Prokop, Cyril a Metoděj
Místní církev dnes a zítra slaví dva velké svátky. Dnes, 4. července, si připomínáme sv. Prokopa (+ 1053), zakladatele a prvního opata sázavského kláštera, který je patronem Čech, a zítra sv. Cyrila a Metoděje, slovanské věrozvěsty a patrony Moravy a Evropy.
Mějme na paměti a v úctě tyto velké osobnosti katolické tradice, a to tím spíše, že někdy můžeme mít pocit, že první je pozapomenut a druzí při oficiálních oslavách ustupují do pozadí i s tím, co hlásali.
A děkujme Bohu, že dnes již máme díky několika statečným kněžím mnohem více příležitostí, než dříve, vzpomínat na tyto osobnosti při nezvulgarizované katolické mši.
Ignác Pospíšil
Tomu říkám oslí můstek par excellence, bravo!
Svatoprokopská pouť letos
Středa 4.7. svátek sv. Prokopa – malá (kněžská) pouť
8:30 mše sv. kolínského vikariátu
10:00 modlitba sv. růžence
10:30 mše sv. – kněžská pouť
Sobota 7.7. pěší pouť z Chotouně do Sázavy
7:00 odchod z Chotouně
17:00 mše sv. v kostele
18:00 křížová cesta ve Svatoprokopské brázdě
20:00 začátek celonoční adorace
Neděle 8.7. velká pouť ke sv. Prokopu
6:00 zakončení adorace svátostným požehnáním
10:00 modlitba sv. růžence
10:30 slavná poutní mše svatá – celebruje Manuel Lobo
(jestli budou sloužit sv. liturgii také řeckokatolíci, nemám tušení)
Jinak
Bohoslužba na Velehradě 5. července 2012
Apoštolský exarchát Řeckokatolické církve v ČR srdečně zve poutníky a účastníky Dnů lidí dobré vůle 2012 na byzantsko-slovanskou liturgii sv. Jana Zlatoústého, kterou bude celebrovat Mons. Milan Hanuš, generální vikář Apoštolského exarchátu. Liturgie se bude konat dne 5. července 2012 v 15 hodin v bazilice na Velehradě
Pax
Jan
Velmi mne mrzí, že na Sázavě (v souvislosti s neblahou epizodou podivných pseudobaziliánských mniších bratrů na Sázavě v nedávných letech) se úplně přestala sloužit slovanská mše západního obřadu (hlaholská mše).
Pokud už se tam vůbec slouží církevněslovanská, pak vždycky jen východní (Jan Zlatoústý), navíc v rusínské variantě.
Nedalo by se něco udělat pro oživení hlaholské mše? Vždyť máme pěkný misál Tkadlčíkův (tištěný v hlaholici i v přepisu do latinky, takže kněz se nemusí učit abecedu), v solidní české variantě církevní slovanštiny, „filologicky posvěcené“ předními slavisty (můj profesor Radoslav Večerka Tkadlčíka vždycky velmi chválí).
Pokud už se tam vůbec slouží církevněslovanská, pak vždycky jen východní (Jan Zlatoústý), navíc v rusínské variantě.
Tak to mně významně těší.
Hlaholskou Mši tam každoročně slouží P. Tomáš Stritzko, takže, pane Bartoni, není problém se zúčastnit. Letos bude opět. Viz http://www.fsspx.cz – svatoprokopská pouť.
Ad 🙂
„Hlaholskou Mši tam každoročně slouží P. Tomáš Stritzko, takže, pane Bartoni, není problém se zúčastnit. Letos bude opět. Viz http://www.fsspx.cz – svatoprokopská pouť.“
– Beru jako pozitivum, že lefebvristé nezapomínají na slovanskou římskou mši.
Na druhou stranu – pro normálního římskokatolíka je problém přinejmenším s přijímáním svátostí od kněze, který má zatím stále -jakožto lefebvrista- (do doby, než se jejich biskupové opravdu řádně spojí s římskou církví) podle všeho vpodstatě status „clericus vagus“. A to odhlížím od matení a pohoršení maličkých („byl na lefebvrovské mši, tak to bude v pořádku, když k jejich knězi půjdu ke zpovědi“ – což je dle mého soudu vážný omyl, protože patrně nemají zpovědní jurisdikci, takže mohou platně zpovídat jen v nebezpečí života).
Cyril a Metoděj mají svátek 14. 2., mám tedy brát 5. 7. jako prokázané datum jejich příchodu? Anebo bylo datum účelově vybráno, aby se podařilo zastínit Jana Husa?
To je, pokud vím, datum úmrtí Konstantina.
Není, datum úmrtí Cyrila je právě 14. únor…
Ano, tak jsem to myslel. Omlouvám se, pokud jsem to neformuloval dost jasně.
Domnívám se, že šlo o to, že v únoru je zima a tak velký svátek byl určen v českém království, aby mohl býti náležitě oslaven. Tehdy se ještě putovalo pěšky, ne v autocarech:)
Idea, že jde o jakési nahrazení, či konkurenci Jana Husa vypadá lákavě, ale nějak to nehraje. V 19. století katolíci Jana Husa jistě neuctívali poutěmi a evangelíci v podstatě poutě k lidem, považovaným za svaté, také nějak moc nemuseli…:)
Jan
Pravděpodobně šlo opravdu o to, aby se do „sousedství“ Husovy připomínky dostalo něco „českého a katolického“ (co je na tom špatného?). Zároveň se jistě hodilo, že je to čas letní, který je výhodný co do počasí a není v postní době (pravoslavní slaví C+M – pokud vím – 24. května).
14. 2. je svátek v římské církvi až po destrukci Pavla VI. Jinak 5. července byl od r. 1880 do 1886, pak se přesunul na 7. červenec a tam byl až do zmiňované destrukce. České a slovenské země si podrželi 5. červenec. Připomínka Jana Husa se u nás vůbec neslavila. Připomínala si ho pouze hrstka lidí. Až prvorepublikový zednáři a antiklerikálové typu Masaryka Husa vytáhli a udělali z něj národního hrdinu. Zcela v tomto duchu se nesly oslavy r. 1915, kdy si Masaryk protizákonně nechal na Hradě vyvěsit vlajku s kalichem a antikatolické zaměření oslav Jana Husa v republice, kde se 70% lidí hlásilo ke katolické Církvi, bylo takové, že papežský nuncius na protest opustil Československo a už se sem nevrátil… Dnes se místo toho naši arcibiskupové s husity schází, pouští je kázat do sv. Víta a budou jim pomáhat s oslavami. Že by v tom měl prsty opět onen spolek, v kterém členství bývalo trestáno automatickou exkomunikací?
Byly to oslavy v roce 1925, ne v roce 1915 🙂
Pochopitelně, když roku 1915 nebylo ani Československo 😀
Kupodivu tu mou odvážnou spekulaci shodou okolností někdo rozvinul, i když je to asi poněkud pakůň…
http://cesak.blog.idnes.cz/c/276661/Pravda-nas-pry-osvobodi.html
Minulou sobotu jsem se účastnil poutě do sv. Jana pod Skalou. (byl jsem pozván, šlo o osobní věc – abych nepohoršil anitiekumenu:).
Šlo totiž o pouť pravoslavných věřících. Velice mě překvapila široká účast, připadal jsem si jak někde na Slovensku. Autobus z ciziny…..Shrnuto – jinověrci a cizinci putují k sv. Ivanu Českému poustevníkovi.Pro nás katolíky je to pouze „místní úcta“, žádné velké národní oslavy se nekonají. Proč? Svatoivanskou ikonu (upozorňuji, že jde opravdu o Ivana Českého z Charvát:), lze najít i v Sankt Petěrburgu….
…
Nevadí mi, že pravoslavní uctívají sv. Ivana Českého. Jako Čecha mě také potěší, když spousty cizinců jedou přes půl Evropy, aby uctili našeho milého, ne příliš známého Jana.:)
Jenže – katolíci by měli „přidat“. Což takhle posílit a rozšiřovat tuto úctu!
Pax
Jan
Ignáci, proč Vám vadí moje poznámka o bratrech Konstatntinovi a Metodějovi, že neuznávali Filioque a nevěřili v očistec? Je to historická skutečnost a tvořilo to součást obvinění od německých biskupů, z něhož se museli hájit u Svatého stolce. Přiznám se, že nevím, jdou-li známy argumenty jejich obhajoby, ale tipuji, že tím největším asi byly tehdy ostatky svatého papeže Klimenta. :-/
Nevím, jak probíhal spor před Svatým stolcem, nicméně před ním se hájili a obhájili.
Očistec, purgatorium, telonia, strazeň….Pravoslavný východ prý nevěří v očistec….Přitom se všude konají panychidy za zemřelé. Pravoslavný theolog je schopen tvrdit, že očistec neexistuje, ale jinde hovořit o tom, že duše člověka po smrti, pokud je spasena, prožívá utrpení za své neodčiněné(lehké) hříchy, kterou nazývá „strazeň“….
Jinak – držme se našich pramenů. Abychom na přímluvu svatých Cyrila a Metoděje byli věrně oddáni apoštolskému stolci. (t. j. papežovi). Východní oddělení bratři interpretují mnohé jinak…bohužel.
Pax
Jan