Rozhlédnutí 2014/11/16
Vítám vás u dalšího rozhlédnutí, je pondělí 17. listopadu. Tento týden zahájila 23. neděle po Svatém Duchu, při níž jsme si zároveň připomněli sv. Gertrudu Velikou.
Nejvýznamnější svátky a památky tohoto týdne: sv. Řehoř Divotvůrce (17), posvěcení římských bazilik sv. Petra a sv. Pavla a bl. Karolina Kózka (18), sv. Alžběta Durynská (19), Obětování Blahoslavené Panny Marie (21), sv. Cecílie (22).
Příští týden je posledním týdnem církevního roku. Zahájí jej 24. neděle po Svatém Duchu, o které si rovněž připomeneme sv. Klementa I., papeže a mučedníka.
Z akcí připomínám zejména requiem v Jasenoviciach (17) a brněnskou přednášku Lidská sexualita, plánování rodiny (20).
Modleme se tento týden především za naše pronásledované bratry a sestry všude po světě, jakož i za obrácení zločinců, co je pronásledují, nebo jim nepomáhají, ač by mohli.
Zpravodajství
Řadu odkazů a zpráv naleznete na facebookových stránkách Duše a hvězdy a Akce Život a ve facebookové skupině Křesťané a křesťanská témata ve společnosti a politice.
Domácí
Ombudsmanka Šabatová chce prosadit kampaň proti fyzickým trestům u dětí (více ZDE). Proti tomuto jejímu společensky nebezpečnému jednání, které se snaží přimět rodiče, aby se vzdali důležitého a účinného výchovného prostředku a které (ať už si to paní Šabatová přeje či nepřeje) končí ve skandinávském modelu, kde jsou rodiče kriminalizováni a obíráni o děti za běžné a blahodárné výchovné plácnutí, se ostře postavily osobnosti z okruhu Konzervativní strany a Občanského institutu (otevřený dopis viz ZDE) a protestantský kazatel Daniel Drápal (článek vizte ZDE).
Do Plzně dorazil poslední ze sady zvonů pro katedrálu sv. Bartoloměje. Na dnešek připadlo posvěcení zvonů (14:00), zítra se začne se složitým procesem instalace. První společné zvonění by zvony měly absolvovat 17. ledna. Více ZDE.
Vyšel český nástěnný kalendář s tradičně katolickým kalendáriem pro rok 2015. Objednat jej můžete ZDE. Letos poprvé je k dispozici i slovenský nástěnný kalendář s tradičně katolickým kalendáriem, který si můžete objednat zasláním emailu na adresu kalendar@missa.sk. Do zprávy uveďte vaši adresu a požadovaný počet výtisků.
Zahraničí
USA chystají otevřenou agresi proti Sýrii. (Nepřímo se jí již dávno dopouštějí výcvikem a zásobováním vzbouřeneckých jednotek, skrze které defakto zároveň zásobují i Islámský stát.) Prezident Obama chce rozšířit akce amerických jednotek v Sýrii i o přímé útoky na syrské vládní síly. Iracionálně přitom tvrdí, že jen tak bude možné zastavit islamisty. Těžko říci, jak přišel na to, že likvidace největšího a nejefektivnějšího nepřítele islamistů nějak pomůže v boji proti nim. Každopádně ale není tajemstvím, že likvidace Asada je Obamovým dlouhodobým cílem. Více např. ZDE. Celkově lze očekávat, že pokud prezident prosadí svou, islamisté s pomocí USA brzy ovládnou Sýrii a tamní těžce zkoušená křesťanská komunita zcela zanikne. Zároveň tím ještě více vyvstane pokrytectví, které stojí za kritikou Západu vůči Rusku.
Vláda Keni na základě tlaku místních lékařů a Katolické církve zrušila očkování proti tetanu, které zdarma nabídla a prováděla Světová zdravotnická organizace spolu s UNICEF. Testy provedené v Keni i zahraničí prokázaly, že vakcína obsahuje hormon Beta hCG, který hraje klíčovou roli v těhotenství. Jeho přítomnost ve vakcíně vede k rozvoji alergie vůči němu, díky níž pak jsou ženy neplodné či potrácejí. Církev i keňští lékaři otevřeně obvinili WHO a UNICEF, že jejich skutečným cílem je skrytá sterilizace očkovaných. Více informací ZDE, ZDE a anglicky ZDE. Obě organizace pochopitelně tvrdí, že vakcína je bezpečná a obvinění jsou neopodstatněná. Více anglicky ZDE.
Kalendárium + akčník
Podrobnější informace ke kalendáriu pro daný den lze získat kliknutím na jednotlivá data. Podrobnější a dlouhodobější přehled o akcích a očekávaných událostech lze nalézt v Aktualitách na Katopedii, četné odkazy na články o aktuálně připomínaných svatých naleznete na facebookové stránce Svatí, blahoslavení, mučedníci.
Aktualizovaný seznam důležitých akcí na listopad naleznete ZDE.
Další stránky informující o užitečných přednáškách, počinech a akcích: HPŽ ČR, CENAP.
16. listopad,neděle – neděle 23. po Svatém Duchu a připomněli jsme si sv. Gertrudu Velikou († 1301/1302), benediktinskou mystičku.
17. listopad, pondělí – připomínáme si sv. Řehoře Divotvůrce († asi 270), prvního biskupa Cesareje. Mezinárodní den studenstva, v ČR přetavený do státního svátku Den boje za svobodu a demokracii, připomíná 75. a 25. výročí střetu českých studentů s totalitami a start tzv. sametové revoluce. V Jasenovciach v okrese Vranov nad Topľou proběhne v místním kostole Najsvätejšieho Srdca Ježišovho tradiční requiem k příležitosti 70. výročí úmrtí kněze Jána Nemca. Začátek ve 12:00, celebrantem je otec Dionýz Takács. Více ZDE.
18. listopad, úterý – připomínáme si posvěcení římských bazilik sv. Petra a sv. Pavla. Zároveň si především Polsku připomínají bl. Karolinu Kózku (1898-1914) , mučednici čistoty zavražděnou ruským vojákem před 100 lety. Mimochodem, v Polsku byl o ní natočen první film – Karolina.
19. listopad, středa – připomínáme si sv. Alžbětu Durynskou (1207-1231), lankraběnku-vdovu a dobrodinku chudých a nemocných.
20. listopad, čtvrtek – připomínám si sv. Felixe z Valois, vyznavače. Před 5 lety byla vyhlášena Manhattanská deklarace. 55. narozeniny oslaví Franz-Peter Tebartz van Elst (* 1959), emeritní biskup limburgské diecéze. CENAP pořádá v Brně v rámci kurzu pro snoubence a novomanžele O mnaželství (více ZDE) přednášku Lidská sexualita, plánování rodiny. Začátek v 17:00, podrobnosti ZDE.
21. listopad, pátek – slavíme památku Obětování Blahoslavené Panny Marie. Před 160 lety se narodil Giacomo della Chiesa (1854-1922), který od 3. září 1914 až do své smrti vedl Katolickou církev jako Benedikt XV. Před 15 lety zemřel Josef Lux (1956-1999), český lidovecký politik.
22. listopad, sobota – připomínáme si sv. Cecílii, pannu a mučednici. Před 70 lety byla sovětským vojákem zavražděna zavražděna Anka Kolesárová (1928-1944). Před 15 lety (1999) byla v České republice v Poslanecké sněmovně vyhlášena Deklarace práv nenarozeného dítěte.
23. listopad, neděle – je 24. neděle po Svatém Duchu a připomínáme si sv. Klementa I. († okolo 100), papeže a mučedníka. Před třemi lety zemřel Václav Durych (1930-2011), novinář a publicista, který hojně publikoval i v Duších a hvězdách.
Zajímavé odkazy
Řadu odkazů naleznete na facebookových stránkách Duše a hvězdy a Akce Život a ve facebookové skupině Křesťané a křesťanská témata ve společnosti a politice. Samotné uvedení odkazu v seznamu neznamená, že autor tohoto přehledu souhlasí s jeho obsahem či vyzněním, ale jen a pouze že se vyplatí si ho přečíst. I třeba jako odstrašující příklad.
Stálice českého a slovenského tradičně katolického internetu (tj. stránky, které se vyplatí průběžně sledovat, protože jsou kvalitní a pravidelně nabízejí něco nového): Krása liturgie, Institut sv. Josefa, Lumen de Lumine, REX!, Dielňa sv. Josefa a Kompas tradice. Další tradičně katolické stránky naleznete ZDE.
Česky
Interní změny v Kongregaci pro nauku víry
Mons. Nykiel: Zpovědní tajemství nepřipouští výjimky
Občanská společnost se mobilizuje proti výuce genderu ve státních školách
Papež k lékařům: Mějte se na pozoru před těmi, kdo zacházejí s lidmi jako s pokusnými králíky
Reakce biskupa Radkovského na článek o exorcismu
Šéf úřadu: Nedivil bych se, kdyby žena děti z Norska unesla
Teroristické útoky na školy v Nigérii
Vězení pro rodiče, kteří nechtějí, aby jejich děti byly ve škole genderově indoktrinovány
Znovu jsme se ujali dědictví otců
Slovensky
Katolícke médiá o katolíckych veciach
Svätá stolica Organizácii spojených národov: Príčinou hladu nie je nedostatok jedla
Polsky
Diabeł nienawidzi Mszy trydenckiej!
Polscy męczennicy Świetlistego Szlaku
Anglicky
Cardinal Burke ‘accompanies’ us as leaders should – by showing us the way
Demotion, or freedom? Friends of Cardinal Burke hopeful transfer will amplify his voice
Early Christian Teachings on Homosexuality
Generation Life: The politics of the future is young, diverse, and pro-life
Party Investigators Warn Officials in Zhejiang Province Against Religion
Religious Freedom in the World Report 2014
Translation ‘error’? Final English Synod text cuts marriage ‘between a man and a woman’
Voice of chaste same-sex attracted Catholics ‘absent’ from Synod: head of Courage
Hrozne veci, v tej Keni, mam pocit, ze ludia, co za tym stoja, sa nezastavia pred nicim. Takisto Boh zehnaj tym svedomitym zdravotnikom, co sa postavili za pravdu a za ludi.
Myslim, ze i v Izraeli bolo odhalene, ze nezidovskym pristahovalkyniam davali ockovacie latky sposobujuce neplodnost.
Tak ma napada, ze take nieco sa teoreticky moze diat i na Slovensku, a nik kompetentny by asi s tym nic nerobil, poznajuc skorumpovanost a predajnsot, tak vseobecne dnes u nas rozsirenu u taych, co maju zodpovednost za vseobecne dobro, a ludi.
Takisto, ako odstrasujuci priklad, clanok o tom, kam vedie moderna civilizacia v oblasti materstva a rodenia deti, az za hranicu zvratenosti:
http://ekonomika.eurozpravy.cz/svet/104444-apple-a-facebook-nechaji-zmrazit-vajicka-svym-pracovnicim/
A zaujimave spravy su i z Iraku a Syrie, Islamsky stat sa zrejma pokusi prejst na stredoveky sposob financnictva, zavadza vlastnu menu, ale v zlate, striebre a medi):
http://www.novinky.cz/zahranicni/blizky-a-stredni-vychod/353499-islamsky-stat-zavadi-novou-menu-vraci-se-do-stredoveku.html
http://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-svet/c1-63119960-islamsky-stat-chce-svou-vlastni-menu-hodnotu-ma-odvozovat-od-drahych-kovu
Takisto Islamsky stat postupil vo svojom tazeni v skolstve:
http://www.blisty.cz/art/75003.html
Ohledně Reakce biskupa Radkovského na článek o exorcismu zdá se mi, že reakce biskupa je přehnaná, zvláště když se uváží na co jindy nereaguje. Kromě té nechutné fotomontáže v Blesku ten článek hlavně selektivně cituje z celého rozhovoru.
Proč asi?
Inkriminovaný článek na Blesku jsem nečetl (a ani číst nebudu), ale už i ten původní „nezmanipulovaný“ rozhovor v Deníku je dost zmatený – viz třeba: „Tento nárůst [pozn.: černých mší] poukazuje na převládající návrat k posvátnu“ (já vím, že dotyčný kněz to asi tak nemyslel, ale ukazuje to na jistou formulační neobratnost).
Také jsem se tam ke svému překvapení dozvěděl, že za nemocné se katolíci začali modlit až po koncilu a že i exorcismus byl víceméně objeven až pokoncilními papeži (viz „Můžeme říct, že po 2. vatikánském koncilu se začala rozvíjet potřeba exorcismu … lidé se začali modlit za nemocné a tím se nastartovalo uvědomění si potřeby této služby“). Zejména mě ale uklidnilo, že nyní se už exorcisté vyvarují dřívějších chyb a že už nebudou cit. „pořádat hony na posedlé, jako se dříve dělaly na čarodějnice“.
Spojené státy se před časem chystaly rozdrtit pana prezidenta Asada a Sýrii kobercovými nálety. Letadlové lodi již zaujaly bojové pozice ke startu palubního letectva. Tehdy vyhlásil náš Svatý otec den modlitby a půstu za Sýrii a útok byl na poslední chvíli odvolán.
Modlitba za pokoj a mír mezi lidmi a pokoj a mír mezi člověkem a Bohem patří již delší dobu k těm nejaktuálnějším modlitebním tématům. To co se ve světě stane a nebo nestane záleží na každém z nás víc než si myslíme.
Můžete toto své tvrzení nějak věrohodně doložit (že letadlové lodě již zaujaly bojové pozice ke startu palubního letectva)?
Sv. Jan Bosco se svou preventivní metodou výchovy žádné tělesné tresty nepotřeboval.
Makarenko zase tvrdil, že facka ve správnou chvíli dělá divy.
Myslím, že rozdíl mezi těmito dvěma osobnostmi je neporovnatelný.
Zpochybnit potřebu možnosti fyzického trestu poukazem na sv. Jana Boska je zavádějící. Fyzický trest není potřebný proto, že je fyzický a že „to bolí“, ale je potřebný jako „poslední instance“ v hierarchii trestů a jako takový musí být reálně dostupný, i když by měl být aplikován vzácně (a samozřejmě nikdy v afektu). Sv. Jan Bosko měl také takovou „poslední instanci“ – tou bylo vyloučení z oratoře, to je však prostředek, jehož obdobu rodiče k dispozici nemají.
Ovšem sv. Jan Bosco takovou „poslední možnost“ považoval za selhání vychovatele.
ad VlaM: To není nijak v rozporu s tím, co jsem napsal výše.
Když už musí být „nejvyšší instance“ použita, je to proto, že selhaly ty „instance nižší“, to dá rozum. Nikdo nejsme dokonalý, tak selháváme … To však nemůže být důvodem k tomu, abychom a priori odmítli nebo zpochybnili diskutovanou mimořádnou formu trestu (ať už je to trest tělesný nebo vyloučení) – protože pak by v případě selhání „instance nižší“ selhal celý výchovný proces se všemi důsledky, jak pro dotyčného, tak pro ostatní členy rodiny nebo komunity.
Shodneme se ale asi v tom, že po použití mimořádného prostředku je dobré zpytovat svědomí a hledat, kde se stala chyba na „nižší instanci“. Je třeba totiž důsledně dbát na to, aby „nejvyšší instance“ zůstala skutečně trestem mimořádným, jinak by charakter „nejvyšší instance“ ztratila. Došlo by se tak (jen za cenu většího křiku) ke stejnému výsledku, jako v systému, který tělesné tresty (nebo to vyloučení) úplně odmítá.
Ještě pozn., abych nebyl špatně pochopen: Nutnost použít mimořádný trest je možné považovat za selhání vychovatele, ale to selhání spočívá v nezvládnutí situace na „nižší instanci“ (ať už z jakéhokoliv důvodu), nikoliv v tom, že trest „poslední instance“ použil – naopak, pokud už vše ostatní selhalo, bylo by selháním vychovatele, pokud by mimořádný trest neaplikoval.
ad MichalD: S tím, o čem píšete, mám bohaté zkušenosti a myslím, že se na většině věcí shodneme. U dokonalých rodičů a vychovatelů by na krajní řešení docházet nemělo. Na tomto případě ale sami vidíme, jak nejsme dokonalí.
Papež ve svém proslovu k Italské asociaci katolických lékařů (viz zde nebo zkráceně česky zde) apeloval na posvátnost a nedotknutelnost lidského života, některým pasážím jeho projevu ale vůbec nerozumím. Např. tam otevírá otázku „proč je Církev proti potratu? Je to náboženský nebo filosofický problém?“ a odpovídá „nikoliv, je to problém vědecký, protože jde o lidský život, a není dovoleno vzít lidský život za účelem vyřešení problému“. Dokáže zde někdo dešifrovat, co tím chtěl papež říct?
Možná to bylo proto že Svatý otec mluvil i k lékařům kteří v Boha nevěří a považují za autoritu vědu. Podobně jako kdyby někdo mluvil k nevěřícím matkám aby nezabíjely svoje děti a apeloval na jejich mateřskou lásku a svědomí. S tím že někteří lidé prezentují jakékoliv morální zásady i rozlišení dobra a zla jako výhradně náboženskou záležitost (nevhodnou pro vědecky založené ateisty) se často setkáváme i u nás.
Ona to je výhradně náboženská záležitost. Bez Boha žádné dobro a zlo není…
Aha, já jsem jaksi naivně předpokládal, že členové asociace katolických lékařů jsou katolíci …
Ale i kdyby se tam pod pláštíkem katolické asociace sešel plný sál agnostiků, nezbavuje to řečníka povinnosti argumentovat jasně, bezrozporně a přesvědčivě. Říct, že potrat je jen problém vědecký přináší minimálně dvě rizika:
1) čistě pozitivně „vědecky“ (bez odkazu na filozofii a morální teologii) prakticky nelze zdůvodnit zákaz zabití již od okamžiku početí, tedy takto špatně podloženou argumentací lze nadělat více škody než užitku
2) pokud by problém potratu byl skutečně jen „vědecký“, patrně by se na dřívější vyhlášení učitelského úřadu v této věci nevtahovala neomylnost … důsledky se mi ani nechce domýšlet …
Když před léty Pius XII. mluvil k únii katolických porodních asistentek, mluvil zcela jasně. Jak to, že k porodním bábám v r. 1951 bylo možné mluvit v morálně teologicky precizních formulacích a v r. 2014 při projevu k vysokoškolsky vzdělaným katolíkům se nám to zdá nevhodné?
Zlo potratu lze rozpoznat i filosoficky, tedy spadá pod přirozený zákon. Katolické náboženství pak přejímá vše z přirozeného zákona. Je to pravda hlásaná učitelským úřadem církve.
Ignácova věta: „Bez Boha žádné dobro a zlo není“ znamená, že Bůh je Stvořitelem a tvůrcem přirozeného zákona, který je odleskem zákona věčného. Neznamená však, že pro toho, kdo Boha nepoznal nebo nepřijal neexistuje dobro a zlo. To by pak ten, kdo Boha nezaviněně nepoznal, byl zcela bez hříchu.