Máme se modlit „na úmysly Svatého otce“, i když jsou úmysly papeže špatné?
Jednou mi přítel, s nímž jsem jel v autě, řekl: „Víš, za tohoto pontifikátu je vážně těžké poznat, jak se má člověk chovat před dětmi. Tím chci říct, že se nedá pořád předstírat, že s papežem Františkem je všechno v pořádku. Děti jsou chytré a leccos zaslechnou. Ptají se. Vědí, že se děje něco divného. Když jsme se onehdy modlili růženec, řekl jsem, že se pomodlíme ,na dobré úmysly papežeʼ. Ale i to mým starším dětem přišlo zvláštní. Znamená to, že papež má i špatné úmysly? Odpověď je docela evidentní: ano, některé jeho úmysly, jak je Vatikán prezentuje ve svých pravidelných krátkých videích, se zdají velice špatné. Co máme tedy dělat, když chceme získat plnomocné odpustky, k nimž se modlitba na úmysly papeže vyžaduje?“
Všimnul jsem si, že tato otázka se v posledních letech objevuje často. Některé rodiny se na papežovy úmysly přestaly modlit úplně. Některé se místo toho modlí za jeho obrácení. To jistě není špatný nápad, ale myslím, že na hlavní otázku existuje odpověď, při níž si můžeme s úlevou vydechnout.
V minulém roce jsem na toto téma slyšel kázání dvou různých tradičně katolických kněží na dvou různých kontinentech. Jejich vysvětlení, co znamená modlit se na úmysly Svatého otce, byla prakticky totožná.
Podle dávné knihy odpustkových modliteb Církve (http://librinostri.catholica.cz/download/SevcOdpusMoKni-r0.pdf) úmysly papeže vždy zahrnují:
- Rozšíření víry a povýšení Církve
- Zachování pokoje a svornosti mezi křesťanskými knížaty a vládci
- Obrácení hříšníků
- Vyhubení bludů
Tyto čtyři úmysly uvádí i Patrick Hawkins, autor vynikající homiletické pomůcky sermonry.com, a podotýká:
„Kdykoli se modlíte na úmysly papeže, modlíte se na tyto navýsost katolické úmysly, a to dokonce i v době sede vacante, v mezidobí mezi vládou dvou papežů. … Můžeme se s důvěrou pomodlit Otčenáš, Zdrávas a Sláva Otci, kdykoli se to od nás žádá. Máme dělat to, co k získání plnomocných odpustků Církev vyžaduje. Činíme-li tak s vírou a svou vůli spojujeme s vůlí Boží, může z toho vzejít jen dobro.“
V tomtéž duchu vysvětluje jeden z kanovníků Institutu Krista Krále:
„Je dobré mít na paměti tyto konkrétní úmysly, když se modlíte na úmysly Svatého otce. Avšak i když na ně nemyslíte výslovně, je vaše modlitba i tak platná, protože jsou zahrnuty v úmyslech naší matky Církve. Papež může samozřejmě mít i jiné, osobní úmysly, které součástí vaší modlitby být mohou, ale nemusejí.“
Můžeme být tedy v klidu. Jednotlivý vládnoucí papež není jediný, kdo určuje, co jsou „úmysly Svatého otce“, na něž se máme modlit. Sama Církev nám říká, co mezi ně patří, a víme, že vždy musejí zahrnovat dobro Církve v podobě oněch čtyř věcí potvrzených tradicí a schválenými publikacemi. Má-li konkrétní papež náhodou nějaké vlastní prosazované úmysly, které jsou v rozporu s vírou, budou neplatné a my se na ně modlit nebudeme.
Peter Kwasniewski
Překlad Lucie Cekotová
Zdroj:
My jako rodina nemáme žádný problém se modlit na úmysl svatého otce. Odpustkové modlitby na úmysl papeže přece neuvádějí žádné jméno. Jsme přesvědčeni, že papežem je Benedikt XVI. Nevěříme, že existuje nějaký papežský důchod. Myslíme si, že muž,který si říká papež František je biblický falešný prorok podle knihy zjevení sv. Jana. To, že Benedikt XVI. stále žije považujeme za milost Boží, aby církev nezůstala bez papeže.
Lidé, kteří jsou ochotni vidět velké nedostatky FP, by si měli na 1.místě uvědomit s kým mají tu čest.
Benedikt , jako JPII Františkovi umetli cestu.On je pouze víc radikální.
Vřele souhlasím. Stejně to tak v modlitbách a při mši pociťují. Bergoglio je pouze z Božího dopuštění.
Je s podivem, jak si někdy situaci ulehčujeme. Když vidíme problém, raději před ním zavřeme oči a namlouváme si, že neexistuje.
Přesně tak.
Aneb jak v praxi popřít svobodnou vůli.
Díky Bohu, že nám v podobných situacích pomáhá, jak píše apoštol Pavel: „Tak také Duch přichází na pomoc naší slabosti. Vždyť ani nevíme, jak a za co se modlit, ale sám Duch se za nás přimlouvá nevyslovitelným lkáním. Ten, který zkoumá srdce, ví, co je úmyslem Ducha; neboť Duch se přimlouvá za svaté podle Boží vůle.“ (Ř 8:26–27) Svěříme-li tedy svou modlitbu Duchu Svatému, můžeme si být jistí, že se budeme modlit „správně“.
Nedivme se, že to vypadá tak, jak to vypadá. Revoluce přece musí stále pokračovat. Už nějaký svatý řekl, že Bůh některé papeže dává, jiné toleruje a další sesílá za trest.
Celá tato situace v Ř.K.Církvi mi velmi připomíná „povedenou“vyhlášku o podmínkách používání zimních pneu.Vím, je to možná divné přirovnání,ale modlit se za „vyhubení bludů“ v souvislosti s nynĕjším biskupem Římu, mi přijde schizofrenní.
Jsem přesvědčen, že co píše Kwasniewski je nesmysl.
Pokud mohu s morální jistotou předpokládat, že úmysl tzv. svatého otce je kontradiktorický či dokonce kontrární vzhledem ke zmíněným úmyslům, pak nemohu současně myslet, že „úmysly papeže vždy zahrnují: …“
Podle mě se jedná o těšínská jablíčka umírněného modernisty, o čemž svědčí i dovolávání se autority IKK.
Mám za to, že v současné době se na úmysly tzv. svatého otce modlit nelze a na plnomocné odpustky tak duše v očistci budou muset, ostatně stejně jako my, počkat do doby, než Pán Bůh dá a tzv. svatým otcem bude opět katolík.
Ad solipso: Je nějaký rozdíl mezi tímto Vaším názorem a sedesvakantismem?
PM: Možná jen nerozumím, na co se mě ptáte, ale pro jistotu:
https://cs.wikipedia.org/wiki/Sedesvakantismus
Považujete za sedevacantistu toho, kdo se domnívá, že současný papež není katolík?
Ad solipso: Je podle vás stránka Integrální katolíci taky vedená modernisty? Protože tam píšou to samé co pan Kwasniewski:
http://www.ikatolici.cz/mame-se-modlit-na-umysl-svateho-otce-pokud-je-papezem-nepritel-cirkve/?fbclid=IwAR1fKo4LaF1OEJczl2hGBdWG0BReUi8NLF-ZkFJu-6yh8CD6brEC2EsrW2U
ja som ich našiel 5:
Úmysly Svatého otce jsou:
• vyvýšení Církve svaté,
• rozšíření víry,
• vymýcení kacířství,
• obrácení hříšníků,
• svornost mezi křesťanskými knížaty,
• další blaho křesťanského lidu.
S pozdravom.
6, už je neskoro v noci, hanbím sa za počítanie 😀
Ano, doma se modlíme na úmysly svatého otce, na ty věčné, nikoli na ty vyhlašované a nijak neřešíme fakt, že tento papež není ani otec, ani svatý. Občas si však připadám jak Jiřina Švorcová, která, když slyšela pověstný Jakešův projev z Červeného Hrádku, tak dle svědectví kolegů se slzami v očích prohlásila:“Soudruh generální tajemník a takovej bl.ec!“
1. Já např. žádné vyhlašované úmysly neznám, takže nemohu říct ani že se na ně modlím, ani že se na ně nemodlím. Úmysly papeže beru tak, jak to bylo myšleno tím, kdo kdysi dávno vyzval (např. kvůli odpustkům) k modlitbám „na úmysl papeže“. Co tím myslel, nevím, prostě se modlím „na úmysl papeže“.
2. Mám jiný názor: Naopak s. Švorcovou nepovažuji za nijak inteligentní (píšete „bl.á“), naopak s. Jakeše za takového nepovažuji, neboť jen málo politiků dovede dnes tak mluvit bez „papíru“. Píši v uvozovkách, neboť využívají různých technických metod veřejnosti skrytých, kdy své projevy čtou. A nejen politiků. I dnešní novokněz své kázání čte (dříve se to kněz celý týden chudák učil napzpaměť), dokonce využívají mobily, odkud čtou nejen kázání, ale kolikrát i mši. Ráíd bych viděl, kdo by celou tu dobu mluvil z patra jako tehdy Jakeš. Je smutné, že se mu posmívají i ti, kteří by nedovedli ze sebe vysoukat kloudnou myšlenku. S. Jakeš byl ujetý především ve svém světonázoru, což je jiná pohádka, než Červený Hrádek.
Ad 1:
Úmysly Svatého otce jsou:
• vyvýšení Církve svaté,
• rozšíření víry,
• vymýcení kacířství,
• obrácení hříšníků,
• svornost mezi křesťanskými knížaty,
• další blaho křesťanského lidu.
Například vyhlášený úmysl na měsíc listopad je za dialog a smíření na Blízkém východě.
Ad 2: nenapsal jsem „bl.á“ napsal jsem něco jiného. Nehodnotím ani Švorcovou, ani Jakeše, to rozhodně nebyl smysl mého komentáře.
Jste jistě sečtělý, víte mnohé, co já nevím. Já se prostě modlím „na úmysl papeže“, jak jsem uvedl.Pokusil jsem se ohodnotit jak Švorcovou, tak Jakeše – píšete, že si připadáte jak Švorcová. Vy mně naopak nepřipadáte nijak, i když píšete, že si nějak připadáte.