Střílení naslepo

Otec Federico Lombardi

Nebohý P. Lombardi! Svatý otec je schopen zničující spontánnosti, i když je bezpečně na terra firma.

Když byl vatikánský mluvčí dotázán, co měl papež na mysli komisí, která má zkoumat otázku svěcení žen na jáhenky, zmohl se jen na odpověď: „Dosud není jasné, co má papež v úmyslu.“

Což ovšem nastoluje sugestivní otázku: nikdo rozumný snad nemůže pochybovat o tom, že se ukáže, že jáhenky nejsou nic víc než zástěrka pro kněžské svěcení žen.

https://ignatiushisconclave.org/2016/05/13/in-the-dark/

P. Geoffrey Kirk

Překlad Lucie Cekotová

Převzato ze stránek Ignatius His Conclave se souhlasem autora.

Poznámka šéfredaktora k tématu: Ve starověké Církvi skutečně existovaly diakonky, ovšem neměly žádné svěcení a jejich bohoslužebná role se omezovala na pomoc při křtu žen. Křest se totiž tehdy konal ponořením celé osoby do vody, a proto cudnost takovou asistenci vyžadovala. Dnes již tomu tak není.

Ignác Pospíšil

25 Responses to Střílení naslepo

  1. Pax Jan - ke "svěcení" žen napsal:

    http://www.teologietela.paulinky.cz/Knezstvi-Panenstvi/Knezske-sveceni-zen

    Jinak

    „Kněžství rezervované mužům jako znamení Krista-Ženicha, který se odevzdává v eucharistii, je otázka, o které se nediskutuje.“

    J. s. papež František.

    Evangelii gaudium

    více (tamtéž)
    104. Dožadování se legitimních práv žen, počínaje pevným přesvědčením, že muži a ženy mají tutéž důstojnost, klade církvi hluboké otázky, které ji provokují a nelze je obejít.

    Kněžství rezervované mužům jako znamení Krista-Ženicha, který se odevzdává v eucharistii, je otázka, o které se nediskutuje,

    ale může se stát důvodem určitého konfliktu, pokud je svátostná autorita příliš identifikována s mocí. Netřeba zapomínat, že mluvíme-li o kněžské moci, „nacházíme se zde v rovině funkce, a ne v rovině důstojnosti a svatosti“. Služebné kněžství je jedním z prostředků, které Ježíš užívá ke službě svému lidu, ale zásadní důstojnost plyne ze křtu, který je dostupný všem. Připodobnění kněze ke Kristu jako Hlavě, totiž k počátečnímu zdroji milosti, nezahrnuje povýšení, které by jej stavělo na vrchol ve všem ostatním. Funkce v církvi „nezpůsobují nadřazenost jedněch nad druhými“. Ostatně jedna žena Maria je důležitější než biskupové. A třebaže se funkce služebného kněžství pokládá za „hierarchickou“, je třeba mít na paměti, že „je naprosto podřízena svatosti členů církve“. Klíčem a těžištěm služebného kněžství není moc pojatá jako panování, nýbrž moc vysluhovat svátost eucharistie. Odtud plyne jeho autorita, která je vždycky službou lidu. Tady se prezentuje velká výzva pro pastýře i teology, kteří by mohli pomoci lépe poznat, co to obnáší vzhledem k možné roli ženy tam, kde se přijímají důležitá rozhodnutí v různých oblastech církve. (kone cit.)
    —-
    (kard.) „Kasper upozornil, že odporcovia vysviacania žien za diakonky budú určite argumentovať, že táto nová situácia by otvorila dvere k ich vysviacke do kňazského stavu. Kardinál dodal, že pápež považuje diskusiu na túto tému za uzavretú. Dodal, že rovnaké stanovisko svojho času zaujal aj pápež Ján Pavol II.“

    (podle Parlamentních listů (slovenských)

    Shhrnuto, podtrženo, zase jedna obrovská bouře a zcela zbytečně. Učení o nemožnosti svěcení žen je jasné, současný sv. otec ofuiciálně v dokumentu Evangelii gaudium opakuje klasické učení (byť se „104“ – ka může jevit někomu poněkud „progresivní“ a dokonce kard. Kasper, kterého bude těžko někdo považovat za „tradicionála“:) tvrdí, že „pápež túto tému považuje za uzavretú“ a odvolává se na sv. Jana Pavla II.“

    Takže nezbývá než komisi popřát hodně zdaru a pomodlit se, aby nám něco o diakonisách řekla více. (např. zda pouze byly u křtu žen nebo zda třeba také nevykládaly Písmo sv. nebo nevedly „domácí „(místní?“ církev“). K „svěcení“ to zřejmě doopravdy nebude:) (svěcení jáhenské, je předstupeň kněžství)

    „Poněkud“(?)..:( kontroverzní vyjádření je také zde:
    http://tradice.net/181-sveceni-zen

    Pax

    Jan

    • Lucie Cekotová napsal:

      Fajn že Vám je názor Svatého otce jasný – jste na tom v tomto směru evidentně lépe než P. Lombardi. Pak se ovšem naskýtá otázka, proč Svatý otec uvažuje o zřízení komise, místo aby prostě zopakoval výše uvedenou citaci z EG.

      • Pax Jan napsal:

        Nechci být pyšný. Ale domnívám se, že jednak není řečeno o roli žen v prvotní Církvi (i o roli diakonis) asi všechno a také výsledek výzkumu komise může být vyjasňující a z hlediska „svěcení“ jáhenek negativní.

        Čímž se vyřeší problém a ti, kteří jsou neustále zaujati otázkou „svěcení“ jáhenek se budou věnovat něčemu jinému.

        Třeba užitečnějšímu.

        Já mám pocit, že se církev zabývá příliš sama sebou. A někteří vzdělaní věřící tak vyčerpávají energii, kterou by mohli využít pro dobro Církve jinde.

        Pax

        Jan

        • Lucie Cekotová napsal:

          To se tedy můžete spolehnout, že nebudou (zabývat se něčím jiným). Řeklo by se, že otázka sv. přijímání pro znovusezdané rozvedené byla vyřešena jednoznačně a ze všech možných (často i nemožných) hledisek, a dali snad Kasper a spol. pokoj? Právě naopak – a to za vydatného přispění papežem vydaného dokumentu.

          Sám si odporujete, nevidíte to? V předchozím příspěvku jste tvrdil, že věc je jasná i v pojetí současného papeže, a tady, ejhle, „výsledek výzkumu komise MŮŽE být … z hlediska svěcení jáhenek negativní.“ Tedy také nemusí, jak implicitně připouštíte.

          Škoda že je čeština tak menšinový jazyk. Kdyby si Vaší argumentace všimli ve Vatikánu, bylo by místo P. Lombardiho ve vážném ohrožení.

          • Poutník napsal:

            Souhlasím s paní Lucií – nebohý bratr Jan nevidí pro stromy les.

            Už jste si, bratře Jene, ověřil údaje o kardinálu Danneelsovi, tak vyznamenávaného papežem Františkem?
            Jsou potraty pro skutečného katolíka akceptovatelné? Stále mi dlužíte odpověď.

          • Pax Jan napsal:

            Komise „mohou“ mnohé. Ale nejsou magisteriem, pokud se nemýlím:) Důležitá je svatá nauka.

            Pax

            Jan

        • Pan Contras napsal:

          Inženýre, četl jsi někdy něco o falešné pokoře? Vím, že to nemyslíš zle, a jsi skrupulant, který si nedokáže přiznat, co je Bergoogliáš za škůdce.

          Psal jsem ti to i soukromě, doporučuji i veřejně: změnilo se mnohé a brněnský pěstitel slepic tentokrát napsal velice fundovaný rozbor Amoris Laetetitia, stáhni si ho a přečti.

          V KHS je čím dál více k zalknutí. Jak dlouho to ještě bude trvat, pořád mám více dojem, že se změny nedožiju.

        • Tomáš napsal:

          A co tedy děláte užitečnějšího Vy? Už jste byl zařizovat Mši Svatou nebo Vám spíš vyhovuje tahle role brouka Pytlíka?

      • František napsal:

        Možnože preto, že Sv. Otec EG v skutočnosti ani nečítal :)

  2. a b napsal:

    Chtěl bych upozornit na to, že páter Lombardi je (na neštěstí pro něj)dosud ubohý ale nikoli „nebohý“, jak
    mu redaktor podsouvá..
    Že role „jáhenek“ se omezovala na pomoc při křtu žen,
    který se konal ponořením celé osoby do vody a tudíž
    cudnost takovou asistenci vyžadovala, je nám všem dosud ke cti. Dnes při křtu žádná újma cudnosti nehrozí, ale sám papež se při obřadu mytí nohou
    skláněl pod úroveň ženských sukní a nám to nevadí?
    Co takhle předepsat kandidátkám, které o to stojí
    rajtky?

  3. Libor Rösner napsal:

    Není-li to jasné, co má komise zkoumat, navrhuji jmenovat komisi, která ti vyzkoumá. Tak by to beztak navrhl sir Humphrey.

    • anežka napsal:

      Svatá prostoto! Typické vyjádření! Svatý otec ani nepomyslí na svěcení žen, ale když vidí, že ony na to stále myslí- tedy některé- ustanoví komisi.Chce přeci, aby nikdo netrpěl a necítil se odstrčen! Snad přece komise najde nějakou skulinku, jak ženy protlačit na místo vyhrazené mužům a ony pak budou svému papeži vděčny…Mnohem méně energie by stálo tohoto muže, kdyby ženám dal za vzor Matku Boží v její pokoře…ale to se přeci dnes nenosí, že…Jak dlouho ještě budete , pane Jane, obhajovat tohoto muže, který je papežem?

  4. Karel napsal:

    Přes všechna pro a proti se nemohu zbavit dojmu, že jsme svědky opatrného nakrojení dalšího salámu. Jen nevíme, jak ta šiška je dlouhá a zda salám není točený.

  5. jh napsal:

    Pro Pax Jan:

    Příteli,
    papež Buonaserra má větší smysl pro humor než jsme schopni dohlédnout – je to humor vpravdě černý, brzy to zahlédneme všichni!
    Nacházíte-li se na dně Církve svaté, jistě rozumíte technikálii padajícího h…a.
    Zde se nacházíme ve slušné společnosti, proto připomínám, že Buonaserra je technický typ, který to má v malíčku.
    A nenechme se klamat – nezůstane jen u svěcení žen, či podávání Eucharistie cizoložníkům – to je jen začátek.
    Říkáme tomu salámová metoda, odborně „Overtonovo okno“.
    Pevný nervy a dobrou náladu všem.

  6. František napsal:

    Svěcení žen na jáhenky, kněze a biskupy samozřejmě bude.
    Čím dřív, tím líp.

    • Libor Rösner napsal:

      A nezůstal bych jen u toho, otevřel bych náruč Církve i pro nevěřící a světil i je. Nesmíme přece být úzkoprsí a lpět na liteře.

      • Karel napsal:

        Kdy se otevře diskuze na téma, že peklo je prázdné? Přece nebudeme pochybovat o tom, že Boží milosrdenství je nekonečné a Bůh miluje hříšníka!

Napsat komentář: František Zrušit odpověď na komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *