Ziskové sloty bez nutnosti vkladu

  1. 20 Bet Casino 50 Free Spins: Nezapomeňte na aktivní linky, které významně ovlivňují počet kombinací
  2. Automaty Online Za Darmo Bez Rejestracji - Proto nemusíte provádět žádný výzkum
  3. Automaty Fire In The Hole Zdarma: Hra se odehrává v jurských dobách a nabízí sázkařům možnost vidět některá zvířata, která se potulovala po zemi před miliony let, zatímco roztočí válce o skutečné peněžní ceny

Výherní automaty za peníze 2023

Automaty Troll Hunters 2 Online Zdarma
Tím pádem, vaše počáteční investice bude minimalizována, pokud se rozhodnete, že online oblast je pro vaši domácí hru vhodná
Automaty Eagle Bucks Zdarma
Výrazně zlepšuje celkový herní zážitek uživatelů těchto kasin PayPal
Hráči s pevným koncem jsou velmi fyzičtí hráči s mnoha povinnostmi na hřišti

Zdarma peníze online kasino 2023

Slot česky
Sloty casino je způsob, jakým kasino vypadá
Lopesan Costa Bávaro Casino Bonus Bez Vkladu
Většina kasin mají režim play for fun na svých mobilních verzích, příliš
Automaty Money Train Online Zdarma

Biskupové se rozcházejí v otázce genderu

V souvislosti se snahami o redefinici manželství a chystanou ratifikací Istanbulské úmluvy se v naší zemi rozpoutala debata, do níž se zapojili také představitelé Katolické církve. Česká biskupská konference varovala, že úmluva „staví muže a ženu do zásadní opozice a veškeré chování vůči ženám chce vidět jen ve světle historicky nerovného poměru sil mezi muži a ženami“. Velkou pozornost vzbudilo burcující kázání Mons. Petra Piťhy z 28. září. Aktuálně se k otázce genderu vyslovili dva biskupové: Na konci listopadu vydal své stanovisko plzeňský biskup Tomáš Holub, o pár dní později na něj kriticky zareagoval českobudějovický biskup Vlastimil Kročil. V čem se pohled těchto dvou biskupů na gender liší?

Tomáš Holub v úvodu svého stanoviska upozorňuje, že při diskuzích o Instanbulské úmluvě jde v první řadě o pochopení genderové problematiky. Ta je podle něj komplexní, a pokud ji redukujeme na radikální teorie, vyvolává to u lidí strach a zmatek. Nepřijatelná je pouze genderová ideologie. Ta z křesťanského pohledu představuje „nepřípustný jednostranný teoretický konstrukt, který definuje osobní identitu každého člověka zcela nezávisle na biologickém pohlaví nebo například podstatu jakéhokoli vztahu mezi mužem a ženou pojímá výhradně mocensky“. Naproti tomu neideologicky pojímaná genderová studia nám mohou být prospěšná, abychom byli schopní uvádět Kristovo učení do praxe a usilovat o spravedlivý přístup k ženám.

Reakce Vlastimila Kročila se snaží postihnout složitost situace a filosofické pozadí problému, a proto je náročnější na čtení. Na rozdíl od Tomáše Holuba je Mons. Kročil přesvědčen, že genderová studia v dnešní podobě jsou nepřijatelná jako taková, nejen nějaký jejich extrémní či radikální směr, protože „radikální genderová ideologie není okrajovým fenoménem smysluplných genderových studií, ale jejich podstatou a nutným projevem“. Standardním východiskem dnešních genderových studií je totiž marxistická myšlenka mocenské nerovnováhy a boje o nadvládu; „obraz člověka, jak jej podává genderová teorie, je zcela v rozporu s křesťanskou antropologií, kde jsou role muže a ženy komplementární a základem pohlavních a z nich plynoucích genderových rozdílů je v posledku láska“. Nejde však jen o nepřijatelné východisko genderových studií a o zaujatost lidí, kteří v nich působí. Jde o celkové prostředí v humanitních a sociálních oborech, kde „standardy diskuse, celý pojmový, instituční rámec atd. jsou ve vleku nepřijatelné radikální ideologie“. Spíše než o vědeckou diskuzi se tedy jedná o ideologickou válku, která má s vědou jen málo společného, a „je zcela naivní usilovat o respekt v takto ideologicky otráveném prostředí“.

nedávného rozhovoru pro časopis Respekt je zřejmé, že také Tomáš Holub si všímá projevů této radikální teorie či ideologie, které někdy mají podporu z nejvyšších míst, jako je ministerstvo školství. Zdůrazňuje, že „úplná oddělenost genderu a pohlaví je něco, co jde proti podstatě toho, jakým způsobem realitu světa vnímá Bible. Neumím si přestavit, že by nezávislost pohlaví a genderu byla církev schopná přijmout. To je nereálné.“ Je třeba ocenit, že Tomáš Holub sděluje tento politicky nekorektní postoj nebojácně a bez vytáček. Škoda, že se nepokusil stanovisko Církve obhájit nebo vysvětlit, v čem je radikální genderová teorie mylná. Čtenáři Respektu si z rozhovoru nejspíš odnesou dojem, že ono biblické vnímání reality světa je překonané a v rozporu s vědeckými zjištěními; a každopádně je jen jedním z mnoha možných vnímání této reality.

Jasně předkládat učení Církve je dnes velmi důležité, ale nestačí to – je třeba také ukazovat jeho smysluplnost a krásu a vyvracet omyly pomocí solidních argumentů. Jedním z nejdůležitějších úkolů dnešní doby je znovu smířit rozum a víru. Musíme ukázat, že my katolíci se námitek a argumentů bát nemusíme, naopak, rozum je na naší straně. Tímto směrem se ve svém stanovisku vydal českobudějovický biskup a význam jeho „několik poznámek“ tak přesahuje aktuální otázku genderu. Domnívám se, že otevřená diskuze o nových problémech a ochota jednotlivých biskupů převzít odpovědnost za svoje stanovisko, případně nesouhlas s kolegy, je zdravější než tutlání neshod uvnitř biskupské konference. Kdo za ní vidí mocenský boj, přehlíží to nejpodstatnější, a to je zápas pravdy a omylu.

Církev je podle všeho jediná síla, která má šanci se účinně postavit ideologii a může si tak naklonit na svoji stranu lidi dobré vůle. Je tragické, že právě v tomto osudovém okamžiku dějin má Církev problém sama se sebou a čelí zmatkům v základních otázkách. Naštěstí však máme nebývalý přístup k informacím a každý se může pokusit pochopit, o co v otázce genderu jde. Je to úkol ne pro nějakou hrstku vyvolených, ale pro nás všechny, kteří chceme být schopni obhájit svou víru sami před sebou i před světem. A pokud nás v tom podpoří pastýři – alespoň ti nejstatečnější z nich –, nebo nám budou dokonce ukazovat cestu, bude život hned veselejší.

Marie Tejklová

4 Responses to Biskupové se rozcházejí v otázce genderu

  1. Ženy jsou dostatečně chráněny dosavadními zákony, ale istanbul je trojský kúň pro úplně jiné a podlé záměry. Ochrana žen je jenzáminku pro jeho prosazení. Snad to biskupové plně prohlédnou.

  2. Petr napsal:

    Děkuji Marie za pěkné shrnutí podstaty vystoupení obou biskupů.

  3. Pax Jan - k otázce "genderu" napsal:

    Odkaz:

    https://www.focolare.cz/gender

    Jan

    P. S. Téma je „gender“, nikoli „focolare“:). Díky

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *