Vpřed, zpátky ni krok!

Německá biskupská konference zveřejnila statistiku o svých věřících za rok 2014. Údaj o výstupech je šokující, protože ve srovnání s rokem 2013 vzrostl počet odpadlíků o celých 20% a činí 217 716.

Je to velmi zajímavé, neboť jeden (progresivista) by řekl, že německá církev, se svými nejliberálnějšími biskupy na světě, kde věřící mohou všechno a nemusí nic (kromě placení církevních daní, jediné oblasti, v níž jsou němečtí biskupové nekompromisní), bude vzkvétat a všichni se do ní budou hnát. A přitom, čím více se liberalizuje, tím rychleji ztrácí věřící.

Jistě není od věci také uvést, že ještě mnohem liberálnější protestantské církve (v Německu běžně žehnající homosexuálním svazkům či schvalující potraty) opustilo v minulém roce dokonce 410 000 věřících, tedy asi stejný počet jako v roce 2013.

Je vcelku politováníhodné, že němečtí biskupové, kteří svou vlastní místní církev dovedli do tak žalostného stavu, mají odvahu poučovat církev celosvětovou o tom, jak by měla přistupovat k novým výzvám a měnit svoji nauku s cílem zesouladit ji s praxí, kterou už ve svých diecézích dávno – konajíce v jasném rozporu s církevní autoritou, když kupříkladu v hlubokých osmdesátých letech kardinálové Kasper a Lehman povolili svaté přijímání rozvedeným a znosezdaným „přesvědčeným ve svém srdci, že první manželství bylo nulitní“ – zavedli.

Jak trapně působí rasistické urážky kardinála Kaspera na adresu konzervativních afrických (xenofobních poznámek na adresu polských purpurátů hájících tradiční nauku církve o rodině a manželství se nejspíše teprve dočkáme – na podzim) biskupů, kteří se na rozdíl od svých německých kolegů mohou opřít o reálné výsledky své pastorace.

Liberalizovaná církev netáhne. Get over it.

Lucie Amálie Sulovská

Se svolením autorky převzato z jejího signálního blogu.

23 Responses to Vpřed, zpátky ni krok!

  1. David napsal:

    Již nastal čas a voní nadějemi,
    svobody slunce prší z oblaků,
    vpřed křesťané do zaslíbené země,
    tan kde není pánů ani žebráků…

    • Ono je to logické, že německá církev ztrácí věřící přímo úměrně se svou liberalizací. Toutéž zkušeností prošli přece protestanté. Jestliže katolická hierarchie rezignuje na jakékoliv věroučné a mravní požadavky vůči věřícím a stane se pouze organizátorem různých šou a pikniků zvaných blasfemicky „liturgie“, co by tam ti věřící dělali? Něco takového najdou v profánní sféře v lepším a přitažlivějším provedení.
      A další aspekt: Jestliže v Církvi věřící „nic nemusí“, pak ani „nemusí“ chodit v neděli do kostela na mši sv., potom ať se ale nikdo nediví, že se chrámy vyprazdňují. Jestliže podle neomodernistické nauky je vlastně jedno, jestli jste katolík, protestant, mohamedán, buddhista, hinduista nebo agonostik-ateista, proč by lidé v Katolické církvi setrvávali? Vždyť ono je to jedno, stejně všichni budou spaseni bez ohledu na to, kam patří, proč tedy chodit do kostela a hlavně proč platit církevní daň?
      A třetí aspekt: Někdo to chce, aby se kostely vyprazdňovaly a věřící z Cíkve odcházeli. Kdo asi?

      • Eppur Simuove napsal:

        „Někdo to chce, aby se kostely vyprazdňovaly a věřící z Církve odcházeli. Kdo asi?“
        — Chce to Pán Bůh. Protože věřící neodcházejí z Církve, ale z Koncilní Humanistické Sekty. Nevyprazdňují se katolické kostely, ale temply KHS.
        Kde se místo pravdy učí lež, místo ctnosti neřest a místo svatosti svévole, tam dobrý Pán Bůh své stádo neponechá a vyvede je odtud na na místa jiná, zkázou nezasažená.

        • Ignác Pospíšil napsal:

          Já bych řekl, že Bůh chce lepší kněze, ne prázdnější kostely… Koneckonců, věřící z těch kostelů nemají moc kam jít…

  2. MichalD napsal:

    Kouzelně situaci okomentoval předseda německé BK kardinál Marx: „Dnes zveřejněná statistika ukazuje, že církev je mnohotvárná a má stále misijní sílu, i když vysoké číslo odchodů z církve nám bolestně připomíná, že lidi naším poselstvím neoslovujeme“. Celé to pak zakončil poznámkou „radostná víra a elán papeže Františka je nám v tomto velkou pomocí“.

    Ještě bych doplnil, že rekordní není jen počet odchodů, ale také je rekordně nízký počet návratů, který (včetně konverzí) klesl pod 10 tis.

    Zdá se, že „Francis effect“ se nějak nedostavuje – o tom např. svědčí i poslední průzkum Gallupova ústavu v US, ze kterého vyplývá, že důvěra v papeže Františka tam klesla z loňských 76% na 58% (mezi katolíky pak z 89% na 71%).

    • Panu Eppurovi: Rozhodně nemohu souhlasit s vaším označením celé nynějěí Katolické církve za „koncilní humanistickou sektu“. Je-li současná Církev v čele s římským papežem KHS, kde je potom ta pravá Římskokatolická církev? FSSPX? Ta ale římského papeže uznává jako právoplatného, čímž se v duchu vaší filozofie „řadí“ k této KHS. Sedisvakantisté? Těch je mizivé promile a sami nejsou sjednoceni, štěkají na sebe navzájem jako psi. Kde je tedy podle vás ta pravá ŘKC, ukažte mi ji! Ostatně když píšete, že „věřící neodcházejí z Církve, ale z KHS“, tak troufáte si tvrdit, že odcházejí do pravé Církve Kristovy? Nikoliv, stávají se ateisty, lidmi nábožensky lhostejnými nebo propadají herezím sekt protestantského původu.
      Pro mne stále zůstává nynější Katolická církev v čele s římským papežem pravou církví Kristovou. Nepopírám existenci KHS, čili neomodernistických klik, které rozkládají Církev zevnitř a prožírají ji jako rakovina, nicméně je zde též mnoho pravověrných osobností, i když často čelí pronásledování přímo od lidí v církevních strukturách. Ty ale jsou zárodkem konečného vítězství katolické pravověrnosti.

      • renda napsal:

        V jedné církvi jsou dvě .

      • Eppur Simuove napsal:

        Pane doktore Malý,
        rád Vám obsah pojmu KHS vysvětlím, ale ne tady, kde mi majitel zdejšího blogu většinu komentářů neschvaluje.
        Navrhuji, abyste si zřídil účet na signaly.cz, kde lze vést diskuse bez cenzury a téměř v reálném čase. V této chvíli mne tam najdete pod přezdívkou Vorbis.

  3. Jaroslav napsal:

    Kostely se budou čím dál víc vyprazdňovat, sám papež se v mnohém vrací k původu evangelia, k podstatě, ne k vnější formě. Ježíš přece řekl, že přijde čas, kdy nebudou uctívat Boha na určitých místech, nýbrž v duchu a pravdě. Raná Církev nejdříve odmítala typicky náboženské vnější znaky, obřadní oblečení bylo odmítáno, nové chrámy nebyly stavěny, zdůrazňovala se vší vážností skutečnost, že Bůh je přítomen, kde jsou dva nebo tři shromážděni v jeho jménu.
    Prof. Piťha nedávno v Litomyšli mj. varuje:
    – Běda vám, vystrašení vyhaslí kněží, kteří svaté pravdy nehlásáte, ale nabízíte je za snížené ceny, abyste byli všude přijati a pozitivně vnímáni, protože vás stihne osud všech vlažných.
    Prázdné kostely budou nejvíce vadit právě těmto „prospěchářům“, kteří si vzali příklad z J. Husa: „Protož já vyznávám zlú žádost, že když jsem byl žáčkem, tehdy měl jsem mysl, abych brzo byl knězem, abych měl dobré bydlo a rúcho a byl lidem vzácen.“

    • Ignác Pospíšil napsal:

      Ach jo, když čtu tyhle nesmysly, tak se ptám, jestli nejste posedlý… Forma není bezvýznamná, má ladit s podstatou, protože špatná forma podstatě škodí a protože kdo respektuje podstatu a váží si jí, nikdy ji s vadnou formou nespojí… Já žádný návrat papeže k podstatě evangelia nevidím, naopak vidím u něj právě ten typický výprodej za sníženou cenu… Nebo alespoň jeho tolerování…

      • Jaroslav napsal:

        Pane Ignáci, z posedlosti jsem spíše podezíral já Vás :-), šikovně jste to přehodil na druhého. U nás v Čechách na to máme trefné přísloví.
        Vy jste podivný tradicionalista, když zpochybňujete ranou praxi Církve! Papež ještě neskončil, na opovážlivé hodnocení jeho činnosti je ještě čas.

        • Ignác Pospíšil napsal:

          Hřích zůstane hříchem a hereze herezí, i když po nich přijde záplava dobrých skutků a pravověrných prohlášení…

    • Opičí mozeček napsal:

      Jo, maj recht
      http://rexcz.blogspot.cz/2015/07/frantisek-martani-bozi-trpelivost-2015.html
      Návrat k podstatě jak víno…

      • Jaroslav napsal:

        Vaši sebejistotu Vám upřímně závidím.

        Současný zdánlivě chybující papež se může stát mučedníkem a skutečným svatým, jak o tom svědčí mnohé příklady světců.

        • Ignác Pospíšil napsal:

          Samozřejmě, každý se může napravit a obrátit. Jde ale o to, že svatosti dosáhne navzdory tomu, co je zde připomenuto, ne proto! Sv. Pavel z Tarsu je též svatý mučedník, ale to neznamená, že jím organizované vraždění křesťanů bylo OK! Či že by si nezasloužilo kritiku!

      • Opičí mozeček napsal:

        Ty chyby nejsou zdánlivé, ale zcela reálné, to je faktotum.
        Mrzí mne, že posuzujete mne a mou údajnou sebejistotu. K tomu, abych posoudil, zda František chybuje, nepotřebuji být sebejistý. Dokonce nepotřebuji být ani katolíkem. Docela postačí zdravý rozum.
        Mučedníkem se může stát jen v tom případě, stane-li se katolíkem. Prozatím tomu nic nenasvědčuje.

    • MichalD napsal:

      Zajímavé je, co o tom, k čemu se současný pontifik vrací, říkají jeho přátelé a blízcí spolupracovníci. Např. tento článek v National Geographic uvádí řadu zajímavých postřehů (je třeba mít ale na zřeteli, že NG pochopitelně vybírá názory selektivně, protože chce papeže ukázat jako revolucionáře). K výše uvedené otázce se tam vyjadřuje jeho přítel (znají se více než 30 let) P. Ramiro de la Serna, františkánský kněz z Buenos Aires: „On nechce změnit doktrínu. Chce vrátit církev k pravé doktríně – k té, která byla zapomenuta, k té, která staví do centra zpátky člověka. Příliš dlouho církev stavěla do centra hřích. Navrácením lidského utrpení a jeho vztahu s Bohem nazpět do centra se začnou tvrdé postoje proti homosexualitě, rozvodům a jiným věcem měnit.“

      Nemůžu si pomoct, ale mně to zní tak nějak gnosticky – Církev po staletí veřejně učila něco, co zakrývalo tu pravou nauku, do které budeme teprve nyní zasvěceni.

      I když připustíme, že v tomto a podobných případech je „přání otcem myšlenky“, tzn. že skutečné názory Svatého otce jsou pravověrné, a že toto vše jsou jen projekce přání jeho blízkých přátel, nelze přehlédnout objektivní fakt, jakými lidmi se papež obklopuje a jak současný způsob pontifikátu žene vodu na mlýn revolucionářům nejrůznějšího ražení.

  4. Karol Dučák napsal:

    Môžem, žiaľ Bohu, len potvrdiť čísla, ktoré v článku uvádza autorka článku. Uverejňuje ich aj rakúska katolícka tlač. Katolícky týždenník Kirche bunt, ktorý vydáva Rímskokatolícke biskupstvo St. Pölten, uvádza v čísle 30 z 26.júla 2015 v krátkom článku Deutschland: Starker Anstieg bei Kirchenaustritten (Nemecko: prudký nárast výstupov z cirkví) tie isté čísla. Ešte by som snáď doplnil autorku o ďalšie smutné čísla. V roku 2013 vystúpilo z Katolíckej cirkvi v Nemecku 178 805 katolíkov. Ako správne uvádza autorka, v roku 1014 vystúpilo z Katolíckej cirkvi v Nemecku o 20 % viac veriacich, takže ich celkový počet činí 217 716. Čo je však na celej štatistike obzvlášť alarmujúce, toto číslo je nový rekord v počte výstupov z nemeckej Katolíckej cirkvi. Doterajší rekord bol z roku 1992, keď z Katolíckej cirkvi v Nemecku vystúpilo 192 000 veriacich. (Porov. Deutschland: Starker Anstieg bei Kirchenaustritten. In: Kirche bunt. St. Pöltner Kirchenzeitung. 26. Juli 2015. Nr. 30, s. 10)

  5. Karol Dučák napsal:

    Pardon, vlúdil sa mi tam jeden preklep. Samozrejme nie v roku 1014, ale v roku 2014 vystúpilo z Katolíckej cirkvi v Nemecku 217 716 veriacich. Ospravedlňujem sa za ten preklep.
    Aby však nebolo všetko také čierne, spomínaný rakúsky katolícky týždenník uvádza v tom istom čísle aj radostnejšie údaje. Týkajú sa rozvoja Katolíckej cirkvi v Indii. Článok má názov Das Christentum in Indien mit seinen unterschiedlichen Riten (Kresťanstvo v Indii so svojimi rozdielnymi rítmi).
    Kresťanstvo je v Indii po hinduizme (80 % obyvateľstva) a islame (13,4 %) na 3. mieste v počte veriacich. V Indii je 24 miliónov kresťanov (2,3 % obyvateľstva), z toho je 18 miliónov katolíkov. Katolícka cirkev v Indii má k dispozícii 25 000 kňazov, 95 000 rehoľníc a 3 500 rehoľníkov. Najsilnejšie zastúpenie má latinský rítus. Patrí mu 131 zo 173 diecéz v Indii. 31 diecéz patrí sýrsko-malabarskému rítu a 11 diecéz sýrsko-malankarskému rítu. (Porov. Das Christentum in Indien mit seinen unterschiedlichen Riten. In: Kirche bunt. St. Pöltner Kirchenzeitung. 26. Juli 2015. Nr. 30, s. 12-13)
    Takže kým v Európe zažíva Katolícka cirkev krízu, inde vo svete naopak kvitne. Je to síce slabá útecha, ale predsa len útecha.

  6. Ignác Pospíšil napsal:

    Zajímavý článek k tématu na Postoyu:

    V nemeckej cirkvi pred synodou o rodine silnejú turbulencie (analýza)

    http://postoy.sk/content/v-nemeckej-cirkvi-pred-synodou-o-rodine-silneju-turbulencie-analyza

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *