Biskup Schneider: „Žijeme v ovzduší výhrůžek“

Biskup Athanasius Schneider

ŘÍM, Itálie, 6. prosince 2016, (LifeSiteNews) — Biskup Athanasius Schneider z Kazachstánu v pondělí před přeplněným sálem římského Centro Lepanto naléhavě vyzval věřící, aby se v současné situaci přetrvávajícího zmatku horlivě drželi magisteria Církve o nerozlučitelnosti manželství.

„Když před dvěma tisíci lety kázal Kristus, byla kultura a panující duch radikálně proti Němu. Konkrétně vládl náboženský synkretismus a mezi intelektuálními vůdci i gnóze, stejně jako mravní uvolněnost mezi masami – zejména pokud šlo o instituci manželství. […] Jediným cílem Božího Syna bylo zjevovat světu pravdu.“ Těmito slovy biskup Schneider zahájil svou přednášku za přítomnosti kardinálů Raymonda Burkea a Waltera Brandmüllera a pomocného biskupa salzburského Andrease Launa. Pokračoval výkladem o postoji Církve k manželství a k neregulérním situacím od starozákonní doby až do současnosti se zvláštním důrazem na raně křesťanské spisy, Jindřicha VIII. Anglického a Napoleona I. až po nedávné diskuse.

Biskup Schneider dnes portálu LifeSiteNews poskytl exkluzivní rozhovor, v němž v souvislosti s dubii, která nedávno zveřejnili čtyři kardinálové, řekl, že Církev by vždy měla podporovat „kulturu dialogu“. „Formulovat dubia, jak se vyjádřili sami tito kardinálové, bylo v Církvi běžnou praxí. Musíme být schopni klást otázky otevřeně, beze strachu z postihu.“ Biskup Schneider tím narážel na četné útoky proti čtyřem knížatům Církve po zveřejnění dubií. Papež František na otázky zatím stále neodpověděl.

„Reakce na dubia je důkazem ovzduší, v němž v současné době v Církvi žijeme,“ prohlásil. „Je to ovzduší výhrůžek a odpírání dialogu jedné konkrétní skupině.“ Biskup Schneider dále řekl, že „se zdá, že dialog se připouští jen tehdy, když uvažujete jako všichni ostatní – to je prakticky jako v totalitním režimu.“ Schneider se narodil a vyrostl v Rusku v době Sovětského svazu. Jeho rodiče poslal Stalin po 2. světové válce do gulagu. „Jestliže jste se nedržel stranické linie nebo jste ji zpochybňoval, nebylo vám ani dovoleno se ptát. To je podle mě jasná paralela k tomu, co se nyní děje v reakci na dubia — otázky — kardinálů.“

„To je velmi smutná zkušenost, zejména vzhledem k tomu, že po 2. vatikánském koncilu kdekdo mluví o ,dialogu kultur‘. Když biskupové otevřeně učí bludy a nic se jim nestane, je to opravdu velká nespravedlnost a velmi smutné,“ dodal biskup Schneider. „Jestliže papež neodpoví, bude dalším krokem uchýlit se k modlitbě, k nadpřirozeným prostředkům,“ uvedl a upřesnil: „k modlitbě za papežovo osvícení a za to, aby získal odvahu.“

Schneider se zamyslel nad tím, k čemu by mohlo dojít v blízké budoucnosti: „Poučeni dějinami Církve říkáme, že v krajním případě, kdy je ohroženo bonum commune víry, musejí biskupové jako členové kolegia biskupů ve skutečně kolegiálním vztahu k papeži a v bratrské poslušnosti vůči němu papeže veřejně žádat, aby se zřekl přečinu, jímž je podávání svatého přijímání rozvedeným a civilně znovusezdaným katolíkům, jak se již v mnoha diecézích děje.“

Biskup Schneider kritizoval útoky různých lidí proti čtyřem kardinálům: „Tuto situaci již dříve zažívali světci – nikoli schizmatici či heretici. Sv. Hilarius z Poitiers, sv. Kateřina Sienská, a myslím, že by to [napomínání papeže] v Církvi mělo být možné, aniž by se danému člověku nadávalo do schizmatiků.“

Kardinál Burke se zmínil o možné „formální korekci“ pro vyřešení situace nejistoty. „V jazyce morální teologie je bratrské napomenutí aktem lásky – uskutečňuje-li se v poslušnosti a odůvodněně,“ komentoval to biskup Schneider. „Musíme k tomu znovu začít přistupovat tímto rodinným způsobem.“

Biskup Schneider zakončil svůj rozhovor s portálem LifeSiteNews těmito slovy: „Svatý otec musí věc objasnit, být oporou svým bratřím a pochybnosti vyřešit. … Za to se musíme modlit; jedině jasnost přinese jednotu. Pokud má papež odpovědět, musí být odpověď jednoznačná. Musí říci to, co je pravda.“

Jan Bentz

Překlad Lucie Cekotová

https://www.lifesitenews.com/news/bishop-schneider-compares-treatment-of-four-cardinals-to-soviet-regime

26 Responses to Biskup Schneider: „Žijeme v ovzduší výhrůžek“

  1. Miluše Šnajdarová napsal:

    Dekuji za clanek, jsem rada,ze mame v cirkvi kneze,kteri se neboji hajit Kodex a uceni cirkve(take dopis 4 biskupu papezi).Bohuzel,zatim je serie papezovych rozhodnuti chybnych a dela zmatek v cirkvi.
    Mam ale nadeji, ze snad bude lepe..vzdyt muze se opravit,muze ve svych 80ti abdikovat atp.

  2. Dr. Radomír Malý napsal:

    Řeknu teď něco, co se mnohým možná nebude líbit: Kdyby nebylo těch 4 kardinálů, kdyby nebylo biskupa mons. Schneidera a dalších jim podobných, měl bych pochybnosti, jestli ještě jsem v pravé Církvi Kristově. Díky existenci těchto hierarchů tuto pochybnost nemám, Pán Bůh zaplať za ně!

    • K. Ch. O. napsal:

      Ano, jeden má po zásluze nutkání zanotovat oněm sloupům třeba

      Živijó, živijó, živijó, živijó.

      Mnoga ljeta, mnoga ljeta, mnoga ljeta, živijó,
      mnoga ljeta, mnoga ljeta, mnoga ljeta, živijó!
      Živijó, živijó, živijó.

      Snad se pane Dr. neurazíte, když pár not blahopřání zazní s díkem za dosavadní činnost i na Vaší stranu.

      OAMDG

    • Libor Hlaváček napsal:

      Pane doktore, mně se to velmi líbí. Zvlášť, když pro mnohé spolubratry z farnosti jsem černá a nekorektní ovce, která zpátečnicky navštěvuje tridestské mše a děsí ji stav, ve kterém se Církev nachází. Naprosto přesně jste vystihnul to, pro co jsem marně hledal slova. Děkuji!

    • nino napsal:

      Byť odvážnym neznamená vždy byť katolíkom. Ani odvâžny a správny postoj kardinálov v tejto veci neznamená, že sú katolíkmi, alebo že nie sú kacírmi. Mám obavu, že kardinâli skôr brania wojtylianizmus a zlaté tela, svoju modlu Wojtylu, než Krista. Celý život boli v spoločenstve s kacírmi a modlili sa s nimi. V tomto je katolíctvo prísne. Kto sa spolčuje a modlí s kacírmi, sám sa vylučuje z Mystického telo. Ich postoj k podávaniu príjmania cudzoložnìkom tiež odhaluje ich falošnú vieru. To im vadí? To, že iným v takto hriešnych situáciach podávali problêm nebol? Napr. ľuďom, čo sa živia úrokom. Tým dávali i príjmanie i cirkevný pohreb. Oni nie sù katolìci, a nebránia katolícvo, ale wojtyliánstvo. Taká prax ako je na Slovensku je pre nich asi vzor. Nepodať príjmanie rozvedeným, ale súčasne odymovať prezidenta Kisku, ktorý zbohatol aj úročenìm. Podať sv. príjmanie jemu prlblém by nebol a asi ani nie je..takže netreba týchto preceňovať.

  3. Karol Dučák napsal:

    Pán Dr. Malý, čítam a neverím vlastným očiam. Takéto úžasné slová priamo od člena redakcie časopisu „Duše a hvězdy“!? Bol som unesený pri čítaní Vášho nádherného vyznania.
    Pán Boh zaplať za Vás, pán Dr. Malý! Pomodlím sa za Vás desiatok ruženca. Možno nielen jeden. V súčasnosti sa stalo módnym trendom kydanie blata a špiny na vlastnú Cirkev, ktorá sa zmieta v ťažkej búrke. Ba nielen to, mnohí ešte pomáhajú odvekému nepriateľovi, Satanovi, čo najskôr zničiť Cirkev Kristovu. Tí všetci zabúdajú na to, čo povedal pán Ježiš apoštolom: „A ja poprosím Otca a on vám dá iného Tešiteľa, aby zostal s vami naveky – Ducha pravdy, ktorého svet nemôže prijať, lebo ho nevidí, ani nepozná. Vy ho poznáte, veď ostáva u vás a bude vo vás.“ (Jn 14, 16-17)
    Ježiš nikdy nehovoril do vetra! KEĎ DAL APOŠTOLOM GARANCIU, ŽE DUCH SVÄTÝ OSTANE S NAMI NAVEKY, TAK TO TAK MUSÍ BYŤ!!! Lenže mnohí zblúdili, pretože prestali slepo dôverovať Ježišovým slovám. Ježiš Kristus však nepotreboval, aby sme špekulovali o jeho slovách, ale aby sme im slepo verili. Slepo! Pretože ak sa do našich úvah dostane typická ľudská necnosť, skepsa, tá skepsa zahubí semeno viery! Som šťastný, pán Dr. Malý, že Vy ste to pochopili a ukazujete iný smer. Nech Vás všemohúci Boh ochraňuje od každého zla a zahrnie Vás hojnosťou požehnania. Nech vás neustále ochraňuje preblahoslavená Mária, vždy Panna, skrze ktorú sme dostali pôvodcu našej spásy, Ježiša Krista.

    • anežka napsal:

      Asi jsem málo inteligentní, tedy prosím pane Dučáku, abyste mi vysvětlil, jaký směr podle Vás pan Dr. Malý ukazuje, z jeho slov naopak jen vidím potvrzení toho, že pokud by nebylo těch 4 biskupů, měli bychom se vážně obávat, zda se ještě nacházíme v Církvi Kristově. Nijak to nesouvisí se ztrátou kritického pohledu na ostatní biskupy včetně papeže.

      • matěj napsal:

        Netroufám si domýšlet, co měl na mysli pán Dučák, ale zde či na tedeum.cz (hledat se mi nechce) přece šlo najít i reakce, jak revoluce požírá své děti ap. V jejich světle bych celkem rozuměl, kdyby se někdo radoval z tradičních katolíků, kteří ještě neztratili soudnost úplně zcela a nepovažují ty čtyři kardinály jen za nezajímavé exponenty nějaké KHS, se kterou přece skutečný katolík nemá nic společného.

        • Tomáš napsal:

          Váš komentář jsem pečlivě a pomalu četl asi 10x. Můžete nám aspoň trochu objasnit, co jste jím vlastně chtěl vyjádřit?

      • Tomáš napsal:

        Milá Anežko, jak bych Vám to vysvětlil. Prostě když se panu Dučákovi nepovedlo očernit DaH v diskuzi pod svým vlastním článkem, musí přijít znova sířit sem. Nic hlubšího v tom nehledejte. Je to chudák, který ztratil Světlo Ducha Svatého a slouží výhradně marx-modernismu.

    • Renda napsal:

      Kdo upozorňuje na nepravosti , nekyda tím spinu na Církev .Papež není Církev . Nici ji ti , co jsou v jejím cele , zesmesnuji ji proislamismem , podlezanim heretikům . A impulz k tomu dal zmanipulovany dvk , který někdo naivně hájí .

    • Markus napsal:

      A kztorú cirkev myslíte? Katolícku? Alebo Novus ordo cirkev pohody, ktorú zalozili na IIVK?

    • Renda napsal:

      http://www.priestornet.com/2016/12/klamstva-o-koncile-nikomu-nepomozu.html Pomlouvat skvělý článek není zrovna ok . Omlouvat zmanipulovany , špatný koncil , Bugniniho výtvor opravdu nikomu nepomůže .

  4. matěj napsal:

    Už netřeba hledat jinde, explicitní příklad se objevil i zde, tedy: dr. Malý píše a paní anežka od něj přebírá, „že pokud by nebylo těch 4 biskupů, měli bychom se vážně obávat, zda se ještě nacházíme v Církvi Kristově“. Není to tam sice doslova, ale z kontextu a vyznění si troufám domýšlet, že oba dva mají za to, že jak oni dva, tak i zmínění čtyři kardinálové jsou v Církvi Kristově. Mnohé reakce jsou ale opačné, konkrétním příkladem je teď nově přispěvatel nino, který výslovně říká, že „nie sú katolíci“. Příspěvku pána Dučáka valně nerozumím, zjevně ale oceňuje reakci dr. Malého, tedy předpokládám, že si domýšlel totéž co já výše, no a patrně ji oceňuje proto, že je pro něj buď překvapením (kdyby si byl myslel, že i dr. Malý bude čtyři kardinály považovat za nekatolíky), nebo alespoň potěchou mezi odmítavými reakcemi lidí jako je nino. Tedy tak jsem myslel to, co jsem psal.

    Je pak ale otázkou, jak ti, kteří současnému papeži vytýkají nejasnost (netvrdím, že neprávem) s tím, že přece učení Církve je věčné, jasné a jednoznačné, vysvětlují právě tyto situace — dr. Malý i nino se počítám považují za pravověrné katolíky, ovšem jejich hodnocení jsou v naprostém rozporu, a to v mimořádně závažné věci. Zejména pokud platí, že „kto sa spolčuje a modlí s kacírmi, sám sa vylučuje z Mystického tela“, je nutné vědět, jestli čtyři kardinálové jsou katolíci, nebo nějací wojtyliáni. A takových rozporů lze v těchto diskusích vidět mnoho, přestože se všichni ohánějí týmž učením a jeho jasností ap., praktické závěry z něj dělají zcela protichůdné. To je matoucí.

    • matěj napsal:

      (Pardon, špatně jsem klikal, předchozí mělo být zavěšeno pod příspěvek uživatele Tomáše z 10. 12. 2016 (23:21), http://www.duseahvezdy.cz/2016/12/08/biskup-schneider-zijeme-v-ovzdusi-vyhruzek/?replytocom=58764 , prosím o převěšení, je-li to technicky možné.)

    • Fr. Albert T.O.P. napsal:

      Ale vždyť je to prosté.
      Pokud se dva výroky navzájem vylučují, jsou buď oba nepravdivé, nebo je pravdivý pouze jeden. Žádné velké dilema. Je tedy na vás, abyste si ověřil, kdo z obou pánů říká pravdu a kdo nikoliv. Protože oba budou nepravdivé jen těžko.

      • matěj napsal:

        A jak se to prosím ověřuje? Skutečně nevím. Jak to je alespoň podle Vás: jsou tedy ti čtyři kardinálové „v pravé Církvi Kristově“, jak to formuluje dr. Malý (tedy, on nepíše výslovně, že podle něj jsou, přestože to tak vyznívá, přebírám to jen jako kritérium ano/ne)?

        • Fr. Albert T.O.P. napsal:

          Obvykle se vezme některá z knih, jež obsahují nauku Církve, ta se přečte a následně se udělá závěr.
          Ale nevím, co doporučit Vám. Sleduji vaše příspěvky zde už delší čas a máte nemalé problémy s pochopením psaného textu.

          • matěj napsal:

            No a mě zajímalo, jaký závěr jste udělal konkrétně Vy, protože mám (ovšem zatím nedoložený) pocit, že Vámi doporučený postup jaksi ani jen u těch přispěvatelů zdejší diskuse, kteří sami sebe považují za věrné katolíky a u nichž při jeho aplikaci není důvod předpokládat nějakou zlou vůli (která zde byla už kolikrát podsouvána např. mně :-)), neposkytuje stejný výsledek.

            Ale zjevně to nezjistím, protože stejně jako papež ignoruje dubia, i Vy se vyhýbáte odpovědi na jasnou ano/ne otázku. Asi je to teď nějaká móda. U papeže je podezření, že se mu jaksi nehodí odpovídat, smím alespoň vědět, proč je tomu tak u Vás?

    • Tomáš napsal:

      Pan Dučák se zmýlil, mylně se totiž domníval, že Dr. Malý změnil názory z katolických na marx-modernistické. On ten modernismus se od katolictví opravdu dost těžko rozpoznává, protože na katolictví parazituje. Více si o tom můžete přečíst např. tu (po slovensky): http://a-repko.sk/knihy.htm konkrétně Václav Smolík: O učení modernistův, Praha 1911 nebo (česky) zde http://1url.cz/WtBtR případně někde poptat knihu.

  5. Anna Maria napsal:

    Děkuji za článek – i za novinku – sdílení pod článkem zdroje, originálního článku.(Dělejte prosím pokud možno častěji)

    • Ignác Pospíšil napsal:

      Rádo se stalo. Odkaz na zdroj, ze kterého se překládalo (přebíralo), umisťujeme pokud možno vždy.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *