Pražský arcibiskup : „Papež nerozumí migrační krizi, protože je Jihoameričan.“

Kardinál Duka

Papežovu migrační politiku podrobil tvrdé kritice arcibiskup pražský, kardinál Dominik Duka.
František podle něj nerozumí evropské migrační krizi, protože pochází z Latinské Ameriky. Na rozdíl od Spolkové republiky Německo a Rakouska církevní představitelé visegrádské skupiny tzv. „vítací politiku“ Bruselu a Berlína nepodporují.

Dne 7. května zveřejnil český deník Lidové noviny rozhovor s pražským arcibiskupem. V něm kardinál uvádí, že způsob, jakým papež František rozumí migrační krizi, která v Evropě probíhá, odráží jeho latinskoamerický původ.

Františkovo uvažování se liší od jeho předchůdců, kteří byli Evropané

Společnost a historie Jižní Ameriky mají velký vliv na myšlení papeže, které se tak výrazně liší od myšlení Jana Pavla II. a Benedikta XVI., kteří byli Evropané, soudí pražský kardinál.

Rozhovor s kardinálem Dukou byl zveřejněn den poté, co papež František obdržel Cenu Karla Velikého. V předmluvě k jejímu udělení zdůvodnil prezident Evropského parlamentu Martin Schultz (SPD), že papež František je „velkým Evropanem.“

Doslova kardinál Duka řekl : „Vnímavost papeže Františka k sociálním otázkám je rozdílná než u nás v Evropě.“ Důvodem toho může být, že „propast mezi bohatými a chudými jako důsledek indiánských kultur, je mnohem větší.“

Papežovo přání pomáhat lidem je „obdivuhodné, přesto někdy nerealistické,“ říká pražský arcibiskup. „Já na jeho místě bych pravděpodobně také ronil slzy a řekl bych, že těm lidem musím pomoci. Ale to není celkové řešení.“

Islámské přistěhovalectví může vést k „enormní katastrofě“

Kardinál Duka se ohradil proti papežem doporučovanému bezrozdílnému přijímání všech přicházejících, „ať jsou dobří nebo špatní.“ (Aniž by v rozhovoru LN citoval tento papežův výrok – poz. překlad.) Vyslovil se především proti přijímání velkého počtu migrantů, kteří přišli z „úplně jiné kultury a civilizace.“ Evropa není schopna je integrovat, pročež následky mohou vést k „enormní humanitární a hospodářské katastrofě.“

Bylo by jen logické, že „v první řadě a především bychom měli dbát na to přijímat křesťany, neboť oni jsou nejvíce pronásledovanou skupinou, která se musí bát o život.“ K tomu tito křesťané sdílejí s Evropany společnou tradici a kulturu, což usnadňuje jejich asimilaci. (Tato věta z rozhovoru LN nevyplývá. Naopak tam kardinál zpochybňuje snadnost integrace dokonce i křesťanů, neboť pocházejí z jiného kulturněcivilizačního okruhu – poz. překlad.)

Primas český zdůraznil, že nejlepším řešením pro migranty by bylo nastolení fungujícího státního aparátu v zemích jejich původu, aby tam mohli důstojně žít.

Obzvlášť ostře kritizoval kardinál imigrační politiku spolkové kancléřky Angely Merkelové. Doslova řekl : „Ona podkopává celou řadu principů Evropské Unie v oblastech státní bezpečnosti, sociálního smíru a Schengenské úmluvy.“ (V rozhovoru LN kardinál přesně říká, že „její prohlášení porušilo řadu základních principů EU, otázku bezpečnosti, Schengenu“ – poz. překlad.)

K tématu migrační krize se již také vyjádřil kardinál Antonio Canizares Llovera, arcibiskup Valencie a bývalý prefekt Kongregace pro bohoslužbu a svátosti. Ten vyzval evropské vlády, aby promyslely přistěhovaleckou politiku, neboť masové přistěhovalectví se může pro evropský lid stát „trojským koněm.“ Španělský kardinál varoval před migrační invazí a žádal po představitelích EU a po evropských politicích, aby si „nezahrávali s historií a identitou svého lidu.“

Giuseppe Nardi

Přeložila a opoznámkovala Milena Svobodová

Originálně vyšlo 12. 5. 2016 na Katholisches.info pod jménem Prags Erzbischof: „Papst versteht Europas Migrationkrise nicht, weil er aus Lateinamerika stammt

Rozhovor kardinála Duky pro LN : zde.

32 Responses to Pražský arcibiskup : „Papež nerozumí migrační krizi, protože je Jihoameričan.“

  1. ludovit napsal:

    Skor maam dojem mozno sa mylim, ze papez nerozumie Kristovi a evanjeliu, na to by si mali odpovedat kardinali, ktori ho zvolili,, nie hladat vyhovorky

    • Ludovít napsal:

      Kristovo evanjelium platí pre všetkých ľudí a pre všetky národy v každom čase a pápež, ktorý je hlavou Cirkvi na Zemi, v jeho úrade má mnohých pomocníkov a radcov, ktorí mu môžu poradiť. Myslím, že jeho pôvod z južnej Ameriky, nemôže byť dôvodom neporozumenia problémov v Európe, nakoniec je potomkom Európskych vysťahovalcov. Asi by mal pokľaknúť pred Kristom a nie ponúkať vlastné riešenia pre problémy, ktoré je možné riešiť len v pokore pred Bohom. Tu ľudské riešenie nestačí. Tu treba modlitbu a pôst.

    • a b napsal:

      Bravo Ludovít!

    • Markus napsal:

      Najnovsie od papa Francisa, inak, odporúcam pozriet diskusie, co si ludia o vyrokoch papa myslia:
      Pápež František: Sekularizmus je lepší ako štát viazaný na náboženstvo
      http://www.hlavnespravy.sk/papez-frantisek-sekularizmus-je-lepsi-ako-stat-viazany-na-nabozenstvo/782260

      Vatikán 17. mája 2016

      Pápež František je presvedčený, že zdravý sekularizmus v spojení so silným zákonom akceptujúcim náboženskú slobodu je kľúčom k úspešnému a pokojnému (mierovému) štátu, zatiaľ čo štát viazaný k jedinému náboženstvu nemá budúcnosť
      “Sme si všetci rovní, ako synovia Boha či výtvory našej ľudskej dôstojnosti. Ale každý by mal mať možnosť slobodne vyznávať svoju vlastnú vieru. Pokiaľ moslimská žena chce nosiť hidžáb, malo by jej to byť umožnené. Rovnako tak, ak katolík chce nosiť kríž. Musíme mať možnosť vyznávať svoju vieru nie na okraji národnej kultúry, ale v nej,” pokračoval pápež František.

      V tomto smere mierne kritizoval Francúzsko, kde obavy z islamu a jeho zámena s extrémizmom sa po niekdajších teroristických útokoch značne zvyšujú.

      Pápež: Migrantov treba integrovať, nie ich getoizovať
      http://www.hlavnespravy.sk/papez-migrantov-treba-integrovat-nie-ich-getoizovat/782378

      Paríž 17. mája 2016

      Pápež František znova apeloval na európske štáty

      Pápež František v rozhovore pre francúzsky denník La Croix zdôraznil, že migrantov prichádzajúcich do Európy treba skôr integrovať, ako ich sústreďovať v “getách”.

      No coment. Nemam slov.

  2. Tomáš napsal:

    Svéhlavý Buonasiera.

    • Stana napsal:

      Milý Tomáši, buonasera, siera je pohoří. Neměl bys do všeho hovořit, ale třeba je to překlep. Al fakt, je že Bergoglio je skutečně omyl církve. podporuji pana kardinála, teď se na něj valí vlna kritiky ze všech stran. Měli bychom mu vyjádřit stálou podporu.

      • Rudolf napsal:

        Náš milý Tomáš se podle vlastního prohlášení považuje za seriózního člověka a žádného uličníka. To je sice chvályhodné ovšem nijak nesvědčí o hloubce jeho znalostí, které žel, nejsou neomezené. Přesto rád svoje názory prezentuje jako jedině správné a rád griluje ostatní přispívatele. Dánský filozof Kierkegaard kdysi napsal: Tlachá ten, kdo nemá co chytrého by řekl a přitom nedokáže moudře mlčet.

        • anežka napsal:

          A jak to souvisí s papežem? Udělejte nám raději psychologický rozbor jeho osobnosti….např. proč se v jeho projevech a kázáních tak málo vyskytuje odkaz na Boha? Nepamatuji se, že bych kdy četla, že by se odkazoval na Boží autoritu, zjevně s tím má problém….

          • Markus napsal:

            a kedy pozdravil katolíckým pozdravom? Este som ho nepocul zdravit katolíckým pozdravom.

          • Michal napsal:

            Anežko, tvrzení, že v papežových „projevech a kázáních tak málo vyskytuje odkaz na Boha“ je pozoruhodné a poněkud vzdálené od reality. Můžete je nějak doložit?
            O Boží autoritě se papež František vyslovuje poměrně často, ovšem způsobem neodpovídající (nejen) Vaší představě o autoritě, např. v http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=18250: „Benedikt XVI. s velkou moudrostí mnohokrát církvi ukázal, že, je-li autorita nezřídka pro lidi synonymem vlastnictví, nadvlády, úspěchu, pak pro Boha je autorita vždycky synonymem služby, pokory a lásky. Je tedy osvojením si logiky Ježíše, který se sklání, aby umýval nohy apoštolům, a říká jim: „Víte, že panovníci tvrdě vládnou mezi národy… Mezi vámi však tomu tak nebude. Ale kdo by chtěl být mezi vámi první, ať je vaším otrokem.““
            Současnou terminologií lze říci, že základem Ježíšovy autority je přirozená autorita opřená o službu, a formální autoritu, která z přirozené vychází, používá jen v případě nutnosti. Ježíš i papež František kritizují formální autoritu opřenou pouze o moc, bez rozměru přirozené autority.

            • Markus napsal:

              Syn Boží je pro Františka tabu

              Ještě více znepokojivým důkazem Františkovy rezignace na apoštolát opřený o Nejsvětější Trojici je jeho úplné vytěsnění Syna Božího – Ježíše Krista – z jeho promluv k publiku.

              Pokud se podíváme na sedm hlavních proslovů z Františkovy „apoštolské mise“ do Spojených států a na Kubu, dozvíme se mnoho o změnách klimatu, náboženské toleranci, následování svých snů, různorodosti, imigraci, ale ani jednou nenarazíme na Ježíše Krista!

              Samozřejmě ani zde to není u Františka nic nového. Jeho zapírání Ježíše bylo markantní i ve dřívějších projevech. Přijít s novým desaterem jako receptem k tomu „jak být šťastnější“, to by současné hlavě Církve šlo: zahrnuty byly takové pokyny jako „žít a nechat žít“, „přestat být negativní“, „respektovat přírodu“ a podobně. O Kristu však ani slovo.
              Hluboký úpadek

              Sedm hlavních projevů na americké půdě zahrnuje zhruba 13 tisíc slov. Jedná se o tyto proslovy:

              ke kubánské mládeži
              tisková konference z letadla
              před Bílým domem
              v americkém Kongresu
              v sídle OSN
              na „Ground Zero“ u památníku 11. září
              pro Světové setkání rodin

              Zazněla zde mimo jiné slova:

              já/mě – 226 krát
              člověk – 42 krát
              společenský/sociální – 42 krát
              sen/sny/snění – 36 krát
              budoucnost – 21 krát
              životní prostředí – 18 krát
              bratr/bratrství – 20 krát
              hospodářský – 11 krát
              Ježíš – 0 krát
              Kristus – 0 krát

              Přesně to ilustruje, kam vlastně ateistickými médii milovaný papež směřuje, na koho se obrací a především: jak hluboký úpadek zažívá současný pontifikát v osobě Argentince José Bergoglia, toho času náměstka Kristova, z Božího dopuštění. Navzdory četným a zcela jasným výzvám k šíření Božího jména obsaženým v Novém zákoně.

              Relativizace, zamlčování a pošlapávání vlastních duchovních kořenů současné Evropy velmi úzce souvisí s její celkovou společenskou a politickou situací. Je na každém věřícím, který se s tím nechce smířit, aby tuto krizi, nejen víry, ale i celé křesťanské civilizace přestál.

              Není třeba propadat beznaději, naopak. Nejsme opuštěni, jen zkoušeni. Obracejme se proto co nejčastěji na Trojjediného Boha, aby se nám dostalo posily do tohoto nelehkého boje o všechno.

              • Michal napsal:

                O úplnosti a přesnosti uvedené statistiky by se dalo s úspěchem pochybovat. Jen v projevu k biskupům na Světovém setkání rodin jsem našel:
                Kristus 1x, Ježíš 1x, Syn 1x
                Bůh, Boží apod. 15x
                evangelium 8x
                Homilie při mši na Světovém setkání rodin:
                Ježíš 12x, Kristus 1x
                Bůh, Boží 7x
                evangelium 5x
                Vigilie Světového setkání rodin, není k dispozici plný text papežových slov:
                Bůh 6x
                Boží Syn 1x
                Bible 1x
                kříž 3x
                vzkříšení 2x
                .
                Plně se potvrzuje starý vtip z dob hlubokého komunizmu. Rozlišujeme tři stupně lži: lež prostá, křivá přísaha a statistika. Citovaná statistika je přesně tohoto druhu, a lze to zjistit během pár minut, pokud je ovšem „politická vůle“.

  3. Vladimír napsal:

    Zajímavé. Papež je, pokud vím, synem přistěhovalců.

  4. jjs napsal:

    Prominentními (e)migranty do Argentiny byli náckové. Argentina vítá všechny. https://www.youtube.com/watch?v=Ni_QRGyK8kQ

  5. Karel napsal:

    Mám rád tučňáky. Jsou to velmi zajímavá a milá zvířata. Mám je rád v Antarktidě, kde mají ideální podmínky pro život. Ale když je mám rád, tak to neznamená, že je chci převážet ve velkém do Evropy, budovat jim tady umělé ledovce a ochlazovat vodu a vzduch. To by určitě nesloužilo naší fauně, protože tu mám také rád. Naše fauna by následně vyhynula a zůstali by zde jen tučňáci – milá a zajímavá zvířátka.

  6. Václav napsal:

    Řekl bych že to nebude tak horké jak se nám snaží namluvit první odstavec. Náš otec kardinál žádnou tvrdou kritiku nevyslovil, jak vyplývá z dalšího textu a to že papež František něčemu nerozumí také neřekl. Tenhle trik využívají mnozí žurnalisti když chtějí vyvolat senzaci a rozvířit vášně. Napíší titulek a podtitulek který je v kontrastu s textem. Spíš to na mne působí dojmem že otec Dominik vysvětluje určité rozdíly v názorech dané úhlem pohledu. Když nás před časem papež vyzval abychom přijali do každé farnosti, kláštera a na poutní místo jednu rodinu uprchlíků tak naši otcové svorně prohlásili že tento požadavek splní pokud sem vláda uprchlíky pustí a nabídli své služby státu nad rámec tohoto, jestli bude mít zájem. Podobně jako Charita v Itálii která si vede natolik dobře že naši nepřátelé o migrační krizi v této zemi vůbec nemluví a jen potichu skřípou zubama. Za zmínku stojí že podobný postoj jako my mají i protestanti. Přes veškerý tlak nezradila ani jedna denominace. Představitel jedné z nich prohlásil cosi v tom smyslu (necituji přesně) že věří že jdeme na Armagedon a že nemá smysl se špinit nenávistí nebo nevinnou krví ubohých lidí. Myslím si že to není tak úplně stejný postoj jaký má paní Merkelová. Každý z nás bude jednou s konečnou platností zařazen buď mezi ovečky a nebo mezi kozly. Podle toho co jsme prokázali nebo neprokázali Kristu v těch nejubožejších. To čemu věříme a co a jak přitom děláme by nám mělo napomáhat. Ne nás od toho odrazovat nebo to odsouvat do pozadí.

  7. David napsal:

    Takto pravil sv. Vincenc Lerinský: „Bůh některé papeže dává, jiné toleruje, jiné posílá za trest.“
    Jak jednoduché a jasné. Více už toho netřeba.

    • Karel napsal:

      Jsou oprávněni katolíci v době kteréhokoliv pontifikátu říci, že tento konkrétní papež je nám dán za trest? Jak velká část katolíků, kde, a jakým způsobem se na tomto tvrzení musí shodnout? Kdo je oprávněn vybrat kritéria, podle kterých bude papež hodnocen? Tyto otázky se nutně objeví a nevím, zda sv. Vincenc měl při vyřčení tohoto tvrzení na ně odpověď. A vůbec: jsme oprávněni papeže hodnotit? Myslím si, že když Bůh někdy pošle nějakého papeže za trest, tak sleduje vyšší cíl, který nám v tu dobu není zřejmý.

  8. Markus napsal:

    no neviem, ale papa chce, aby sme sa mnozili s moslimami:

    Pápež povedal, že kresťania šírenie evanjelia je rovnaká ako moslimovia viesť džihád.
    Nielenže František prirovnať Ježiša Krista k islamskému štátu (ISIS), hovorí, že „Európania musia množiť sa s moslimami.“
    SHOCKER! The renegade pope said that Christians spreading the gospel is the same as Muslims waging jihad.
    Not only did Pope Francis liken Jesus Christ to the Islamic State (ISIS), he says that “Europeans must breed with Muslims.”
    http://www.barenakedislam.com/2016/05/20/shocker-the-renegade-pope-said-that-christians-spreading-the-gospel-is-the-same-as-muslims-waging-jihad/

    • Michal napsal:

      Opět úřaduje Radio Jerevan. Citace papeže: Soužití křesťanů a muslimů je možné,“ dodává František. Nemyslím si, že primární je tu dnes strach z islámu jako takového, nýbrž z Islámského státu a jeho dobyvačné války, která je částečně vyvozena z islámu. „Je pravda – pokračuje František – že idea dobývání náleží k duchu islámu, ale stejně tak by se dal interpretovat závěr Matoušova evangelia, když Ježíš vysílá své učedníky do všech národů,“ dodává papež.
      Je pravda, že papež přirovnal šíření víry v islámu a křesťanství, ale nepostavil je na stejnou úroveň. K islámu náleží idea dobývání (věta oznamovací), dal by se tak interpretovat závěr Matoušova evangelia (věta podmiňovací). To není v žádném případě rovnítko.
      Na RaVat citují papeže „Soužití křesťanů a muslimů je možné,“, zde se pše o nutnosti množení s muslimy. V anglické verzi La Croix celý odstavec: „Ultimately, co-existence between Christians and Muslims is still possible. I come from a country where they co-habit on good terms. Muslims come to venerate the Virgin Mary and St George. Similarly, they tell me that for the Jubilee Year Muslims in one African country formed a long queue at the cathedral to enter through the holy door and pray to the Virgin Mary. In Central Africa, before the war, Christians and Muslims used to live together and must learn to do so again. Lebanon also shows that this is possible.“ O nutnosti množení ani půl slova. http://www.la-croix.com/Religion/Pape/INTERVIEW-Pope-Francis-2016-05-17-1200760633
      Další zajímavá papežova slova v rozhovoru pro La Croix: na základě svých zkušeností z Argentiny vnímá následovníky arcibiskupa Lefébvra jako katolické disidenty, kteří milují církev, a definuje je jako katolíky na cestě k plné jednotě.

      • Libor Rösner napsal:

        „dal by se tak interpretovat závěr Matoušova evangelia“
        No jo, jenže když hlava Církve toto připustí, dává tím zelenou všem možným vykladatelům Písma, aby si ho vykládali dle libosti a to rovnítko tam dali. Toto není diskuse mezi námi na nějakém webu, toto je prohlášení toho, kdo je nástupem toho, koho Ježíš vyslal ke všem národům. To je pak úplně jiná liga takové prohlášení. Navíc jde o klasickou mluvu politiků, kteří něco nepopřou, ale řeknou: „dovedu si představit, že…“

        • Michal napsal:

          Z kontextu je zřejmé, že takovou interpretaci (nejen) papež považuje za zneužití evangelia, ne že by byla přijatelná. Podobná zneužití slov Písma jsou v dějinách známá.

  9. Jozef napsal:

    Když křesťané budou moci stavět kostely v Arabských státech tak jako oni mešity u nás a vyjadřovat veřejně svoji víru bez obav , že je islamisté nebudou napadat a vraždit tak se teprve můžeme začít o něčem bavit jinak je to plácání nesmyslu. Křesťanství je v Evropě trvalá tradice naších předků vycházející z viry v Ježiše Krista za kterou naši předci položili i životy. Tak si to nenecháme vzít nikým .

    • matěj napsal:

      A Mt 7,12 (a 25,40) interpretujete jak?

      • Tomáš napsal:

        Při vší úctě – ale takhle stupidně se může ptát jen protestant převlečený za katolíka.

        • matěj napsal:

          … a „protestant“ není žádných argumentů ani vysvětlení hoden, OK, to je mi už jasné. Ale kdyby se Vám chtělo upřesnit, na základě čeho si myslíte, že zrovna tyhle verše jsou nějak odlišně interpretovány protestanty a katolíky, to by mě fakt zajímalo — do teď by mě to ani nenapadlo.

  10. Pan Contras napsal:

    Pan kardinál je šikovný diplomat a tak to formuluje tak,aby se vlk nažral (národ je proti imigraci a ztratil by politické body) a Buonasera ho nesuspendoval za přílišnou drzost. Umí halt použít vidličku a nůž.

    Při všem dojmu údajně konservativního kardinála mu nevěřím, už proto, že byl správcem jisté diecéze v době, kdy mi touto diecézy najatý makléř vyhrožoval juvenilní justicí za účelem naplnění zištných zájmů a je mi vcelku jedno jestli to věděl, nebo ne. V každém případě by mi jím placený oběd na balonkové Lebensmarschi bez křížů nechutnal a nemám o něm iluzí.

    Nějak mi ten článek na REXovi promluvil z duše http://rexcz.blogspot.cz/2017/04/chrabrost-nicemnost-2017.html

    KHSáci všech zemí a jejich kolaboranti …

    • Ignác Pospíšil napsal:

      Ten text jsem četl a nedočetl, skončil jsem u „pomočování“. Autor by udělal lépe, kdyby na místo sprostého pamfletu zůstal u třebas seriózní a tvrdé, leč stále ještě slušné argumentace.

      • Pan Contras napsal:

        Nebuď Ignáci taková cimprlína, text je k věci.

        • matěj napsal:

          Tak v tom případě bych si prosil odkaz, který to pomočování dokládá. Pokud není, tak to prostě není k věci a patří to celé ignorovat. Jak jinak se autor naučí, že je potřeba předkládat fakta a argumenty, aniž by je zároveň degradoval zjevnými nesmysly? Copak Vám opravdu stačí „přesvědčovat“ již přesvědčené? Jistě, ti tomu zatleskají nezávisle na pomočování, někteří chudáci možná dokonce o to víc. Ale pokud by snad obsahem „jděte do celého světa“ měla být i snaha o přesvědčení dosud nepřesvedčených, je toto úplně mimo, protože soudný člověk nemůže reagovat jinak, než že pokud autor lže a zkresluje v tomto, může stejně tak dobře lhát a zkreslovat v čemkoli jiném, takže je třeba jej ignorovat, ne-li si rovnou preventivně zacpat uši. Ono je to jako s tou AL, taky nic nepomůže, že většina je neproblematická, nebo třeba i dobrá, pár kapek jedu znehodnotí vše. No a to stejné to platí i pro všechny ostatní texty, jen je komické (nebo spíš teda tragické), jak tuto trivialitu mnozí echt katolíci zvládnou rozpoznat jen u toho papeže, zatímco na své „straně barikády“ naráz jejich schopnost kritického úsudku zcela pomine…

          • matěj napsal:

            (Potřeba je samozřejmě doložit nejen samotnou inkontinenci, ale zejména její relevanci k tématu, neb obecně to u dospělého je nemoc tělesné schránky jako každá jiná, na morálně-volních vlastnostech nezávislá. Zejména u starších osob to nemusí být nic výjimečného, ovšem pokud by se do toho chtěl někdo strefovat, jen by prokazoval svou vlastní bezmeznou ubohost. Opravdu se skuteční katolíci chtějí prezentovat takto?)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *