Svatý stolec podepsal „Provizorní dohodu“ s Čínou

Kardinál Zen

Jak oznámil Vatikán, Svatý stolec podepsal „Provizorní dohodu“ s Čínskou lidovou republikou o jmenování biskupů. V jejím rámci se papež František rozhodl „o obnovení plného  společenství osmi zbývajícím biskupům, kteří byli konsekrováni bez papežského pověření“. Hongkongský kardinál Joseph Zen nicméně očekávanou dohodu s ateistickou komunistickou Čínou nedávno nazval „naprostou kapitulací“, která znamená, že papež a vysocí představitelé Vatikánu „vydávají stádo do vlčích tlam“.

V prohlášení tiskové kanceláře Svatého stolce se uvádí, že Provizorní dohoda byla podepsána v Pekingu během setkání mezi Mons. Antoinem Camillerim, podsekretářem Svatého stolce pro vztahy se státy, a Jeho Excelencí panem Wangem Chaem, náměstkem ministra zahraničí Čínské lidové republiky, kteří stojí v čele vatikánské a čínské delegace. „Během tohoto setkání oba představitelé podepsali Provizorní dohodu o jmenování biskupů,“ uvádí zpráva z Vatikánu. Svatý stolec popsal Provizorní dohodu jako „plod postupného a vzájemného sbližování“, která „byla uzavřena po dlouhém a uváženém vyjednávání a zahrnuje periodické vyhodnocování jejího plnění“. Dohoda se týká „jmenování biskupů, které má značný význam pro život církve, a vytváří podmínky pro širší spolupráci mezi oběma stranami“. „Tato dohoda je výrazem sdíleného přání, aby plodný a prozíravý institucionální dialog pozitivně přispěl k životu katolické církve v Číně, k dobru čínského lidu a míru ve světě,“ sděluje tiskové středisko Svatého stolce. [1]

Uzavření dohody mezi Vatikánem a Čínou do konce září se podle zpravodajů očekávalo. V informativní nótě, kterou rovněž vydal Vatikán, se uvádí, že papež František rozhodl o obnovení plného  společenství osmi zbývajícím biskupům, kteří byli konsekrováni bez papežského pověření, v naději, že „přijatá rozhodnutí budou začátkem nové etapy, umožňující překonat minulá  zranění a uskutečnit plné společenství všech čínských katolíků“. [2]

Prohlášení vydal i státní sekretář kardinál Pietro Parolin, jeden z hlavních vyjednavačů dohody. Říká se v něm, že dohoda „má značný význam zejména pro život katolické církve v Číně a pro dialog mezi Svatým stolcem a státními představiteli této země, ale také pro konsolidaci mezinárodního mírového horizontu ve chvíli, kdy na světové úrovni prožíváme mnohá napětí“.

Kardinál Parolin pokračuje: „Svatý stolec sleduje pastorační cíl, totiž pomoci místním církvím, aby se jim dostalo podmínek větší svobody, autonomie a organizace a mohly se tak věnovat poslání zvěstovat evangelium a přispívat k integrálnímu rozvoji člověka a společnosti. Poprvé po mnoha desetiletích mají dnes všichni biskupové v Číně společenství s římským biskupem. Papež František, stejně jako jeho bezprostřední předchůdci, hledí na čínský lid a obrací se k němu s obzvláštní pozorností a péčí. Je zapotřebí jednoty, je zapotřebí důvěry a nového rozletu; je zapotřebí mít dobré biskupy, schválené Petrovým nástupcem i zákonnými občanskými představiteli svojí země. Dohoda otevírá právě tento horizont a představuje nástroj, který, jak doufáme, může k tomuto procesu za spolupráce všech napomáhat.“ [3]

Greg Burke, ředitel tiskové kanceláře Svatého stolce, komentoval dohodu takto: „To není konec procesu. Je to začátek. Jde o dialog, o trpělivé naslouchání na obou stranách i tehdy, když vycházíme z velmi rozdílných stanovisek.“ „Cíl dohody není politický, nýbrž pastorační. Umožňuje věřícím mít biskupy, kteří jsou ve společenství s Římem, ale současně je uznávají čínské úřady.“

Kardinál Joseph Zen, který je ostrým kritikem dohody s Čínou, ve čtvrtek obvinil Parolina z „neuvěřitelné zrady“ čínské církve a vyzval ho k rezignaci. „Vydávají stádo do vlčích tlam,“ uvedl k projednávané dohodě mezi Vatikánem a komunistickým Pekingem. „Důsledky budou tragické a dlouhodobé nejen pro církev v Číně, ale pro celou Církev, protože [dohoda] poškozuje její důvěryhodnost.“

Zen předpověděl, že polovina podzemní církve možná dohodu akceptuje, vyjádřil však obavu, že mnozí podzemní katolíci ji odmítnou a „udělají něco iracionálního, možná vyhlásí vzpouru“. Vzhledem k postoji Pekingu k lidským právům by při podobné vzpouře hrozilo její násilné potlačení vládou. Čínská komunistická strana se v poslední době snaží o zpřísnění kontroly nad náboženstvím, podniká nájezdy na kostely a letní tábory pro mládež, pálí bible a strhává kříže. [4]

Biskup Marcelo Sánchez Sorondo, kancléř Papežské akademie věd a Papežské akademie společenských věd, prohlásil už v únoru, že Čína „nejlépe realizuje sociální učení Církve“. Nyní v exkluzivním rozhovoru, který 22. 9. zveřejnil bulvární deník provozovaný čínskou komunistickou stranou Global Times, biskup Sorondo zkritizoval odpůrce dohody s Čínou a označil je za „hlasitou menšinu“, přičemž Čínu pochválil za „boj proti chudobě a znečištění“. „Vaše země má početnou populaci s velmi kvalitními lidmi, sleduje obecné dobro a prokázala schopnost uskutečňovat velká poslání, jako je boj proti chudobě a znečištění,“ uvedl doslova. Na článek odkazuje oficiální twitterový účet Papežské akademie věd a Papežské akademie společenských věd.

Dohodu mezi Vatikánem a Čínou kritizuje Steven Mosher, který léta pomáhá čínské podzemní církvi: „Považuji ji za zradu na několika úrovních. Zrazuje autoritu papežského úřadu, když právo jmenovat biskupy dává čínské komunistické straně. Zrazuje čínskou podzemní církev, která nejenže po desetiletí prožívá pronásledování ze strany úřadů, ale teď je znovu v obklíčení. A protože jde o tajnou dohodu, tvrdím, že zrazuje pravdu, protože oběma stranám umožňuje klamné interpretace. … Jestli se Vatikán spoléhá na důvěryhodnost čínských komunistických představitelů, bude jistě zklamán. Peking podepsal během let mnoho dohod – a to dohod, jejich podmínky jsou veřejně známy – jen proto, aby je porušil ještě dřív, než na nich oschnul inkoust. … Neví snad Vatikán, že titíž představitelé, od nichž naivně očekává dodržování dohody, se v současné době zabývají masivními útoky na všechny formy náboženského života v Číně? Kardinál Parolin to ví určitě, neboť jsem mu v průběhu naší [květnové] schůzky četl nové předpisy omezující náboženské aktivity. Tyto předpisy, které byly vyhlášeny letos 1. února, vedly k vlně pronásledování, během níž se bouraly kostely a pálily bible. Přestanou s tím komunistické úřady jen proto, že podepsaly dohodu s Vatikánem? To se nezdá pravděpodobné. …

Z dohody bude namísto toho profitovat čínská státostrana, která ji použije k prosazení kontroly nad čínskou podzemní církví. Řekne věřícím, že komunisty provozované Čínské vlastenecké katolické sdružení uznal sám papež a že všech 12 milionů čínských katolíků musí navštěvovat pouze jeho bohoslužby. Zintenzivní útoky na podzemní církev a jako ideologickou útočnou zbraň použije autoritu, kterou jim propůjčil sám Vatikán. Říkám, že kdyby o dohodě jednali preláti, jako je kardinál Zen, muži, kteří důkladně a osobně znají povahu ateistické diktatury jedné strany, která vládne v Číně, mohli bychom mít k dohodě důvěru. Vůbec však nevěřím v dohodu, již sjednávali klerici, kteří mají nulové povědomí o brutálním útlaku náboženství v nedávné čínské historii. Mezi ně patří například i nyní zdiskreditovaný McCarrick, který v posledních letech cestoval do Číny ne méně než osmkrát, přičemž v několika posledních případech to bylo na speciální žádost papeže Františka ve snaze docílit právě takovéto dohody.

Komunistická strana se dávno rozhodla přinutit podzemní čínské katolíky vyjít z katakomb, aby je dostala pod striktní kontrolu strany. Proč se někdo ve Vatikánu, včetně kardinála Parolina, domnívá, že propůjčit této snaze papežovo jméno je dobrý nápad, se vymyká mému chápání. Musíme se za trpící církev v Číně modlit.“

Podle LifeSiteNews Lucie Cekotová

Poznámky: 

[1] https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=28238

[2] https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=28243

[3] https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=28240

[4] https://www.radiovaticana.cz/clanek.php?id=27518

Zdroj:

https://www.lifesitenews.com/news/breaking-vatican-signs-provisional-agreement-with-china-on-appointment-of-b

https://www.lifesitenews.com/news/vatican-bishop-rebukes-critics-of-china-deal-communist-nation-observes-the

https://www.lifesitenews.com/opinion/vatican-signs-secret-agreement-with-communist-china

4 Responses to Svatý stolec podepsal „Provizorní dohodu“ s Čínou

  1. Štěpán napsal:

    integrální rozvoj člověka a společnosti + boj proti znečištění. „to jsou hlavní témata dneška“. Kdyby to nebylo k pláči tak bych se tomu musel smát. :-(

  2. solipso napsal:

    Je mi stále větší ctí nebýt v jednotě.

  3. Dr. Radomír Malý napsal:

    „Říkám, že kdyby o dohodě jednali preláti, jako je kardinál Zen, muži, kteří důkladně a osobně znají povahu ateistické diktatury jedné strany, která vládne v Číně, mohli bychom mít k dohodě důvěru. Vůbec však nevěřím v dohodu, již sjednávali klerici, kteří mají nulové povědomí o brutálním útlaku náboženství v nedávné čínské historii.“

    S tímto tvrzením autora bych poněkud polemizoval. Kardinál Zen jakoukoliv dohodu s komunistickou Čínou odmítá právě proto, že komunismus velmi dobře zná. Dohodu by bylo možno uzavřít pouze tehdy, kdyby komunistická vláda se zřekla odstraňování křížů z budov kostelů, ničení chrámů, zákazu mládeži pod 18 let účasti na bohoslužbách a garantovala katolíkům svobodnou realizaci svých náboženských zásad a povinností. To ovšem u současného čínského režimu nepřichází v úvahu ani omylem.

    To, co předvádí současná vatikánská garnitura ve vztahu k Číně je ještě horší zradou, než byla ta z přelomu 60. a 70. let za pontifikátu Pavla VI. ve vztahu ke komunist. zemím, zvláště k Maďarsku a Československu. Kardinálu Beranovi, jenž původně nemínil rezignovat na úřad pražského arcb. ani omylem, byl umožněn na základě dohody pražské komunist. vlády a Vatikánu r. 1965 odjezd do Říma pro kardinálský klobouk, přičemž Beran se až v letadle (dle jiných zpráv až v Římě) dozvěděl, že se už do vlasti nevrátí a zůstane trvale v tamním exilu, neboť tak to o něm a bez něho dohodli vatikánští diplomaté v čele s Casarolim s českosl. vládou.
    Ještě hůře jednal samotný Pavel VI. s hrdinným maďarským kardinálem Mindszénthym, jenž prošel bestiálním mučením v komunist. kriminálech a později po potlačení povstání r. 1956 nalezl azyl na americké ambasádě. On kategoricky odmítal rezignaci, takže papež r. 1971 sáhl k bezprecedentnímu kroku, který nemá v novodobé historii Církve obdobu: osobně Mindsz. sesadil. To byla hanebná zrada. Ta současná čínská je ale ještě větší v tom, že tehdejší komunistický režim v Maďarsku a Českosl. přece jen alespoň neodstraňoval kříže z kostelů a nezakazoval dětem a mládeži účast na mších, což současný čínský dělá, nehledě také k plivnutí do tváře všem hrdinným katolíkům podzemní církve, kteří pro Krista šli do kriminálů a někteří přišli i o život.

  4. Podle vícero prognostiků bude Čína v budoucnu většinově křesťanskou zemí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *