Online kasino zdarma hrát bez vkladu 2023

  1. Automaty Asgard Zdarma: Množství výherních automatů by bylo naprosto srozumitelné, kdyby se jednalo o přeplněnou, těžko ovladatelnou lobby, ale není tomu tak
  2. Automaty Fruit Bonanza Online Zdarma - Pokud hledáte nejjednodušší kasinové hry, které můžete vyhrát, budete se chtít držet her s nejnižším okrajem domu
  3. Automaty Book Of The Divine Egyptian Darkness Online Zdarma: Jednoduchá skutečnost, že je spojena s MGM Grand Resort je jasnou volbou pro každého, kdo byl v Las Vegas, nebo jen chce vsadit na jejich on-line majetku

Nejlepší online kasino s rychlými výplatami 2023

Automaty Dragon Born Online Jak Vyhrát
Pokud odpovídáte výherním číslům, dostanete oznámení, že jste vyhráli, a obdržíte peníze na jackpot
Online Casino Platba Jcb
Není nic, po všem, lepší dostat vás do nálady pro hru se skutečnými penězi, než mít trénink na 50 Bitcoins na rotaci
Chcete-li provést vklad, stačí vybrat možnost a zadat částku

Online žádné kasino bonusové kódy bonusů 2023

Automaty Amazon S Battle Online Jak Vyhrát
Pokud existuje kasinová hra, vždy tam bude někdo, kdo si myslí, že kód prolomil
Automaty Solar Disc Online Jak Vyhrát
Zákazníci mohou snadno používat informace o účtu LeoVegas Casino pro stolní i mobilní hry, jakmile se zaregistrují, ale budou muset vložit nějaké peníze, pokud chtějí hrát o skutečné peníze a získat zdarma žádný vklad Bonus Pokies v Austrálii, aby se zlepšily jejich šance
Online české Casino

P. Reese a nebezpečná latinská mše

S progresisty byste měli soucítit. Pro ty, kdo usilují o novou Církev, nebyl život v poslední době zrovna procházka růžovým sadem. Alespoň to píše P. Thomas Reese, SJ ve svém nedávném článku o budoucnosti katolické liturgické reformy na stránkách Religion News Service. Je to dlouhá cesta – jeho zájem se soustřeďuje na osm liturgických otázek – a evidentně není dost mladých progresistů, kteří by se po ní chtěli vydat.

Co se stalo s příští generací, ptáte se? Inu, k zármutku P. Reese se houfně účastní tradiční latinské mše, jako by se druhý vatikánský koncil ani nekonal, ne-li všichni, pak alespoň dost na to, aby to P. Reese přimělo úpěnlivě žádat Vatikán: Dělejte něco! „Církev musí jasně říct, že chce, aby nereformovaná liturgie zmizela a že ji dovolí jen z pastorační laskavosti vůči starším lidem, kteří nechápou nutnost změny,“ píše. „Dětem a mladým lidem by nemělo být dovoleno se těchto mší účastnit.“

Samozřejmě, přes velmi rozšířené zneužívání pravomocí v tomto ohledu za posledních padesát let ani Vatikán, ani biskupové technicky vzato nemají právo bránit sloužení tradiční mše ani zakazovat věřícím (jakéhokoli věku!) se jí účastnit. Papež sv. Pius V. dal všem kněžím navěky univerzální právo sloužit tridentskou mši svatou ve své bule Quo Primum (1570) a Benedikt XVI. ho v motu proprio Summorum Pontificum (2007) potvrdil. Žádný papež se nepokusil bulu Quo Primum oficiálně, výslovně zrušit; tento dokument je formulován tak působivě, že jakýkoli takový pokus by měl pochybnou platnost. Avšak pravomoc nepravomoc, biskupové mohou život kněžím, kteří ve sloužení tradiční mše pokračují, i věřícím, kteří je podporují, mimořádně znepříjemnit. A právě návrat k tomuto pronásledování na nejnižší úrovni P. Reese obhajuje.

Přesto je potěšitelné, že P. Reese otevřeně připouští moc tradiční mše svaté přitahovat duše. Je přesvědčen, že pouze síla autority může dětem a mladým lidem zabránit se jí účastnit! Veškerým smyslem celé té záležitosti kolem druhého vatikánského koncilu a liturgické reformy údajně mělo být přitáhnout mladé lidi, modernizovat Církev, držet krok s dobou. Výsledek je nicméně tak špatný, že vzácní mladí lidé hlasují nohama a houfně zaplňují tradiční mše. A co je horší, uzavírají manželství mezi sebou navzájem a své početné potomstvo berou na tradiční mši s sebou! Copak ten středověk nebude mít konce?

Ubozí progresisté. Jak asi ve svém trápení uvažují? Možná nějak takto: Mladí lidé si neváží dobrých věcí, které jsme my stárnoucí revolucionáři vyjednali a naplánovali. Přinesli jsme jim do kostela zábavu, kytary, populární hudbu, spontánnost, políbení pokoje. Přinesli jsme jim mši v lidovém jazyce, takže poprvé po staletích mohli mít nějakou představu o tom, co se při ní děje. Otočili jsme kněze o sto osmdesát stupňů, aby lidé pocítili, že při mši jde o ně místo o kalvárskou oběť. Přestali jsme hovořit o věcech, které by mohly znamenat nutnost změny života, jako je smrtelný hřích, společenská vláda Ježíše Krista a poslání obracet svět na katolickou víru. Osvobodili jsme je, aby mohli žít ne podle Desatera, ale podle módních trendů doby: klimatická změna, imigrace, sociální spravedlnost. O Boží království na věčnosti se netřeba starat: spásu můžeme nalézt v budování utopie teď.

Ale tradice je opium lidstva. Místo aby vděčně budovali naši pozemskou utopii, zjistíte, že ti mladí nevděčníci v neděli klečí – klečí! – v jednom šiku a hledí na záda kněze v basičce, který se k Bohu obrací v jazyce, jemuž možná rozumí On, ale my progresisté určitě ne, a ani mu rozumět nechceme. Po dlouhá nudná období, kdy se nic neděje, zůstávají potichu a ani svým dětem nedovolují, aby mluvily nebo se vrtěly – znepokojivý návrat k přísné kázni dávno minulých dob. Z jejich středu stoupají podivné melodie gregoriánského chorálu a mísí se s kadidlem – něčím tak úmyslně zpátečnickým. Zanedlouho se dozvíte, že se začali modlit za obrácení nekatolíků a vykupují v antikvariátech předkoncilní katechismy.

To, co tradicionalisté dělají, může vypadat pokojně, ale my progresisté víme, že ve skutečnosti to je agresivní. Agresivně odtrhávají pozornost náboženství od naší utopie lásky, tolerance a blahobytu, a pohled upírají na něco nepozemského, něco vnějšího, něco vyššího. Každé jejich pokleknutí je v hrubém rozporu s dogmatem, které jsme tak pečlivě Církvi vštípili: Bůh je spíše uvnitř nás než vně; musíme ho hledat v sobě, v duchu naší doby, ve společenství, v interakci s jinými lidmi. Jak říká P. Reese: „Důležitější než proměna chleba a vína v Kristovo tělo a krev je proměna společenství v Kristovo tělo, abychom mohli naplňovat smlouvu, kterou máme skrze Krista.“

Jak neuvěřitelně pyšní jsou tihle reakcionáři, když se domnívají, že můžou monumentální teologický pokrok uplynulých šedesáti let jednoduše přehlížet a přesto se považovat za katolíky! Musíme liturgii ještě trochu vypilovat, aby bylo jisté, že novou teologii každý pochopí: „Příliš mnoho [eucharistických modliteb] se soustředí výhradně na konsekraci chleba a vína a význam modlitby ignoruje,“ praví P. Reese. Proměňování Kristova Těla a Krve je v eucharistické modlitbě evidentně sekundární, jelikož ta by se měla vztahovat k evangeliu nebo k nějakému společenskému problému dne – k tomu, co je důležité pro společenství a jeho aktivity – nikoli ke zpřítomnění kalvárské oběti.

Tradiční mše je jak nebezpečně populární, tak přirozeně odolná vůči liturgickým vylepšením nutným k dosažení naší báječné nové utopie. Proto je třeba s ní skoncovat. Inkulturace, jedna z hlavních liturgických starostí otce Reese, je toho prvotřídním příkladem. Tradiční mši inkulturovat nelze. Všude, kde jí bylo dovoleno se rozvíjet, si získává stále více prostoru a stává se základem a inspirací nové, specificky katolické místní kultury. Ale my nechceme, aby liturgie byla zdrojem kultury; přejeme si, aby kultuře, která tu byla před ní a která nad ní dominuje, sloužila. Proto jsme tak nadšeni pro amazonskou církev.

„Každou biskupskou konferenci,“ píše P. Reese, „je třeba vyzvat, aby shromáždila akademiky, básníky, hudebníky, výtvarníky a pastýře, kteří by vypracovali liturgie pro danou konkrétní kulturu.“ Zatvrzelí tradicionalisté nepochybně řeknou: „A co akademici, básníci, hudebníci, výtvarníci a pastýři, kteří v roce 1971 prosili Pavla VI., aby neničil tradiční mši, jež ,inspirovala plejádu nesmírně cenných uměleckých děl – nejen mystických, ale i děl básníků, filosofů, hudebníků, architektů, malířů a sochařů všech zemí a dob.ʿ Je to pro vás dostatečně inkulturované?“

Oni tomu ale nerozumí. Signatáři tohoto dopisu Pavlu VI. (mimo jiné klavírista Vladimir Ashkenazy, historik umění Kenneth Clark, sopranistka Joan Sutherlandová a spisovatelky Agatha Christie a Nancy Mitfordová) byli ten špatný druh umělců. Bez ohledu na jejich osobní náboženskou víru bylo jejich dílo neoddělitelně spjato s kulturou, kterou vytvořila katolická Evropa, se mší svatou všech věků, a na této kultuře stavělo. My progresisté chceme, aby liturgie byla inkulturovaná v nekatolických kulturách, nikoli v katolických. Musíme se zbavit toho, čemu P. Reese říká „evropská základna“ katolicismu. Dekolonizovat (nebo spíš dechristianizovat?) liturgii!

Tohle všechno je mírná nadsázka. Bylo by však pošetilé, kdyby skuteční katolíci nad takovými články, jako je ten od otce Reese, mávli rukou jako nad bezvýznamným plácáním. Progresisté mají pro Církev konkrétní cíle. Když jsou tak hodní a svou strategii v hlavních rysech naznačí, měli bychom pozorně naslouchat a uvažovat: Chceme, aby Církev dospěla tam, kam se má vydat podle P. Reese? Pokud ne, každý bod jejich plánu nám říká, kde musíme bojovat.

Přejí si inkulturaci? Nelavírujte ve snaze zalíbit se všem. Místo toho si pevně osvojte postoj, že nejlepší kultura je ta katolická, založená na katolické mši a jí inspirovaná. Chtějí více ekumenismu? Uvažujte o tom, jak ekumenismus brání duším obdržet milost posvěcující a drží je mimo Církev Ježíše Krista, a nechtějte s tím mít nic společného. Chtějí nechat tradiční mši svatou vymřít? Důkladně se zamyslete nad tím, jak jim tradiční mše brání v dosažení jejich cílů, a pak ji neochvějně podporujte. Ona je naším ochranným valem, který pro nás od nejranějších staletí budovali papežové, světci, mučedníci a všichni naši katoličtí předchůdci. Když se jí budeme držet, jsme v bezpečí – a jsme skutečně katolíky.

Jane Stannus

Překlad Lucie Cekotová

Poznámky:

Jane Stannusová je novinářka a překladatelka. Píše také pro londýnský Catholic Herald, americký The Spectator a National Catholic Reporter.

Poznámka překladatelky: List umělců a akademiků žijících v Anglii z roku 1971, o němž je v článku řeč, vedl k vydání tzv. Heenanova indultu (podle tehdejšího anglického primas kardinála Heenana), někdy rovněž nazývaného „indult Agathy Christie“, neboť se proslýchalo, že Pavel VI. se rozhodl ho udělit právě kvůli tomu, že mezi signatáři byla i jeho oblíbená autorka.

Zdroj:
Zveřejněno s laskavým souhlasem Crisis Magazine, https://www.crisismagazine.com/2021/fr-reese-and-the-dangerous-latin-mass?mc_cid=be8ccc7a0e&mc_eid=2b4d3aaa8c

12 Responses to P. Reese a nebezpečná latinská mše

  1. Renda napsal:

    Jaké je to štěstí mít v dosahu pravý , katolický obřad , dát valem Novus Ordo.

  2. Pan Contras napsal:

    Čím hůř tím líp, protože čím hůř, tím dřív.

  3. Libor Rösner napsal:

    Reese má širší záběr – podporuje antikoncepci, Humanae vitae byla podle něj omylem atd.

  4. Jan napsal:

    Když už něco chceme moderně rušit, co takhle zrušit jezuity? To by třeba církvi prospělo víc.

  5. David napsal:

    Lidé tohoto ražení vždy najdou své posluchače a nyní, zvláště od r. 2013 jsou preferováni. Když jsem jednomu takovému před lety řekl, že i ďábel nenávidí latinu, málem pukl vzteky a skákal metr vysoko.

  6. Frantisek napsal:

    Vyborny clanok, poucil, pobavil i povzbudil.

  7. jl napsal:

    „Místo toho si pevně osvojte postoj, že nejlepší kultura je ta katolická, založená na katolické mši a jí inspirovaná.“

    Vlastně si říkám, jak se kulturotvorba paní Stannus liší od ostatního církevního kulturotvorného úsilí, např. od encyklik papeže Františka. Leda ve váze, kterou se přikládá té či oné kulturní složce, jednou mši, jednou bratrství. Křesťan udělá lépe, když po vzoru sv. Pavla bude za největší věc považovat kříž Kristův a marné kulturování přenechá kulturtrégerům.

  8. Renda napsal:

    Bolševici si taky mysleli , že víra postupně vymizí se starší generací. Ještě je nechme dožít , mladí jsou naději. I pokoncilnim revolucionářům to nevychází. Mladí buď odpadají , nebo hledají autenticitu , ne infantilitu “ dětských mši“ rozbředlé katecheze. Menší část mladých zůstala věrná revoluci.

  9. Radomír-1 napsal:

    Na Slovensku prebieha taktiež razantný útok pokoncilnej revolúcie proti tradičnej latinskej liturgii, a proti všetkému katolíckemu. Príkladom je článok v „Katolíckych novinách“, s veľavravným názvom: „Slávenie Tridentských omší nezavádzajme“, zo dňa 09.01.2020.

    https://www.katolickenoviny.sk/spytali-ste-sa/category/spytali-ste-sa/article/slavenie-tridentskych-omsi-nezavadzajme-.xhtml.

    Ďalším príkladom je škandalózne vysielanie „Katolíckej televízie LUX“. Po nechutnej propagande podpory očkovania bez ohľadu na potratové vraždenie detí, a po devastačnom šírení vysielania liturgií spojených s prijímaním Eucharistie spôsobom na ruku, dočkali sme sa ďalšieho tragického momentu. Na Veľkonočný pondelok „Katolícka televízia LUX“ vysielala evanjelické služby Božie, priamo z kaplnky TV LUX, a to vo zvyčajnom čase pre katolícku liturgiu, o 10:00 hodine. Toto sa dialo v dobe, keď katolícke chrámy na Slovensku boli v podstate nefunkčné kvôli pandémii koronavírusu, a katolíci boli odkázaní na televízne prenosy.

    https://www.ecav.sk/aktuality/pozvanky/velkonocny-pondelok-s-generalnym-biskupom-v-tv-lux.

    Mnohí obhajcovia Druhého vatikánskeho koncilu (1962 – 1965), a všetkých zmien v Cirkvi zavedených po ňom, by si mali konečne otvoriť oči a priznať si, že toto nemôže byť len o zlyhaniach jednotlivcov, ale že to je programová realizácia rozvratu Katolíckej cirkvi a katolíckej viery, za ktorou stojí sám Satan, a jeho cirkevní spolupracovníci.

  10. Pavel Novotný napsal:

    Bohu díky za vaše články a informace, moc to člověka potěší, když se dovídá tolik zajímavých a hlavně – povzbudivých – zpráv. Přeji vám hojnost Božího požehnání ve baší činnosti

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *