Koronavirové zpravodajství

Stručný přehled situace

Máme zde přes 900 oficiálně potvrzených nakažených, realita bude ovšem o 1-2 řády vyšší (aneb když skoro netestujete, vypadá vše mnohem optimističtěji). Blbé je, že nejnakažlivější jsou lidé ještě před tím, než se u nich nemoc projeví, takže to znamená, že vás může nakazit kdykoliv, kdokoliv. Pozor zejména na starší lidi, nemocné a astmatiky, pro ty je nemoc mnohem více devastující.
V celé České republice platí částečná karanténa: z domu se chodí jen do práce a zpět, do obchodu (měl by na to být vyhrazen jen jeden člen rodiny, nicméně u rodiny, kde chodí do práce víc lidí, to víceméně ztrácí smysl) či za jinými velmi důležitými úkoly (např. postarání se o nemohoucí známé a příbuzné).

Na veřejných prostranstvích musí lidé nosit roušku či nějakou jinou formu zakrytí úst a nosu (šála či šátek). Podotýkám, že za nesplnění tohoto nařízení můžete obdržet pokutu v řádu stovek až desetitisíců korun (platí i pro ty, co mají šálu na krku, ale nemají ji přes ústa a nos – vím minimálně o jednom případu, kdy byla pokuta udělena). Noste je, přinejmenším omezíte pravděpodobnost, že sami někoho nakazíte.

Pro lidi z velkoměst může připadat rozumné uklidit se na chalupu na venkov, zejména pokud přestali chodit do práce – pokud ještě nejsou nakažení, je to bezpečnější destinace. Některé obce to sice nevidí rády, některé to dokonce chtějí zakázat (mají obavu, že se k nim tak epidemie rozšíří), nutno však podotknout, že aktuálně by takové nařízení bylo vyloženě nelegální.

Chodit do přírody ještě zakázáno nebylo, ale lidé by se v ní neměli shlukovat do větších skupinek a rozhodně by se měli vyhýbat blízkému setkání bez roušek. Zavřené jsou ovšem restaurace, kina, divadla etc., zakázána jsou shromáždění nad 30 lidí. Bohoslužby jsou z rozhodnutí biskupů neveřejné, svátost nemocných pro umírající by měla být stále dostupná i v nemocnicích – vizte prohlášení Mons. Wasserbauera (https://www.cirkev.cz/cs/aktuality/200317sdeleni-predsedy-rady-cbk-pro-duchovni-sluzbu-ve-zdravotnictvi-pri-nutne-navsteve-nemocneho). Není příliš reálné, že by se opatření do Velikonoc nějak podstatněji zmírnila.

Důrazně se doporučuje těm, kteří mají podezření, že onemocněli koronavirem, aby v žádném případě neužívali ibuprofen a podobné léky, které podle některých odborníků mohou výrazně zhoršit průběh nemoci (podle jiných to není pravda, ale já bych tuhle ruletu prostě nehrál). V pohodě by měl být paralen a jemu příbuzné léky, shánět je ovšem budete jen velmi obtížně – stejně jako roušky jde o těžce nedostatkové zboží.

Bohoslužby

Mše svaté jsou slouženy soukromě a věřící jsou dispensováni od povinnosti účasti na nich. Nejsou však dispensováni od povinnosti světit sváteční dny – rozhodně by si měli přinejmenším přečíst čtení na daný den, setrvat déle v modlitbách a shlédnout živý přenos bohoslužeb. Přenos tradiční liturgie sloužené v ČR nabízí Kněžské bratrstvo sv. Petra i Kněžské bratrstvo sv. Pia X. (nicméně možnosti jsou mnohem větší, klidně dodejte do diskuse další, doplním je do seznamu)

Přenos bohoslužeb z Římova (FSSP): http://fssp.cz/zive/

Přenos bohoslužeb z Brna (FSSPX): http://www.fsspx.cz/bohosluzby_internetovy_prenos.html

Jak dále efektivně zabít čas

Pracujte doma a na zahradě, choďte do (liduprázdné) přírody, modlete se, čtěte, vzdělávejte se. Pro poslední případ odkazuji na seznam přednášek na Katopedii. Už jsem ho dlouho neaktualizoval, ale většina odkazů by měla fungovat. Uvítám návrhy na jeho další rozšíření zde v diskusi.

Info k akcím

Smírná pouť v Brně: proběhne Mše sv. bez účasti lidu v době, kdy se měla konat, tedy 21.3. v 10.00. Organizátoři vyzvali věřící, kteří měli v úmyslu se pouti zúčastnit, k modlitbě patnáctidesátkového růžence, křížové cesty a k modlitbě ke sv. Ritě, přímluvkyni v beznadějných situacích, na tyto úmysly. Více https://zvestovani.neposkvrnene.cz/

Setkání katolických dětí: Bude-li to vzhledem k vývoji epidemie možné, proběhne 19.-29. července formou dvou táborů: dívčího a chlapeckého.

Ignác Pospíšil

9 Responses to Koronavirové zpravodajství

  1. George Smiley napsal:

    Naucme se vařit pivo.
    V případě nějaké skutečně civilizaci ohrožující epidemie to bude znalost cenena zlatem.
    https://www.jota.cz/pivarka-2

  2. kolemjdouci napsal:

    Moc pěkné, děkuji za odkaz na Římov (i teda přispěvateli, co to už včera zmiňoval pod sousedním článkem), ale musím se ztrapnit neznalostí: co je to v tom Římově za trvalé zurčení vody „na pozadí“? Skoro jako by měli nějaký silný pramen přímo v kostele. :-)

  3. kolemjdouci napsal:

    Na okraj: pro zájemce nějaké možné strategie a pro ně relevantní predikce možného dalšího vývoje https://medium.com/@krivka.adam/koronavirus-3a0aedcebd66

  4. Libor Rösner napsal:

    V Evropském parlamentu nezahálejí, jak vidno. Stačí přečkat do toho 27. května a pak už to půjde samo…

    https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/B-9-2020-0127_CS.html?fbclid=IwAR3_4kISAIcuxrV782y6wFMEyZrg7chhUTIqGq_VWoH4ihx8nglJyRwDPrk

  5. Martin napsal:

    Děkuji, za odkaz na mše z Brna. Jen šlo by vzkázat, nenašel jsem odkaz, zda by nešlo kněze a presbytář lépe nazvučit mikrofónem? Schola i varhany OK.

  6. josef napsal:

    budte rád za to co je

  7. ohrwurm napsal:

    opravuji web adresu : logos.tv

  8. michald napsal:

    Přiznám se, že pořád nějak nemohu přijít na chuť těm internetovo-televizním přenosům mší svatých. Když k tomu vyzývali neomodernističtí biskupové, tak jsem to celkem chápal – k NOMu inherentně patří, že hlavní je vidět a slyšet, co se tam vnějškově děje. Teď ale zjišťuji, že přenosy provozují i pravověrní kněží, kterých si osobně vážím a jsem trochu zmaten. Možná je to dáno tím, že mám nějaké chybné pojetí mše svaté (a budu vděčný, když mě někdo z možného bludu vyvede), ale já opravdu nechápu, proč bych se měl na takový přenos koukat. Naopak mi to přijde nemístné. Mše svatá je přece zpřítomnění kalvárské oběti Našeho Pána. Když jsem na mši svaté fyzicky přítomen, tak jsem osobně přítomen této Oběti, a to společně se zástupy andělů a svatých. Nejsem v divadle, abych kukátkem sledoval, kde je jaká kraječka a jak se kdo tváří – jsem na Kalvárii, kde Pán Ježíš trpí pro moje hříchy. Když fyzicky přítomen být nemohu, tak se mohu modlit a pokusit se být oběti přítomen duchovně. V situaci, jako je nyní, přemýšlím, jak by se asi zachoval sv. Jan, kdyby mu tehdejší moc znemožnila přístup na popraviště – pokud by v té době hypoteticky existoval internet, myslíte, že by šel domů a sledoval dění prostřednictvím webkamery?

    (Pozn. abych předešel nedorozumění: mluvím o filmování mše svaté, nikoliv o kázání – jeho šíření třeba i přes internet považuji zvláště v dnešní situaci za velmi prospěšné)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *