Nový průzkum ukazuje odlišnosti ve víře

Nový průzkum, který provedl P. Donald Kloster z farnosti Panny Marie v Norwalku v americkém státě Connecticut ve spolupráci se statistikem a bloggerem Brianem Williamsem (LiturgyGuy.com), ukázal zajímavé údaje o málokdy dotazované skupině katolíků: těch, kteří pravidelně navštěvují tradiční mši svatou.

Kněz, který průzkum inicioval, slouží již víc než dvacet let jak mši podle novus ordo (NOM), tak tradiční latinskou mši svatou (TLM), a jak konstatuje v úvodu ke svým zjištěním, „pozoruje rozdíly mezi lidmi navštěvujícími tyto dvě různé mše římského ritu“. Podotýká, že „mezi americkými katolíky navštěvujícími NOM byly průzkumy týkající se jejich víry a praxe prováděny opakovaně (Pew Research a Centrum pro aplikovaný výzkum v apoštolátu při Georgetownské univerzitě [CARA]),” a všímá si, že „soubor dotazovaných [v těchto průzkumech] zřejmě nezahrnoval skupinu katolíků, kteří navštěvují TLM,” to znamená „přibližně 100 tisíc katolíků účastnících se v celých Spojených státech nejméně 489 nedělních mší“. Průzkum byl prováděn jak v kostelech, tak online u celkem 1773 respondentů.

Výsledky v klíčových otázkách byly výmluvné:

  • Antikoncepci schvalovala 2 % katolíků navštěvujících TLM v porovnání s 89 % NOM katolíků.

  • S potratem souhlasilo 1 % účastníků TLM oproti 51 % účastníků NOM.

  • 99 % katolíků navštěvujících TLM uvedlo, že se účastní mše svaté každý týden. Ve skupině NOM katolíků to bylo 22 %.

  • 2 % účastníků TLM schvalovala „manželství homosexuálů“ oproti 67 % účastníků NOM.

Za zmínku rovněž stojí ochota TLM katolíků k finančním příspěvkům, která byla téměř šestinásobná (6 % příjmů) ve srovnání s NOM farníky (1,2 %). Míra porodnosti v rodinách TLM katolíků byla 3,6 oproti 2,3 u katolíků navštěvujících NOM, což naznačuje „téměř o 60 % větší rodiny“.

Jak ve své analýze konstatují autoři studie, rozdíly mezi oběma skupinami „při porovnávání názorů, účasti na bohoslužbách, finanční velkorysosti a porodnosti byly dramatické“.

Původní průzkum prováděný několik měsíců v roce 2018 byl stručný, P. Kloster má však v úmyslu zahrnout další témata, například inklinaci k duchovním povoláním, do nového průzkumu, který hodlá spustit letos.

Katolíky, kteří ve Spojených státech pravidelně navštěvují tradiční mši svatou, tato zjištění patrně příliš nepřekvapují. Naznačují, že tyto kostely jsou úrodnou půdou pro katolickou ortodoxii, velké rodiny a autentické praktikování víry a nadále budou zajišťovat růst a podporu Církve v dohledné budoucnosti.

Detailní výsledky průzkumu: https://liturgyguy.com/2019/02/24/national-survey-results-what-we-learned-about-latin-mass-attendees/?fbclid=IwAR3u9tQDjUtp4zYZnv9GKE4Bmsa5Bdb-fZ8_INYlxj2b346_QdvSOM_2iBc

Steve Skojec

Překlad Lucie Cekotová

Zdroj:

https://onepeterfive.com/new-survey-shows-disparity-of-beliefs-between-latin-mass-novus-ordo-catholics/

9 Responses to Nový průzkum ukazuje odlišnosti ve víře

  1. jjstodola napsal:

    To je metodologicky špatně. Je srovnávána úzce vyhraněná skupina, jakási elita s nejširším mainstreamem.

    • Ignác Pospíšil napsal:

      Pochybuji, že by kdokoliv z mainstreamu (či českých biskupů) byl ochoten připustit, že tradiční katolíci jsou elita církve…

      • jjstodola napsal:

        To je asi jedno, že to nepřipouští. Já jsem slova elita použil jen, abych ukázal, že jde o úzkou skupinu lidí, kteří se rozhodli brát katolickou víru smrtelně vážně. Takových lidí je relativně málo, většina katolíků si s vírou příliš těžkou hlavu nedělá, je to jistě proto, že se o ní od faráře mnoho nedozví, dříve to asi bylo lepší, ale ne až tak o moc, taková je zkrátka lidská přirozenost.

    • michald napsal:

      Metodologicky by to bylo špatně tehdy, pokud by autoři výzkumu vybrali odpovědi nějaké „elity“ mezi návštěvníky TLM a tu porovnávali s náhodným výběrem NOM katolíků – k takovému obvinění byste ale musel mít nějaké indicie. Bohužel „Detailní výsledky průzkumu“ (viz link pod článkem) žádnou informaci o způsobu výběru respondentů neuvádějí (což je tak trochu profesionální faux pas), přesto bych předpokládal, že cíleně výběrem manipulováno nebylo (nejspíš použili metodu „kdo chce odpovědět, odpoví“).

      Pokud tedy můžeme alespoň trochu předpokládat náhodnost výběru jak v průzkumu mezi návštěvníky TLM, tak NOM, pak není nic metodologicky špatného pokusit se porovnat osobní postoje k různým otázkám mezi těmito dvěma skupinami.

      • jjstodola napsal:

        Ale jde o výzkum mainstreamu společně s lidmi, kteří se cíleně rozhodli mainstream opustit. Vyhraňují se vůči němu, odmítají jeho laxní přístup k víře, nechtějí být jako oni. Obrat k tradiční liturgii a ke katolické ortodoxii je definuje. Zatímco ten mainstream je definován jen tím, že se ti lidé více či méně závazně považují za katolíky. Přesně tato metodologická chyba byla udělána ve výzkumu řešícím, jak se mají děti u homosexuálních párů a heterosexuálních párů, z čehož homosexuální vyšly lépe? Proč? Protože ty homosexuální páry tvořili aktivisté, kteří si dávali velmi záležet na tom, aby uspěli, zatímco heterosexuální páry byly náhodně vybrány v mainstreamu, který z vysoka na nějakou image kašlal.

        • matěj napsal:

          To by se asi muselo vyjasnit, co je „metodologická chyba“. Ty homopáry byly objektivně „lepší“ (tedy předpokládám, netuším o co jde, jen se domýšlím, jak to tak asi mohlo vypadat), nemohlo být chybou to „naměřit“, chybou je až případný závěr, že homopár je pro dítě i obecně lepší či stejně dobrý jako heteropár, takto to pozorování zobecnit nelze. Ale ani mě teda nenapadá nějaká taková chybná úvaha u těch katolíků. Jiná věc je, že takovéto výsledky mají mizivou informační hodnotu, jako by třeba někdo srovnával průměrnou barvu pleti domorodých, plácnu, Nigeřanů versus náhodné skupiny lidí — no tak ti černoši budou holt až na nějaké albíny vesměs černí a u lidí obecně vyjde nějaká náhodná hodnota, no a bude to stejně tak nezajímavé a nicneříkající jako hodnoty v článku.

        • michald napsal:

          Souhlasím s Vámi v tom, že většina návštěvníků TLM jsou „konvertité“ ke katolické ortodoxii. Tento fakt ale sám o sobě nezakládá metodologickou chybu a Vaše přirovnání k ideologicky zmanipulované studii (hádám, že máte na mysli studii ACHESS) je, mírně řečeno, nemístné. Legitimní může být ale otázka, kterou zde nastiňuje Matěj: k čemu takový průzkum je, když úpadek, jak v nauce, tak v morálce katolického mainstreamu byl již mnohokrát statisticky šetřen a zdokumentován (Pew Research Center, CARA). Je to něco podobného, jako kdyby se někdo rozhodl porovnat zastoupení etnik tady u nás v Brně v Masarykově čtvrti a na Cejlu. Asi také nejspíš zjistí (resp. potvrdí) co všichni víme, přesto by bylo nefér autora bez důkazů obviňovat z metodologické chyby.

    • Jaroslav Klecanda napsal:

      Kdyby se srovnávaly názory těch, co uvádí účast na mši svaté každou neděli, tak by to bylo zajímavé počtení …

  2. Renda napsal:

    Sice to je z jediné farnosti , i tak je to smutné. U nomaku by člověk čekal nevedomosti v základních pravdách víry , i to , ze malá část může souhlasit s potraty a sodomii. Tato čísla jsou dost velká .Jednou jsem poslal známému přihlášku do kruciáty. Odmítl , potrat je volba ženy , stát , ani církev do toho nemají co kecat.

Napsat komentář: jjstodola Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *