIU (AJ MEDZI MUZMI A ZENAMI) POVAZUJEM ZA DO VELEK MIERY ZA PRIRODZENU VEC, ROVNAKU AKO HIERARCHIU VZTAHOV, A TO AJ MEDZI MUZMI A ZENAMI, AKO AJ V INYCH OBLASTIACH SPOLOCNOSTI.

      • Vojta napsal:

        Nino: 1) Já nemám nic proti tomu, pokud se partneři DOBROVOLNĚ rozhodnou udržovat v rodině určitou míru segregace. Samozřejmě za podmínky, že takovéto uspořádání rodiny vznikne svobodným souhlasem obou stran, který můžou obě strany kdykoliv odvolat (přece jenom tady nejde o nic menšího, než o závažné omezení lidských práv jedné ze stran).
        2)“Pamatam si doteraz ako ma to oslovilo, a pritom som si uvedomil, ze je v tom nieco prirodzene, aspon minimalne nieco, co vyhovuje mojej prirodzenosti.“
        Pokud to vyhovuje Vaší přirozenosti budiž a najdete si i partnerku, budiž žijte si podle toho, ovšem nedávejte mu univerzální platnost, pochybuji, že by jste našel větší množství žen, které by v takovémto svazku chtěli žít (a to nemluvím o inteligentních a vzdělaných ženách, kterých s Vámi bude souhlasit ještě méně).
        3) „mnohopocetnej rodine sa za stolom naobeduju najprv chlap, otec a synovia, a zeny sa najedia bokom, alebo po nich.“
        Vy možná ne, já v tom vidím opovrhování ženami a jejich práce. Přece jenom to co popisujete se než rodinnému uspořádání, podobá rozdělení šlechta/služebnictvo, než zdravý manželský vztah.
        4) „a SAMOZREJME, SEGREGACIU (AJ MEDZI MUZMI A ZENAMI) POVAZUJEM ZA DO VELEK MIERY ZA PRIRODZENU VEC, ROVNAKU AKO HIERARCHIU VZTAHOV, A TO AJ MEDZI MUZMI A ZENAMI, AKO AJ V INYCH OBLASTIACH SPOLOCNOSTI.“
        Ale to si pro klidně považujte, ovšem jak jsem říkal segregace rolí (min. v rodině) musí být podmíněna vzájemným, svobodným a kdykoliv odvolatelným souhlasem obou stran.
        5)“Myslim, ze su rozne formy spravania a nemali by ste pristupovat k nim hned s predsudkami, ci sovinisticky.“
        Zajímavá nahrávka na smeč, ale ne musím se ovládat :).

      • Vojta napsal:

        Podhajsky: já neříkám, že nevolnictví je nekřesťanské, ale že je útokem na lidskou svododu a důstojnost.

      • Vojta napsal:

        IP: Víte já už jsem několikrát podobný přístup k ženám zažil i u představitelů ŘKC (tradičních), takže si právě nejsem jistý, zda takovéto názory jsou již excesem nebo ne.

      • nino napsal:

        Vojta, ide o normalne kulturne normy, ktore sa netykaju len rodiny, tykaju sa celej spolocnosti, i cela spolocnost, i sirsia rodina, i cela obec, ci nejake spolocenstvo sa moze rozhodnut nejake normy, segregaciu uplatnovat. Paradoxne na to netreba ziadne diskusie o dobrovolnom suhlase, ale niekoho s pevnou volou a mocou, kto niekto nieco take presadi, a druhu stranu (komunitu), co nieco take akceptuje ako spravne a prospesne.
        Univerzalna platnost? Neviem, kde je hranice, ale nepochybujem, ze iste oddelenie roli a pohlavi je prirodzene a spravne, samozrejme, rozne kultury, aj katolicke, ukazuju rozne hranice, takze ide len o to, so srdcom upriamenym na Spasitela, s uprimnostou, hladat tuto hranice. Ale uplne odmietat ju? To myslim, ze nie je spravne.
        3. Na hierarchii nevidim nic zle, musi byt usporiadana samozrejma podla Bozich zamerov, ale v principe, rodina a stat su hierarchicke entity, priklad so stolovanim som ale ani tak nebral ani ako hierarchiu, ved nikto nepopiera pravy matky nad synmi, skor ako jeden z naznakov prvkov segregacie
        4. Nechapem, ak nejaka kultura ma nejaku normu, o akom suhlase sa bavime?
        5: pokojne dajte ten smec, nemusite ma setrit :)

      • nino napsal:

        Takisto nedavno som videl kusok nejakeho dokumentu, neviem, zda sa mi, ze to boli irski kocovnici, a tam myslim, na svatbe sa muzi a zeny vacsinou bavia oddelene, zeny na verejnosti nemozu pit alkohol. Len chcem povedat, ze katolicke komunity si svoje pravidla mozu stanovit same, samozrejma, musia akceptovat nabozenstvo, ale v ramci toho treba si i stanovit rozdielne normy pre muzov a zeny a istu segregaciu. To uz je ich vec, mozu si stanovit udalosti, kde zeny a muzi su oddeleni, kde nie su. Mozu si stanovit pravidla pre to, co mozu zeny, a co nemozu, a mozu byt tie pravidla v mnohom odlisne od muzov, a podobne.
        Teraz pozeram nejake video zo serialu o Osmanskej risi, a tam napr. konkretne tiez nie su na danych obradoch pritomne zeny, skor ich iba pozoruju:
        https://www.youtube.com/watch?v=aPu2N4iOt08
        V takisto v katolickej sv. omsi mate hierarchiu, knazom je len muz, ministranti tiez, zeny by nemali moc vstupovat do knazista, ako sa v jednom zaujimavom clanku nedavno pisalo,a podobne. Nevidim na hierarchii a rozdielnych pravidlach a normach pre muzov a zeny nic zle, ani na segregacii za istych situacii a udalosti.

      • Vojta napsal:

        Nino:
        0) Omlouvám se, že jsem nereagoval dřív, byl/stále jsem nachlazený (ono se to blbě určuje :-/)
        1) Ovšem takovýto zásah do osobnostní integrity jednotlivce musí být u určitých mezích a nesmí neúměrně zasahovat do lidských práv dotčených. Naopak diskuze k tomu do jaké míry mají omezena LP naopak musí podléhat veřejné diskuzi (tento termín nesnáším), přičemž výsledek by měl brát v úvahu i názorové menšiny. Ovšem to se bavíme o společnosti nikoliv o rodině, kde rozdělení rolí musí být konsenzem obou stran, nikoliv diktátem muže/ženy.
        2) Pozor já nebojuji proti rozdělení rolí v rodině, nebo ve společnosti (samozřejmě pokud to nenabude takové podoby, jakou navrhujete Vy) něco takového samozřejmě potřeba je, už jenom z logických důvodů.
        3) Víte já zde nemluvil ani tak o hierarchii, jako spíše o neúctě vůči ženě a poplivání její práce (vycházím z premisy, že se jedná o katolickou rodinu). Budeme-li tedy mluvit o hierarchii je třeba říci, že ta dle mého názoru je v rodině správná pouze ve vztahu rodič/dítě (a to ještě do určitého času) nikoliv muž/žena. V tomto případě by nemělo jít o vztah nadřízený podřízený, ale o vztah dvou rovnoprávných lidí založený mimo jiné na na vzájemném respektu, úctě a podílu na moci (zní to blbě, ale nic jiného mě nenapadlo)
        4) To je sice pravda, ale co se děje v rodině není do určité míry (fyzické, psychické násilí) věc společnosti, proto mluvím o vzájemném a svobodném souhlasu.
        5) Já jenom chtěl napsat, že něco podobného by mohli napsat i proponenti kultury smrti
        6) Toto právo mají. Ovšem i takovéto právo má hranice jímž je opětovně lidský důstojnost a určitá ZLP a zůstaneme-li v těchto mantinelech, tak i náboženství.
        7) zrovna nevím jestli by se segregace na Mši svaté katoličkám zamlouvala :). To je přece jenom extrém i na Evropu :)
        8)Na tom, že v ŘKC mohou zastávat kultovní (nevím jak jinak to nazvat) funkce muži samozřejmě nevidím nic negativního/pozitivního (beru to neutrálně). Přece jenom jedná se o vnitřní uspořádání určité právnické osoby, kdo z jejích příslušníků je oprávněn zastávat určité funkce.
        9) Já ano, rozdílná pravidla (ustanovena na základě pohlaví) nejenom, že jsou proti smyslu a duchu spravedlnosti, ale zároveň podkopávají společnost a útočí na základní lidskou podstatu jedince v nevýhodnějším postavení. (navíc tato pravidla zpravidla 😀 bývají represivnější vůči ženám, než vůči mužům)

      • anezkaB napsal:

        Pane Vojto, reagujete na nina, ale dovolte mi říct svůj názor. Hájíte tady jakousi spravedlnost, která je prý odpírána ženám v Církvi katolické, a přitom je to jen váš názor, a nevíte, co si o tom myslí ženy. Za sebe vám mohu říct, že si vážím a uznávám spravedlnost Božího zákona, který vychází z milosrdenství a respektuje slabost ženy, než vašeho pojetí domnělé spravedlnosti, kterou prosazuje demokratická společnost, důsledkem takové mentální rovnosti, kterou demokracie hlásá, je totálné zotročení ženy jako matky a vychovatelky. Otevřete oči a přestaňte ubližovat ženám, kterým absolutně nerozumíte. Co přinesla ženám demokracie? Ztrátu vlastní důstojnosti a důstojnosti počatého lidského života.

      • Vojta napsal:

        Anežka: děkuji za odpověď. Bohužel z Vaší strany došlo pravděpodobně k nepochopení toho mé myšlenky.
        1)“Za sebe vám mohu říct, že si vážím a uznávám spravedlnost Božího zákona, který vychází z milosrdenství a respektuje slabost ženy“
        A o to mi jde, Vy jste se Sama dobrovolně rozhodla k takovémuto chování, nikdo Vás k tomu nenutil. A já říkám Good for you.
        2)“než vašeho pojetí domnělé spravedlnosti, kterou prosazuje demokratická společnost, důsledkem takové mentální rovnosti, kterou demokracie hlásá, je totálné zotročení ženy jako matky a vychovatelky. Otevřete oči a přestaňte ubližovat ženám, kterým absolutně nerozumíte. Co přinesla ženám demokracie? Ztrátu vlastní důstojnosti a důstojnosti počatého lidského života.“
        Á tady jste to zkazila. Já ženám doopravdy nehodlám vnucovat nějaké demokratické ideály, jediné co píši je uspořádání a rozdělení rolí ve vztahu/manželství musí být dáno vzájemným konsenzem dvou osob.
        Co se týká zotročení žen, ubližování ženám atd. tak mám pocit, že postoj žen lze docela dobře vysledovat (např. známé, kamarádky, diskuzní fóra, fcb atd.). A mohu Vás ujistit, že většina žen se nebude chtít dobrovolně vzdát moderních výdobytků a dosaženého společenského postavení, tak jim to prosím nevnucujte :).

      • Tomáš Navrátil napsal:

        anezkaB – potvrzuji z vlastní dost těžké zkušenosti. Demokracie rozvrací Boží zákony a tím celý svět. Nejhůř na ni doplatí naše děti.

      • anezkaB napsal:

        Pane Vojto, kde berete přesvědčení, že ostatním ženám něco vnucuji? Jen říkám, že jsou mnohé, které se dobrovolně podřizují muži a nemají potřebu s ním v manželství soutěžit. K tomu je ovšem potřeba mít víru v Boží Slovo, které se u zde diskutujících předpokládá, pokud patříte mezi nevěřící a nemáte tedy vztah k Bohu, těžko pochopíte cokoliv z toho, co zde pánové katolíci hájí a prosazují mezi sebou. Jsem daleka toho obracet feministky, vy si hlavně uvědomte, že jsou i jiné ženy než znáte z okruhu svých kamarádek.

      • nino napsal:

        Takisto sa ospravedlnujem, nemal som vela casu, a taktiez prajem skore uzdravenie, ak sa tak uz nestalo.
        Myslim, ze p. Vojta pise o tom, ze my vieme, a mame slobodne rozhodnut, co je spravne. Dnes zijeme v takej neprirodzenosti, ze vacsine ludi su prirodzene veci, ktore su koniec-koncov pre nich a ich zaujmy spravnymi pripadaju, ako nieco nespravne a zle a hrozive. Uplne zakladne a prirodzene veci su dnes ludom, odchovanych televizou a konzumom, kojenych liberalizmom vzdialene ako svetlo noc a den.
        Jedna vec je poznanie rozumom, ktore nas moze k pravde doviest, potom sa mozme pozerat na tradicie, empiricke skusenosti, niekedy starocne, overene veci.
        Pokojne si Vase zname a kamaratky naozaj mozu mysliet, ze vsetko, co robia a ziju je spravne, ale ci to naozaj tak je, alebo su len zmanipulovane, to uz je druha vec.

      • nino napsal:

        Zrovna nahodou citam zaujimavy clanok, ktory sa v niektorych bodoch hodi k nasej teme, su tam mnohe zaujimave myslienky, nesporne:
        http://magazin.aktualne.cz/maslova-budoucnost-je-mit-vsechny-deti-s-jednou-zenou/r~19ff368e846c11e4a10c0025900fea04/?utm_source=centrumHP&utm_medium=midbanner&utm_content=maslova

      • Vojta napsal:

        Nino: Mockrát děkuji už je mi přece jenom o dost lépe.
        1) Upřímně existuje vůbec přirozené uspořádání lidské společnosti. Dle mého názoru nikoliv. Lidská společnost, se stejně jako každý člověk vyvíjí a to co bylo přirozené a prospěšné lidi před sto lety, již dnes neplatí. Situace, že vy zastávaté názor o nepřirozenosti, společenského uspořádání ještě neznamená, že takovéto uspořádání skutečně nepřirozeným je. Není to pouze tak, že nepřirozeným a škodlivým je pouze pro určitou skupinu lidí, kdežto naopak pro jiné zase ne. A tak jak již jsem několikrát psal, nechte si lidi uspořádat své záležitosti po svém, tak jak nejvíce vyhovuje Jejich přirozenosti. Chce-li někdo žít v katolickém manželství, bez možnosti rozvodu, prosím je to jeho svobodná volba a mě do ní nic není (samozřejmě do okamžiku, než dojde k násilí), ovšem stejně musí platit, že chce li někdo žít v rovnoprávném manželství/konkubinátě, opět je to jeho volba, do které mě nic není. (samozřejmě za zachování
        2) Upřímně tradice a stoletím ověřené zkušenosti bych bral max. jakožto pomocné zdroje, podle kterých měla společnost řídit a to ještě velmi opatrně.
        3) Něco podobného bych mohl říct i o katolických ženách, kde je ta manipulace ze strany rodiny daleko větší. To ovšem NEZNAMENÁ, že bych jim jakkoliv chtěl mluvit do toho jak a s kým mají žít.
        4) btw. jaký objektivní zájem může mít žena na tom, žít podřízena muži?

      • vojta napsal:

        Doplneni: v mazelstvi/konkubinate ( samozrejme za zachovani urcitych zasad. Btw. priste radsi budu psat v klidu a s dostatkem casu:/ , jinak to dopada takhle

      • anezkaB napsal:

        Můžu podat jen subjektivní názor, na otázku, proč by žena měla být podřízena muži v manželství. Především jí to přináší pokoj do srdce, protože je tak vybavena od Boha na roli manželky a také to rozvíjí její mateřství, schopnost přijmout dítě, nebrat ho jako věc ale jako dar. A v neposlední řadě její podřízenost přispívá k lásce muže, protože jak dlouho dokážete třeba Vy milovat někoho, kdo se s Vámi neustále hádá a soupeří v názorech?

      • Vojta napsal:

        Můžu podat jen subjektivní názor, na otázku, proč by žena měla být podřízena muži v manželství. Především jí to přináší pokoj do srdce, protože je tak vybavena od Boha na roli manželky a také to rozvíjí její mateřství, schopnost přijmout dítě, nebrat ho jako věc ale jako dar. A v neposlední řadě její podřízenost přispívá k lásce muže, protože jak dlouho dokážete třeba Vy milovat někoho, kdo se s Vámi neustále hádá a soupeří v názorech?
        Anežka: mockrát děkuji za Váš názor. Věřte mi, já proti podobnému uspořádání nic nemám, pokud jste v něm (či ostatní) šťastná, tak Vám ho z celého srdce přeji a rozhodně Vám do něj nehodlám mluvit (totéž považuji po protistraně). Ovšem dle mého názoru se mýlíte v tom, co přináší rovnost v manželství. Ano snad nikdo by nechtěl žít v manželství, kde se lidé neustále hádají, ale o tom manželství založené na vzájemném konsenzu není. Je o tom, že manželé k přistupují k povinnostem rovným dílem a o své povinnosti se dělí, nikoliv o tom, že spolu soupeří.

        • Ignác Pospíšil napsal:

          Někdo by mohl namítnout, že uvedené uspořádání je klasický a dlouhými staletími prověřený způsob dělby povinností.

      • Tomáš Navrátil napsal:

        Pane Vojto, mohu se zeptat, kolik roků jste ženatý?

      • Vojta napsal:

        Pane Vojto, mohu se zeptat, kolik roků jste ženatý?
        Ženatý zatím nejsem, ovšem to neznamená, že kolem sebe nemám ženaté/vdané kamarád(k)y, rodiče, u kterých zpravidla pozoruji, že žijí ve šťastném manželství.

      • Tomáš Navrátil napsal:

        Pane Vojto, nic ve zlém, ale Vaše naivita je hodně silná a stane se Vám i osudná, pokud se jí nezbavíte. Svobodný člověk a posuzuje „šťastná manželství“? To mi hlava nebere. Vy máte tak vzácný dar, že do manželských vztahů vidíte? Já osobně ne.

      • anezkaB napsal:

        Pane Vojto, muž a žena jsou si před Bohem rovni, ale to nic nevypovídá o tom, že role v manželství obou jsou rozdílné, tak, jako je rozdílná sexualita. Vždyť i v Bohu jsou rozděleny úkony, Otec je počátek a plodí Syna, který se mu z lásky podřizuje. Nic ve zlém, ale Vaše pojetí manželství není životaschopné, to co pozorujete u druhých stejně vychází z modelu, který tu je od počátku, že se žena podřizuje muži. Vždy se musí někdo podřídit a pokud by muž přejal roli ženy a podřizoval se ženě, skončí to stejně špatně, jako to skončilo v Edenu. Trochu více čtěte Bibli a přemýšlejte.

      • nino napsal:

        Vojta, ja myslim, ze i ked doba sa meni, ludska prirodzenost zostava rovnaka, mozme sa ju snazit oklamat, ale na to vzdy doplatime.
        Hierarchicke usporiadanie spolocnosti a rodiny je vpisane do srdca kazdeho cloveka, muza i zeny. Preto i dnes, ked vo velkomestach na Zapade zeny chcu byt emancipovane, nakoniec koncia tym, ze zostavaju same, lebo s zmatene tym, ze je popierana prirodzenost zeny.
        Tu nejde o to menit prirodzenost, to sa ani neda, skor je potrebne sa ucit zasadam, v ramci prirodzenostou daneho usporiadania.

  2. Michal Kretschmer napsal:

    Vatikán opět ukázal svou slabost ohledně oné výtržnice z FEMEN. Buď ji měl před v vyhoštěním nechat zbičovat nebo odsoudit k nuceným pracím. Mohla by třeba zametat Svatopetrské náměstí.

    • nino napsal:

      Zial, myslim, ze vatikanski predstavitelia dnes su jedna ruka s tymito vytrznicAMI, KEBY ICH ZBICOVALI, ALEBO STALI (AK BY ODMIETLI PRISLUBIT TO, ZE NEBUDU OPAKOVAT TIETO AKCIE), TAK MYSLIM, ZE PODOBNE VECI BY SA NEOPAKOVALI.
      kULTURA, KTORA DOVOLI RUHAT SA SVOJIM POSVATNYM MIESTAMM, SYMBOLOM A CHRAMOM JE MENTALNE ZOTROCENA A ODSUDENA K ZANIKU, I KED V PRIPADE KATOLICKEJ KULTURY PRED UPLNYM ZANIKOM ZASIAHNE VYSSIA MOC.

    • Tomáš Navrátil napsal:

      Tak Vatikán nemá především ryze katolické vedení, i když se musí nechat, že pan „římský biskup“ občas dokáže dát dokopy celkem kvalitní katolické kázání. Proč takových nemá v zásobě víc, jak by měl správný zástupce Krista na zemi mít, ví jen on sám.

      • Jaroslav Klecanda napsal:

        Milý pane Navrátile, měl jsem chvíli obavu, že na mě máte pifku, ale když vidím, jak to nakládáte „panu „římskému biskupu““, tak jsem zcela v pokoji :-) . Když on dostává takovou latu, co pak já, bezvýznamná nula. Zkuste se za něj více modlit, aby častěji v té zásobárně nacházel dle Vašeho gusta. Požehnaný rok LP 2015 Vám a Vašim drahým!

      • Tomáš Navrátil napsal:

        Pane Klecando, Vám to musí dělat dobře se zviditelňovat, že? :) A cože jste to tady onehdy načínal s Prosiměřicemi a Řeznovicemi? Snad tam někde opravdu nekaplanujete, jak tu kdosi naznačoval? To by v takové farnosti musel být pořádně plný kostel! :)

    • Vojta napsal:

      Problém, je, že Vatikánský trestní řád nezná fyzické tresty. Navíc fyzické potrestání by bylo z hlediska ŘKC nerozumné, neboť by akorát vytvořila mučednici (a všichni víme, jakou moc má takový příklad). Rozumnější by bylo ji vyhostit, udělit zákaz vstupu a pořádně vysokou pokutu (to je jediné čemu rozumějí).

      • nino napsal:

        Tak urcite, ale potom to je zle, ak vlada netresta zlociny a ruhania, tak kazda taka spolocnost sa rozpada, lebo kazdy stat a spolocnost stoji na spravodlivosti, pre to ludia sa v prospech statu zriekaju velkeho mnozstva slobody a volnosti, lebo ocakavaju, ze sa im za to dostane spravodlivosti, bezpecia a poriadku. Ak toto pada, a ludia to vidia, pada i moralka ludi, ludia postupne sa stavaju nihilistami a anarchistami, a poriadok v ludskej polocnosti sa straca v nenavratne.
        Vatikan by fyzicke tresty mohol zaviest, keby dane dievca bolo zbicovane, alebo state (ak by odmietlo sa zarucit, ze dane veci uz opakovat nebude), tak naopak, Vatikan si ziskal obrovske mnozstvo sympatii pocelom svete, medzi rozumnymi ludmi, a zdravymi vrstvami spolocnosti, verim, ze i v nekatolickom Rusku, ci na Ukrajine by Vatikan ziskal prestiz.

      • nino napsal:

        A mucennikom moze byt len pravoverny katolik.

      • Tomáš Navrátil napsal:

        Však už jsou, nino. Stačí se podívat, v jakých podmínkách umožňuje diktatura vrchnosti KHS sloužit tradiční ritus bez sebemenšího ohledu na učení Matky církve.

      • Vojta napsal:

        Nebudu se vyjadřovat k problematice rouhání (na té se stejně neshodneme), ale pouze k tomu co jsem tím chtěl napsat. Máte samozřejmě pravdu, že z hlediska pův. definice slova se o mučednici nejedná, ovšem vzhledem k nedostatku vhodných termínů … Upřímně o tom, že by si fyzickým potrestáním nebo trestem smrti (opět WTF?)získal Vatikán úctu a podporu lidí po celém světě pochybuji. Právě naopak spousty inteligentních a rozumných lidí by právě takovýto krok od konverze odradil (např. mě, ačkoliv se určitě neřadím do kategorie rozumný:)). Navíc fyzický trest by ji nezaslouženě získal popularitu a pověst po celém světě, díky čemuž by ona a jí podobné získali daleko větší vliv než mají teď. Proto mluvím o pokutě, která ovšem musí být, tak vysoká aby byl zaručen její odstrašující efekt. A navíc tím zabráníte vytváření falešných mučedníků (přece jenom ta poprava se u Husa docela vyplatila co? :-/)

      • Podhajsky napsal:

        Koho by nalezite potrestani odradilo, ten neni inteligentni a rozumny. Vas problem je, ze zijete v bludu, ze o pravde lze diskutovat a rozhodovat o ni na zaklade shody vetsiny.

      • nino napsal:

        Zacnem od konca, ci sa poprava Husa vyplatila, tazko povedat, kazdopadne, rekatolizacia bola uspesna (aj voci Husovi a Kalvinovi) na uzemi Ceskeho kralovstva. Prevratilo tuto vec az dezinterpretacie ceskych dejin v 19. storoci, takze by som to nespajjal s Husovou popravou.
        Takisto myslim, ze svetovu populaciu, ak si dnes rozdelime na dve casti.
        Na jednej strane bude dekadentna a degenerovana, zalozena na pravdolaske, zivena medialnymi manipulaciami, povrchnostou a konzumom, casto sa povazujuca za vzdelanu, inteligentnu a nadradenu, povazovana inymi skor za burzoaznych malomestiakov a snobov.
        Druha cast, radikalne mensia, su mozno ludia, veriaci v nejake idealy, pravdu, idealisti a veriaci v nejake zastarale hodnoty, ako cest, odvaha, priatelstvo, a to ci uz katolici, tak nejaki schizmatici v Rusku, takisto takito i medzi nejakymi ateistami, moslimami.
        ..
        Ano, je nesporne, ze na prvu skupinu by nieco take malo odpudivy efekt, ale co s tymi ludmi velkeho sa da dosiahnut? Chceme sa im prisposobovat? Ich malomestiactvu, pokrytectvu, materializmu, snobizmu?
        U druhej skupiny ludi by si Vatikan ziskal obdiv, a zaujem. Myslim, ze zdrave vrstvy spolocnosti by boli zaujate Vatikanom dokonca v Rusku, ci v moslimskych krajinach.

      • Vojta napsal:

        V případě Husa jsem neměl na mysli reinterpretaci (desinterpretace je u dějin podle mne nemožná) v 19. st., ale přímé následky jeho popravy, které byly pro obě strany ve výsledku katastrofální.
        S tím nemohu souhlasit, např. já sám ackoliv vyznávám určité hodnoty, zásadně odmítám možnost fyzických trestů za názor (a takových lidí je v souč. době většina a to i těch vyznávajících zastaralé hodnoty). Pominu-li to, že takovéto potrestání se smyslem trestního práva, tak se dle mého názoru jedná o Vámi zmiňovanou degeneraci. Přece jenom zavedení fyzických trestů by byl podstatný krok zpět k barbarství a zároveň předzvěstí dalšího úpadku civilizace.
        PS: Než to někdo vytáhne: „Autor nevolá po netrestání zločinců, ani po nějakých extrémně mírných trestech. Pouze považuje fyzické tresty za barbarské a nehodné člověka“.

      • vojta napsal:

        Oprava: se miji se smyslem tp

    • věřímposvém napsal:

      Pane Kretschmere to s tím zbičováním myslíte vážně?

      • Michal Kretschmer napsal:

        Ano, bičování považuji za přípustný trest tak jako je jím (přísnější trest) odnětí údu. Ostatně lze-li trestat na hrdle, proč ne mírněji.

        Kromě toho zbičování je trest citelný, nevyžadující ubytování pro vězně, tedy levný ve srovnání s nepracujícím vězněm.

        Viz též Theologická summa II-II q. 65 a. 1 a 2

      • věřímposvém napsal:

        Pro p.Kretschmera 5.1. 20:19 —- Pane Kretschmere vy mě děsíte! Vy považujete násilí za přiměřený trest?? A dokonce i MRZAČENÍ těla? K čemu je to dobré?? Vždyť to vůbec neřeší podstatu problému! Jste vůbec ochoten přemýšlet o tom, proč to ta žena udělala? Dokonce jsem tady v komentářích četla něco o stínání, no to už je vrchol! Obzvlášť v době, kdy nám svoje zrůdnosti předvádí tzv. Islámský stát… Myslela jsem, že křesťanství už je přece jen dál, ale asi ne….:-((

        Tělo je chrám duše….Nestínat, nesekat, nebičovat.

      • Michal Kretschmer napsal:

        Dnes se modernističtí theologové ohánějí lidskou důstojností. Ta skutečně existuje a je založena na podobnosti člověka s Bohem v přirozeném i nadpřirozeném ohledu.

        Trest smrti a tedy i mírnější fysické tresty nejsou proti lidské důstojnosti, jsou-li spravedlivě uloženy. Starší theologové jako sv. Tomáš Aq. při ukládání trestů považují za rozhodující spravedlnost.

      • Josef napsal:

        „Tělo je chrám duše….Nestínat, nesekat, nebičovat.“ Jak posvém chápete to, že Bůh vydal svého Syna, aby byl zbičován, trním korunován a ukřižován? Jestli takto trpěl nevinný za hříchy světa, proč se pohoršujete nad spravedlivými tresty pro zločince? Lotr na kříži to pochopil a dostal odměnu. Ještě téhož dne šel do ráje.

  3. věřímposvém napsal:

    Pane Kretschmere mluvíte o lidské důstojnosti jako by to bylo něco nedůležitého a podřadného.

    Fyzické tresty jsou s prominutím především hloupé, protože se nezabývají tím, PROČ někdo něco udělal, jaké PŘESVĚDČENÍ ho k tomu vedlo. Změňme toto přesvědčení a zmizí i nežádoucí chování. Fyzickým trestem pouze DOČASNĚ ZAMEZÍME CHOVÁNÍ, které se nám nelíbí, ale dotyčného budeme muset stále hlídat (nebo mlátit), aby se nechoval, jak nechceme. To nakonec vysiluje všechny.

    Nechápu, proč se stále odvoláváte na nějaké starší teology. Samozřejmě je důležité na ně nezapomenout, byli to velikáni své doby a měli bychom sledovat jak se vyvíjely názory, ale v jiných oborech lidského poznání také nelpíme na úrovni dosažené před x stoletími, jdeme dál.

    S Ježíšem Kristem to po svém chápu takto: je nepřesné říci, že ho k tomu všemu „Bůh vydal“, zní to, jako kdyby Ježíš neměl svoji vůli, ale jen plnil rozkazy. Ježíš to udělal ze své vůle. Všechno utrpení a ukřižování podstoupil s nějakým cílem a proto s tím vším byl do určité míry smířen a nebral to jako újmu, protože věděl, čemu to slouží. V tom byla jeho moudrost. Ale to všechno nijak nepodmiňuje, že by ta žena z Femen měla být potrestána fyzicky. Vůbec nijak to s tím nesouvisí.

    • Tomáš Navrátil napsal:

      Staří teologové psali právě i pro dnešní dobu. Magisterium, neboli Učení církve, není naštěstí poplatné prchavým a povrchním názorům.

    • Josef napsal:

      „S Ježíšem Kristem to po svém chápu takto: je nepřesné říci, že ho k tomu všemu „Bůh vydal“, zní to, jako kdyby Ježíš neměl svoji vůli, ale jen plnil rozkazy. Ježíš to udělal ze své vůle.“
      Ježíš v Getsemanech: Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich, ale ne má, nýbrž tvá vůle se staň. Lukášovo evangelium 22 kapitola, 42 verš. Ježíš k Pilátovi: Neměl bys nade mnou žádnou moc, kdyby ti nebyla dána shůry. Proto ten, kdo mě tobě vydal, má větší vinu. Janovo evangelium kapitola 19, verš 11

      Opravdu nevěřte a nerozumujte po svém. Čtěte bibli a vzdělávejte se v katechizmu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *