Světlé zítřky: v Holandsku by rádi eutanazii i pro ty, co „už naplnili svůj život“
Holandsko chce umožnit eutanazii i těm, kteří cítí, že jejich život je už naplněný. Tamní ministerstvo tvrdí, že by se zákon omezoval na starší lidi, píše britský Guardian.
Holanďané legalizovali eutanazii v roce 2002 jako pomoc pro pacienty trpící „nesnesitelnou bolestí bez naděje na vyléčení“. Pocit, že život je naplněný, není neléčitelný, dokonce to není ani lékařská diagnóza. Ale nový návrh plně odpovídá trendu ve všech zemích, které eutanazii legalizovaly.
Podobně jako v roce 2002 sice navrhovatelé tvrdí, že zákon opatří „přísnými kritérii“, ale není důvod jim věřit. Už tak je původní zákon širší než se v době jeho schvalování plánovalo a tvrdilo. Kromě nesnesitelně trpících smrtelně nemocných zahrnuje i lidi s některými duševními chorobami, včetně depresí, schizofrenie, poruchy osobnosti či Aspergerova syndromu, nebo s demencí. Nový návrh je jen zpětnou legalizací tohoto posunu.
Společnost si na eutanazii zvykla a podobně jako Matěj Hollan chce víc. Počty eutanazií stoupají každým rokem. Stále více pacientů žádá o eutanazii a stále více lékařů je ochotných jim „pomoci“. Tomu odpovídá i postupné rozšiřování kategorií pacientů, kteří mohou být takto usmrceni. V roce 2015 takto zemřelo 5516 Holanďanů, což představovalo 3.9 procenta všech úmrtí. Magickou hranici čtyř procent se zřejmě podaří překročit letos.
Abychom se nedivili
Je to jistě složité. Nic se člověka tak bytostně nedotýká jako tělesné utrpení. Řada lidí se nebojí ani tak smrti, jako spíše bolesti, samoty a bezmoci před ní, ze které se pak smrt jeví jako východisko. Když má prababička v požehnaném věku opustila tento svět, vlastně to tolik nebolelo. Ačkoliv jsem celý pohřeb proplakala a vlastně brečela už od chvíle, kdy jsem naposledy stiskla její ledovou ruku a pohlédla do tváře, už tak cizí, byly moje pocity smíšené. Věděla jsem, že nyní už netrpí. Že je po všem, že zůstalo jen tělo bez duše, tělo, které už nepřináší žádnou bolest.
Existují však určité civilizační mantinely, které jsou dokonce starší než ty křesťanské. Už Hippokratova přísaha zapovídá lékaři provádět eutanazii. Jistěže obsahuje také věci, s nimiž bychom se dnes neztotožnili, například odvolávaní se na pohanské bohy nebo slib o vyučování lékařství pouze mužům. Přesto bychom neměli významné mezníky lékařské etiky zavrhovat jako něco překonaného vševědoucím 21. stoletím. Pod nánosem prachu a archaického jazyka se totiž mohou nacházet staré pravdy. Jako například ta, že lékař nemá roznášet smrt.
Z některých pravidel je rozumné dávat výjimky, ale jindy jsou plíživým krokem k naprostému překopání stávajících, dosud všeobecně přijímaných zásah. Koho by v Holandsku ještě před dvaceti lety vážně napadlo, že lékaři budou na požádání usmrcovat toho, kdo má pocit, že je už starý a nepotřebný? Nebylo by vzhledem k rostoucímu počtu takto usmrcených dobré zavézt vlastní lékařskou specializaci – lékař, popravčí?
Nelze ignorovat trend, který nakonec nastoupila každá země, v níž byla eutanazie legalizována. Tehdy se podobně jako dnes u nás opakovala posvátná mantra, že se jedná o milosrdenství pro „věčné ležáky“ odsouzené se do konce života zmítat v těžkých bolestech. Nůžky tolerance se však stále rozevíraly a pokud dnes může podstoupit eutanazii někdo, kdo pociťuje „nesnesitelné trápení“, protože nerozumí moderní době, nebo proto, že chce zemřít „mladý, krásný a bez bolesti“, kdoví, v jakém místě kluzkého svahu vlastně stojíme a co nás ještě čeká.
Džin vypuštěný z lahve už se tam nevrátí a jednou, až budou ze světa jako na běžícím páse odcházet senioři s „naplněným životem“, nebude náhodou rozhodnutí starého, nehezkého, neproduktivního člověka, zůstat živ až do přirozené smrti, vnímáno jako projev egoismu, jelikož tak vydýchává vzduch mladým, krásným, ekonomicky přínosným – jediným akceptovatelným?
Poznámky:
Původně vyšlo na Svobodném fóru, převzato s laskavým svolením autorky.
Další články k tématu:
Ignác Pospíšil: Když duch smrti šturmuje – starší článek, pojednávající mimo jiné o daleko za legální hranice sahající euthanasijní praxi v Nizozemsku
Jeanne Smits (LSN.com): Shock: Dutch government wants to allow euthanasia for those who feel ‘done with life’ – další informace ke komentované aktualitě (anglicky)
Hoj, všemocná ekonomiko, poroučej nám!
Debilita mnohých ateistů je donebevolající. Přitom nikdo z lidí nemůže tvrdit, že Boha nepoznal. I ďábel Boha poznal.
Tady nejde Bohu žel- jenom o ekonomiku. Vyhazujeme peníze za mnohé bombastické a zbytečné projekty a vydělávat se dá v podstatě na všem. I na starých lidech, od lékařské a sociální péče až po zábavu. Což prakticky vyzkoušelo několik generací v USA. Na rozdíl od filmů jako je Pobřežní hlídka pořád ještě převažují na proslulých plážích důchodci. Urostlí sexi svalovci v květovaných košilích nepečují o dívky v bikinách ale o 80 leté babičky. Kterým míchají v exotických barech koktejly z mrkve a zavěšují je na padáky nad mořem. Do lékařské péče a složitých operací jdou nesmírné prostředky. Z pojistek a peněz daňových poplatníků. Tohle je čiré zlo a do lahve ho může vrátit jedině Bůh a nikdo jiný. Pomoct můžeme i my, když odevzdáme sebe i svět do Jeho vůle. Situace v Holandsku je taková že kdo je pokročilejšího věku a může si to dovolit se radši léčí na zahraničních klinikách. Občas se stává že se nevracejí po banálních operacích optimističtí lidé, plní života a plánů. Zděšení příbuzní a přátelé se pak dozvědí že to prý podepsali. Modleme se růženec a zjistěme si něco o poutních místech, milostných devocionáliích a patronech v postižených zemích. Ať víme komu je máme svěřovat do přímluvy a ochrany. Zjistěme si i to za co jim v dějinách konkrétně vděčíme a plaťme svůj dluh. Dokud můžeme.
„Nebudu řezat, ani ty, co trpí kameny, a tento zákrok přenechám mužům, kteří takovéto řemeslo provádějí.“ (Z Hippokratovy přísahy)
Jsem ateista, souhlasil bych s eutanázií, kdyby se nedala zneužít a používala se jen u trpících nevyléčitelně tělesně nemocných. Jenže se bojím, že by se mohla stát nástrojem odstranění vlivného politika apod.
1) Ad citát: Pokud vím, tehdejší doba znala dva druhy pečovatelů o zdraví – chirurgy a lékaře. Řezat byla práce chirurgů, ne lékařů, a u ledvinových kamenů byly stejně šance téměř nulové. Takže vlastně říká, že nebude dělat, co neumí a dělat nemá a co pacienta stejně nezachrání. To není tak nerozumný závazek.
2) Dnes pokročila lékařská věda natolik, že utrpení nemocných není nutné. Euthanasie je vražda za všech okolností. Člověk (si) život nedal, pročež nemá právo (si) ho vzít.
3) Zneužití se vyhnout nedá.
Buďte zdráv, spravedlivý ateisto. Obávám se ale že nedokážete docenit dosah té věci, podobně jako to často a většinou nedokážeme ani my. Těm dole je jedno kdo a co jste. Jak moc jste cenný a významný v očích tohoto světa. Nemusíte být politik, umělec ani boháč. Oni ve Vás vidí dítko boží, vykoupené Kristovou krví a chtějí Vás zneuctít a navždycky zničit. Vy tomu všemu sice nevěříte ale oni vědí. Viděli jak první člověk otevřel oči a viděli Krista na kříži. To že na ně nevěříte jim zas tolik nevadí. Tak jako nevadí exekutorovi jestli na něho věříte nebo ne. Hlavně když se mu vydáte do rukou.
Vy byste, jak jsem pochopil, proti špatným věcem bojovali exorcismem – mluvíte přece o ďáblu, ne? Já bych proti tomu bojoval osvětou, ale obávám se, že na to, aby to mělo účinek, potřebuji mnoho peněz na tiskárnu, na právníka, na zaplacení redaktorů… To bych musel být bezohledný, abych takové peníze sehnal. V konci ta osvěta dopadne jako ten exorcismus, nebo ještě hůř – skončím ve vězení za nějakou ?fobii.
Jinak myslím, že právo na život neznamená povinnost žít. Nicméně je-li pravda, co píšete, jsem otřesen.
Formuloval bych to jinak: „Člověk (si) život nedal, pročež nemá právo (si) ho vzít.“
Děkuji za přihrávku. Již delší dobu mně vězí v hlavě úvaha na toto téma: Je neoddiskutovatelným faktem, že život je Boží dar, jehož vzácnost zatím nebyla napříč všemi civilizacemi pochopena a dostatečně vzhledem k nemožnosti pochopení dárce a velikosti daru oceněna. Jen tento dárce má právo si jej vzít zpět a to přirozenou smrtí!! Jen tento dárce. Žádný vojevůdce, představitel jakéhokoliv lidského uskupení v průběhu dějin nemá právo s životem druhého člověka zacházet jako s cárem hadru!!(Gen 9,5)Je na lidech, aby se tato filosofie dostala až k těmto manipulantům, kteří za krásnými slovy o vlasti skrývají touhu po naftě, územích bohatých na ostatní nerostné suroviny a majetku druhých.Život člověka je pouze možno položit(obětovat nebo odevzdat do rukou Božích) v jediném případě a to za Ježíše Krista a jeho zjevené a ušlechtilé pravdy.
Ono když dostanete od známého vzácné housle, taky jste si je nedal. Ale hodit do krbu je klidně můžete.
Člověk ovšem nepatří sobě, ale Bohu.
Hodnota čehokoliv, tedy i člověka, vyplývá z užitečnosti a jedinečnosti, u člověka hlaně z té jedinečnosti. Jedinečnost člověka není dána srdcem, svaly ani kostmi, ale mozkem (důkaz viz Phineas Gage – to byl železniční inženýr a milý člověk, po zranění mozku, které „zázračně“ přežil, se začal rouhat a byl hrubý a asociální,… lobotomie). Hlavně díky němu postavil pyramidy, Parthenón, sepsal Ilias a Odysseiu, vytvořil řeč, státy, národy a města. K lidskosti, tedy lidské podstatě, projevu a vlastnostem, nutně potřebujete mysl, uvědomování si, charakterové vlastnosti, abstraktní myšlení – na lidskost byste alespoň část z těchto a podobných vlastností měl mít. Ti, kteří základní myšlenku splní, mezi těmi bych rozdíly nedělal. To jsou lidé.
Hodnota člověka neplyne z jeho užitečnosti či jedinečnosti, ale prostě a jen z toho, že člověkem, tvorem a obrazem Božím…
Jestliže Bůh není hmotný, nemůže být jeho obraz jeho obrazem pro své tělesné vlastnosti (DNA, srdce…), ale jen pro ty duševní. To samozřejmě můžete vyvracet argumentem s nesmrtelnou duší, ale jak vyplývá z výzkumu, z případu Phineas Gage (něco si o něm zjistěte, než to budete vyvracet), vůbec z možnosti změnit povahu poškozením mozku, tak právě mozek je odpovědným za mysl a „duši“ člověka. Ono je to embryo jako trepka, habr jako přeslička…
Z případu Phineas Gage (a vůbec z možnosti změnit povahu poškozením mozku) nic takového neplyne…
A jakou barvou plamenem hodláte hořet Vy, až Vás tam někdo hodí?
To jsem moc nepochopil – myslíte peklo, nebo kremaci?
Jenže ta přísaha se takhle přísahala až do 18. století, kdy bylo lékařství s chirurgií sloučeno. A to už bylo po Parém – za něj ještě chirurgové lékaři nebyli.
Ono je pak docela jedno, jestli zemřete, nebo strávíte dva týdny pod morfiem v bezvědomí, a pak zemřete. Ale uznávám, že je eutanázie natolik zneužitelná, že bych ji nikdy neprováděl – snad jen ve válce, kdy morfium je vzácné a není pro všechny.
Potíž je v tom, že člověka se nikdo neptal, chce-li žít, chce-li se narodit. Karty jsou rozdány bez toho, aby do jejich počtu a kvality mohl kdokoliv zasáhnout.
Euthanasie je eufemismus, jednoznačně se jedná o vraždu – sebevraždu. Těžký hřích. Na příkladu Holandska je vidět, kam vede bezbřehý liberalism. V konečném důsledku ukazuje jeho závěry i série filmů s názvem „Očista“.
Než se zvrácená západní civilizace propracuje k poslednímu článku již nastoupeného trendu, tj. určení věku, kdy musí být obyčejný člověk milosrdně odstraněn – k dobru přeživších – sledujme, jak nás budou krmit lžemi a manipulacemi podle teorie overtonova okna.
Souvislost mezi „legální umělou interrupcí“ a „euthanasií“.
Obě jsou to morbidní „dítka“ totalitních režimů. „Legální potrat“ byl zaveden – (jako v první zemi v Evropě v současnosti)),- v roce 1920 v SSSR.
…
Pojem „euthanasie“ zpopularizovali poprvé v moderních dějinách jiní soudruzi (pardon, soukmenovci), budovatelé „arijského“ „Všecko-Německa“, ti kteří uprostřed rudé vlajky namalovali ještě navíc hákový kříž.
Od koho si ještě naše západní euro-atlantická civilizace „vypůjčí“ další zvrhlé ideje.???
Třeba od Číny „politiku jednoho dítěte“. Mohli bychom tomu dát „ekologický“ rozměr. Člověk přece dýchá, pije sodovku (pozor, obsahuje CO2:) a vylučuje… skleníkové plyny… (nadsázka)
Jan
Nic nemohlo být vyhlášeno v SSSR roku 1920, protože SSSR byl vyhlášen roku 1922. Jinak potrat schvaluji v případě nevyléčitelné poruchy plodu neslučitelné s dovršením 18tého roku po narození včetně poruchy neumožňující vyšší nervovou činnost, ohrožení života matky (do 22 týdne) a prokázaného znásilnění (do nižšího věku). Nepřiznávám totiž člověku práva, když už je to Homo sapiens sapiens Linné 1758, ale až když je to bytost a má osobnost.
Lidská práva jsou lidská, ne osobnostní. Koneckonců kdyby byla osobnostní, bylo by nelogické potrat omezovat na jakékoliv důvody.
To by samozřejmě v případě existence Boha bylo logické. Takže až ji dokážete…
Existenci Boha není potřeba nijak dokazovat. A slepým už vůbec ne.
To co nás čeká je naprosto jasné – invaze nepracujících zato požadujících z Afriky, s podporou KDU. A kde vezmete v systému peníze na ubytování Afričanů ve *** a **** hotelech?? Kde vezmete v systému peníze na to vyplácet jim a jejich potomkům dávky a zároveň důchodcům důchody?? je to jasné, nekdo musi z kola ven.
To není vtip ale realita.
https://twitter.com/OnlineMagazin/status/786588005192519682
https://twitter.com/OnlineMagazin/status/787287769555038208
Netuším, co má společného Váš komentář s článkem. Asi tolik jako pozvánka imigrantů stranou KDU-ČSL. Tedy – ne že bych se zrovna této strany nějak vehementně zastával, ale obviňovat je z invaze, kterou zapříčinila jedna potrefená husa z Němec? To myslíte vážně?
Vážně myslím to, že europoslanci za Kdu, Svoboda a Šojdrová a dále vedení Kdu Bělohrádek, Herman, Bartošek, skoroprezidentka a další , mají radikálně proimigrační názory a postoje.
No, já aktuálně sleduji zpovzdálí svého hejtmana. KDU-ČSL jsem už mnoho let nevolil a mnoho dalších let volit nebudu, pokud se nestane zázračná změna postojů. Ale sledovat celou stranu určitě nehodlám. Mám mnohem lepší využití svého času jako katolík.
Moderní polské (nejenom) dívky a ženy manifestačně šílí v průvodech při představě, že by nemohly legálně zabíjet ´svoje´ děti jako je zabíjejí (s lékařskou asistencí) průběžně všude po ´rozvinutém světě´.
Moderní Holanďané (nejenom) se těší, až se budou moci nechávat rutinně popravovat (s lékařskou asistencí) injekcemi jedu, a s nimi se těší i další ´rozvinutí´ lidé.
Hordy Afričanů z nerozvinutých teritorií se těší, jak Evropu osídlí svými potomky.
Opravdu jsou zdrojem a pohonem těchto souznějících tužeb hlavy řadových lidí?
K Vaší poznámce o manifestaci zastánkyň vražd nenarozených dětí mám také jednu připomínku a to k manipulaci na veřejnoprávní čt:
Dne 1.10.2016 jste u příležitosti manifestace v Polsku na podporu vraždění nenarozených dětí v mateřském lůně ukázali a nechali promluvit mj. jednu manifestantku, která se vyjádřila, že nechce být rasistkou a xenofobkou a proto jde černá průvodem.Prosím, dříve než podobné nelogické nesmysly vypustíte do éteru, zkontrolujte si témata manifestací, která účelově sloučíte dohromady. Opravdu, ani při nejlepší fantazii si neumím představit, jak zastánkyně vražd nenarozených dětí, v případě, kdyby byla proti, byla také xenofobkou a rasistkou!! Ta dvě slova ale dobře zní pro jakékoliv hanlivé účely a hodí se jako nálepka prodat vždy, kdy je potřeba vyvolat negativní dojem v neuvažujícím stádu, tj. nucenených koncesionářích kanalizace čt.
Původně jsem to chtěl poslat k rukám čt, ale jejich odpověď by začínala asi takto: Děkujeme Vám, že jste věrným divákem naší televize… tak tuto výsměšnou urážku bych už přes srdce nepřenesl…
Zhruba kolem r. 1995 jsem TV vyhodil z života. Věříte, že se mi ulevilo?
Věřím a v dobrém smyslu slova závidím.
Dovětek – dědeček, důstojník ČS armády, byl v rámci zatýkací akce v září 1939 (Albrecht der Erste) deportován přes Dachau do Buchenwaldu. Většina ČS občanů zajatých v rámci akce se v internaci dožila konce války. Ne všichni – dědeček, dle svědectví spoluvězňů, byl na buchenwaldské ošetřovně zavražděn fenolovou injekcí, jedním z používaných likvidačních prostředů. (Takto sv. Maxmilián Maria Kolbe v osvětimském bunkru a mnozí.)
Patrně nikomu z mučedníků nacismu tehdy nepřišlo na mysl, že vraždění jedovými injekcemi/infůzemi bude i po skončení nacistického teroru, míněno v mírové Evropě 21. století, součástí portfolia ´zákonných lékařských zákroků´ prosazovaných částí politické garnitury a sociálními manipulátory.
Rozhraní mezi milosrdenstvím a vražděním se stává nezřetelným, bez ohledu na účelově konstruovaná prohlášení lékařských etických komisí.
(Kvalitní popis osudů některých tehdy internovaných http://www.databazeknih.cz/knihy/v-drapech-bestie-33911 .)
EU.thanasie – opravdu příznačný název…