České Budějovice čeká další exhibice liturgického barbarství

Bohužel vše nasvědčuje tomu, že České Budějovice se v krátké době dočkají už druhého projektu liturgického barbarství. K projektu přestavby interiéru katedrály sv. Mikuláše, o níž jsem informoval již dříve a který tu byl následně vášnivě diskutován, se přidá ještě mnohem horší projekt obnovy kostela sv. Rodiny, který má primárně sloužit studentům Biskupského gymnázia J. N. Neumana, ke kterému přiléhá. Podrobnosti o projektu vypracovaném architektem Josefem Pleskotem a jeho vývoji lze zatím zjistit na facebookové stránce Kostel pro BiGy, především v jejím albu.

Co k tomu říci? Až toto šílenství jednou pomine, bude se českobudějovická diecéze za toto období prznění kostelů hluboce stydět a kát.

Ignác Pospíšil

Aktualizace

Když jsem původně psal tuto zprávu, bylo možno volně psát připomínky k albu i na stránku. To už možné není a všechny nesouhlasné příspěvky byly smazány (bylo jich přitom mnohem více, než pozitivních) – včetně nesouhlasného vyjádření kněze. Jak je vidět, dekórum a všeobecný souhlas musejí být vždy zachovány. Smutné.

Ignác Pospíšil

38 Responses to České Budějovice čeká další exhibice liturgického barbarství

  1. Lukáš Biskupický napsal:

    Na výše uvedené facebookové stránce čteme: „Biskupskému gymnáziu v Českých Budějovicích se naskýtá šance obnovit kostel sv. Rodiny, který s budovou gymnázia sousedí. Po dlouhé době tak má šanci vybudovat prostor, který by byl životu gymnázia vynikající pomocí: kostel – esteticky a duchovně upravený tak, aby rozuměl duši dnešního mladého člověka v jeho hledání.“

    Výše citovaný úryvek, kromě toho, že je blábolem (…“aby rozuměl duši dnešního mladého člověka“), je dalším jasným dokladem toho, že pokoncilní novocírkev už nechápe (a nevěří v) obětní charakter mše svaté, ale spoléhá na lidské síly společenství. To jejich společenské sezení na židličkách naproti sobě před dohlížejícím knězem, to právě ty duše s dispozicemi k hlubšímu duchovnímu životu k úplně odradí!

    Úplně nejpodstatnějším problémem stavby nových kostelů a upravování liturgického prostoru starých je jiné CHÁPÁNÍ MŠE SVATÉ. A to je věc velmi vážná, ba alarmující…

    • Paul Max napsal:

      Návrh uspořádání je více než primitivní. Kopírovat podobně úchylné prostory a narvat do kostela plastikové euro-židličky značí o vysoké kulturní úrovni autora či objednavatele přestavby. Možná by zodpovědní autoři měli dbát i na související služby pro mladé a instalovat v rámci přestavby automaty na coca – colu a kondomy.

  2. Andy napsal:

    Smutné jsou ale ty plky co tam píší ti mladí, zřejmě studenti gymnázia předpokládám. Soudě vlastních příbuzných jejich generace jsou ateistická část mládeže jen sluhové vlastní marnivosti a katolíci se přesunuli do názorové pozice bývalých kalvinistů. Na druhou stranu příznivci tradice na těch stránkách jim to dávají dost „sežrat“(úsměv).

  3. José napsal:

    Ohavnost znesvěcující!
    Můžeme jen doufat, že toto je pouze ve stádiu příprav a že nakonec na to nebudou peníze.
    Svědčí to ještě o jiné věci. Biskupské gymnázium je biskupské už jen svým názvem a má to podobnou hodnotu asi jako Biskupský chlebíček. Kdo je v Českých Budějovicích na biskupském stolci a kdo za to nese odpovědnost?

    • Lukáš Biskupický napsal:

      Tak on ten krásný historizující beuronský kostelík sv. Rodiny, vystavěný boromejkami roku 1886, byl léta (po jejich vyhnání roku 1950 a posléze od roku 1968) využíván Ministerstvem vnitra jako archiv, byly v něm regály. Všechny tři oltáře byly odstraněny už za komoušů. Takže ono se zase tolik neničí, spíše tu je tendence napravovat (kupodivu trvalo více než 20 let od převratu než to někoho napadlo). Ale je jisté, že to není návrat ke katolickému kostelu, ale snaha vytvořit spíše společenskou pseudosakrální prostoru s naivní přáním „přiblížit se duši současných mladých lidí“.

      • Andy napsal:

        Problém je v tom, že nemalá část mladých lidí jsou lidé naprosto primitivní pitomečkové, nevzdělaní natolik že neumějí ani pořádně psát, když po nich člověk chce minimální výsledky tak se hned začnou bouřit a reptat, většina z nich nepřečetla za život ani jednu knihu(hovořím o knize na úrovni, nikoliv o Twilightu apod.), nemají znalosti z historie, literatury, náboženství takové jaké bych požadoval po 8-letém dítěti. Kupříkladu já mám 15ti letého bratra. Chodil na ty samé školy jako já a přitom neumí ani 10% co jsem uměl v jeho věku. Jednak je to způsobeno rádobymoderními metodami výchovy, kdy lidé nejsou trestáni fyzicky a v podstatě nejsou trestáni vůbec,
        jednak na většině škol, zejména základních se už vůbec neučí(kupříkladu na bratrově ZŠ zrušili všechny!!! tabule a na jejich místě jsou jakési LCD interaktivní tabule za 250 tisíc jedna, ty jsou ale v praxi nepoužitelné, takže ve škole není jediná tabule), protože se zavedlo pravidlo- vše se dá najít na internetu, takže proč se něco učit. A najednou vidíme že mladí neumí vyřešit rovnici o jedné neznámé, zato moc dobře vědí jak se jmenuje poslední písnička od Justina Bíbra.
        A pak je tu ta dekadentní „kultura“. Většina mladých v mém okolí jsou marniví, zženštilí, bez názoru, naprosto vymití současnou pseudokulturou. Vždyť to znáte, všechen ten hip hop, tepláky, adidasky, nagelované vlasy, naušničky, cigarety apod.

      • Lukáš Biskupický napsal:

        No dobře, ale úpravu liturgického prostoru nenavrhují oni, ale kněz spolu s architektem. A to jsou, dejme tomu, osoby ve svých oborech vzdělané (tím ovšem nechci říci, že jsou vzdělané zrovna v liturgice! – kdo z nich zná např. studie Klause Gambera?). Já tu spíše vidím tu ohromnou podbízivost, povrchnost, snahu zalíbit se většině. A ta většina je nekatolická, nekřesťanská, relativistická,přičemž ta menšina (ještě nějak věřící) mládeže je modernistická. A u všech dohromady pak zároveň poplatnost době, napodobování zahraničních vzorů, snaha o progresivitu, pohrdání minulostí atd.

      • :) napsal:

        Na tom není nic divného. Primitivové nejsou jen mladí, ale stejně tak i lidé středního věku a staří, jen se to třeba zrovna neprojevuje nagelovanou hlavou a neznalostí malé násobilky. Vždycky to bylo a bude tak, že naprostá většina lidí budou jednodušší existence, ne nepodobné zvířatům či automatům, které udělají, co se jim řekne a nebudou schopni pochopit jednoduchou logickou úvahu či vůbec začít nějak racionálně přemýšlet. Řekl bych, že s tím Pán Bůh vždy počítal, že většina je právě taková. Právě pro takové lidi by tu měla být Církev, která je správně vede bez řečí okolo a místo, aby jim život lajnovali celebrity, noviny, televize apod., lajnovali by jim ho jejich faráři, biskupové, ovšem dle lajn, které dal Pán Ježíš Kristus.

        Snažit se takovým lidem vysvětlit něco ohledně přijímání na ruku, modernismu, politice nebo vůbec čehokoliv je marná práce, protože nejsou schopni cokoliv chápat, nad čímkoliv racionálně uvažovat. Takhle se nechá přesvědčit pár jedinců nebo k tomu poznání třeba i dojdou sami, zbytek je potřeba vždy nařídit z vrchu a na nic se neptat. Zespoda obroda nemá šanci vzejít – ta musí začít od hlavy.

        Jinak když jsme u toho pravopisu, tak nemáte „15ti letého bratra“, ale 15letého bratra. „15ti“, „12ti“ apod. „ti“ v češtině vůbec neexistuje, i když už si to dneska píšou lidé i na reklamní letáky a dveře barů (vstup od 18ti let apod.).

      • Andy napsal:

        Pochopitelně že starší generace na tom není o moc lépe. Markantní rozdíl je ale v technických znalostech kterých je rovněž třeba a v tom je problém. Kdyby např. nějaký řeholní řád chtěl získat finance tím že si založí nějaký malý pivovar či nějakou malou dílnu a chtěl by zaměstnat nějaké lidi, tak generace dnešních šedesátníků je docela použitelná, ale lidi co jim je dnes 15 neumí ani vyměnit žárovku. Jsou úplně nemožní. Samozdřejmě tahle degenerace je plánovaná a řízená, uvedu příklad. Kdysi jsem byl na prázdninách u tety v Kanadě. Táta říkal, že situace u nás je 20 let za německem a amerika je zase 20 let před německem. Tedy že se mám dívat jak to bude u nás vypadat za 40 let. Jednou jsem se bavili o Kanadě načež nám v rozhovoru tetin 30 let starý syn řekl, že Kanada je rozlohou větší než Rusko. tenhle člověk byl prosím pěkně magistr z montrealské univerzity. Pokud je člověk na takové úrovni, tak co s ním? A takoví sou naprosto všichni v americe. Např. v americe neexistuje de facto průmyslovka a už vůbec ne učiliště. Drtivá většina lidí jde na tzv. High school což je jakoby gymnázium, ale úroveň je jako naše základka. A teď otázka. Až zemře dnešní generace 40 a výše, co bude pak? Dnešní „mládí vpřed“ generace z diskoték bude muset makat ve fabrikách. Ale jak může někdo makat ve fabrice když je někdo úplně nemožný a nejhorší je že ani není ochotný se jakkoliv měnit. Ćlověk s humanitním gymnáziem přece nemůže pracovat v továrně. A kdyby alespoň měli gymnaziální výchovu, no dobrá. Ale dnešní gymnázia mají s těmi v minulosti společné jen jméno. De facto se jedná o opakování látky ze základky. Lidé z jezuitských gymnázií uměli perfektně latinsky, řecky a hebrejsky slovem i písmem. Kde se dnes vyučuje vůbec latina? Kdyby dnešní lidi uměli alespoň anglicky když se tak pro to zastávají, ale oni neumí ani to. Lidi u táty v práci, holky co rok předtím složili maturitu z AJ za 1, tak neumí odpovědět do telefonu v angličtině, prostě se nedomluví. Pokud nenastane nějaká radikální změna v kursu, tak čr za 20 let se úplně rozpadne a stane se z ní stát na úrovni dnešní moldávie. Technickou vyspělostí se vrátíme někam do doby 16. stol.
        Dnešní sedesátníci jsou na jakés takés civilizační úrovni. Stačí u nich změnit jejich náboženské názory vzniklé za komunismu a dá se s nimi docela dobře pracovat. Hodnoty jako čest, poctivost, skromnost, morálka jim nejsou cizí. Ale dnešní pubertální mládež co se ku…í každou chvíli s někým jiným, s nimi se už nedá udělat skoro nic. Generaci prostitutek a ochlastů prostě nepřevychováte.

      • Paul Max napsal:

        Ad Andy: neviděl bych to tak bledě s mladou generací. Asi záleží s kým se člověk stýká a kde se pohybuje. Debilita mládeže je jistě problém, avšak je možná způsobena i jinými faktory, než právě pouze propadem erudice. Velmi je dnes znát menší počet mladých lidí, než bylo běžné v dobách minulých. Zkrátka na střední školy se dostávájí z nedostatku zájemců úplní idioti, kteří by dříve měli problémy vystudovat i učiliště. Místo řádného síta při přijímacích zkouškách, vezmou všechny zájemce o studium, no a pak už jen to musí kantoři nějaký ten rok vydržet. Také bych nepřeceňoval starou generaci, přeci jen u mnohých se podepsal devastující vliv komunistického hospodaření a výchovy. Spíše bych si troufl tvrdit, že stará generace je jako starý pes – převýchova je opravdu velmi obtížná. Vemte si třeba kněze: kdo ze starých kněží je ochoten sloužit klasický římský ritus? Drtivá většina těchto kněží je spíše mladých. Nebo se podívejte na zájemce o tento ritus: spíše se jedná o mladé rodiny s dětmi, než o důchodce pamatující si ještě dřívější doby. Co se týče řemesla, tak vinu za propad a ztrátu umu lze přičíst právě střední a starší generaci: byli to právě dnešní důchodci, kdo budoval 40 let komunismus a následně dopustil likvidaci hospodářství a průmyslu. V tomto je mládež nevinně, tj. nemá se kvůli hříchům rodičů ani kde co naučit. Stejný problém je u nedostatku poplatníků do důchodového systému. Dnešní mladí nemohou za nízkou porodnost svých matek.

  4. MichalD napsal:

    Nebuďte na pana architekta moc přísní, sami tam píší, že je moc vytížený, podle toho, co vypotil (resp. obšlahl ve Würzburgu, viz http://www.kreuz.net/photo.798-page.3.html), tak asi na to moc času nemá …

    Ale ani ten Würzburg vlastně není moc originální, já jsem kdysi viděl jakýsi film o zednářích, a tam při zasedání lóže měli velmi podobný zasedací pořádek (ale pravda, netuším, nakolik to odpovídalo realitě).

  5. Petr napsal:

    Zajímavé je, jak z Facebookové stránky zmizely všechny komentáře, které návrh nechválí – ještě včera jich tam bylo více než těch pozitivních. https://www.facebook.com/media/set/?set=a.313551288713085.73220.312470708821143&type=1&comment_id=2967546&m_sess=EKji5-I9iG-x6_

    • cinicius napsal:

      Právě jsem tuto informaci doplnil do článku… Je to tak…

    • frafranciscus napsal:

      Ano, zmizel i můj komentář, tak ho píšu tady: „Zcela proti duchu tradiční katolické teologie liturgického prostoru“. Co mne zaráží, je ne ani tak samotný návrh (něco jiného čekat by bylo asi velým optimismem), ale způsob jeho prosazování. Kritika se nepřipouští. Nevím, co na mém komentáři bylo např. urážlivého nebo jinak nevhodného. Nikdo si nedal práci věcně odpovědět.
      Mrzí mne to tím spíše, že se jedná o návrh kostela pro mladé lidi. Když jsem byl já v jejich věku, bouřil jsem se proti všemu a všem a přímo jsem čekal na výzvy k diskuzi. Myslím, že to k mládí patří. Ale samozřejmě, byla témata, o kterých bylo nevhodné veřejně mluvit – vždyť jsme přeci svazáci! A proto bylo mnoho i takových mých vrstevníků, kteří „drželi hubu a krok“. Bohužel, mám pocit, že v jistých církevních mládežnických kruzích je dnes podobná atmosféra. Nikdo nesmí vybočit z linie, kterou určila „strana a vláda“ a o jistých věcech se prostě nediskutuje. Smutné…

    • antal89 napsal:

      Přidávám i svůj komentář, který mi byl bezdůvodně smazán ze zdi stránky „Kostel pro BiGy“:

      „Promiňte mi můj pohled, protože jednám ovlivňován Kristovou láskou a dvoutisiciletou tradicí katolické církve: Uspořádaní je zajímavé avšak mi nepřipomíná kostel katolický, nýbrž episkopalický. Tento daný návrh zcela odpovídá ideologii současné antropologicky vedené liturgiky, kterou se snaží razit prof. Kunetka. Lidé nesměřují k Bohu, ale vytvářejí si Krista uprostřed sebe. Středem liturgie není již Kristus svátostný, ale člověk, který jí předsedá. Cením si toho, že chcete opravit interiér kostela a aby to bylo originální, ale nelze vedle kultury uplatňovat experimenty i na liturgické dění.“

  6. Rezníček napsal:

    Řezníček z Brna,
    Oltář by měl být v kněžišti a lid v lodi, jiné úpravy se mi zdají velice nevhodné. Slyšel jsem již o případech, kdy kněz nechal bez povolení biskupství a památkářů rozřezat barokní vyřezávané lavice a zničil i barokní kazatelnu (prý aby nestínila). Lavice nahradil židličkami, prý aby to bylo flexibilní. Obešlo se to bez následků, všichni odpovědní strčili hlavu do písku a dělají že se nic nestalo a jede se dál.

    • antal89 napsal:

      V tomto směru bych volal po odpovědnosti těch, co skončili v písku.

      • Pavel napsal:

        slyšel jsem o případu jednoho kněze (dnes gen. vikáře), kdy upravil jeden kostel v Praze tak, že barokní oltář spálil v kamnech (zůstal pouze svatostánek), no a vidíte, dnes je léta ve funkci a přežil i změnu na biskupském stolci.

      • Pius napsal:

        Však proč by nepřežil? Osvědčil se v ničení Církve svaté? Osvědčil. Tak proč by ho jeho nadřízený – další škůdce Církve – nenechal v podvratné činnosti pokračovat?

  7. Jarda napsal:

    Andy se mně líbí; kritizuje mladé jak jsou nevzdělaní, a sám česky psát neumí.
    A to jsem, prosím, v základce s bídou uhrával za 2.

    • Hamish napsal:

      Žil, prý, v cizině.
      To pak jde šupem.

    • Andy napsal:

      A kde jsem řekl že já jsem nějaká vyjímka od dnešní generace. Já sám moc dobře vím že moje znalosti jsou velice chabé. Jenže rozdíl mezi mnou a mnou kritizovanými je to, že já pracně doplňuji vzdělání, třebas tím že čtu katolickou literaturu. Oproti tomu jiní nehnou prstem. A to mi vadí. Samozdřejmě mám právo se zlobit na kvalitu dnešní školství, protože jsem obětoval 9 roků základky a 4 roky průmyslovky na to abych zjistil že polovina věcí co mě naučili jsou hovadiny a krom technických znalostí z průmyslovky mě nenaučili vůbec nic. Kupříkladu moje dějepisářka nám povídala pindy o Husovi jaký to byl světec a že prý když nezaplatíte kněži, tak nedostanete odpustek a tak se nedostanete do nebe. A že kvůli tomu se nemůžete vyzpovídat, nepokřtí vás apod. Prostě ona ve 40 letech nevěděla jaký je rozdíl mezi odpustkem, křtem, sv. manželství, zpovědí apod. A těmihle kecy nás krmili celou dobu. Já se nedivím že tolik dnešní mládeže je taková jaká je když je krmí pohádkami od Jiráska, Masaryka apod.
      Co se týče mého původu, nebral bych to nijak vážně. Mám maminku ze Slovenska, doma mluvím docela často slovensky, hlavně na skype s kamarádkou ze Slovenska, pravidelně trávím prázdniny na slovensku, z čehož vyplývá to že mám v obou jazycích trochu zmatek a nevím někdy zda to slovo je správně nebo ne. Ale nijak bych to nepřeceňoval. To že nemumím napsat česky ani řádek, toho jsem si naprosto vědom. Je to vina hlavně mojí debility a neochoty se učit gramatiku když jsem se jí učit měl. Rozhodně bych to nedával za vinu slovenštině.

  8. Lukáš Biskupický napsal:

    Skutečně z facebookové stránky Biskupského gymnázia byly vymazány všechny názory, které návrh nechválí!!! Mohu potvrdit, že ty komentáře nebyly vulgární, včera jsem si je několikrát četl. Tak takhle se to dělá…

    • Paul Max napsal:

      Pane Lukáši, copak jste čekal něco jiného? Pokud jde o totalitu, tak dnešní struktury NOMcírkve si nezadají s tvrdou sektou. Nutí kněze jednat proti svému svědomí, nutí věřící věřit úchylně tj.jak velí duhová fokolarínsko-modernistická ČBK.
      Běda tomu, když chce být někdo normální, či jen věrný víře a trošku vystrčí nos z davu.
      Asi berete svou víru příliš vážně, toť možná problém.
      Reakční příspěvky po vzoru bolševiků musí být rychle odstraněny: neb jak pravil kdysi jeden bolševik „ideologická diverse je horší, než vojensky-ozbrojená“.

    • MichalD napsal:

      Přece bys nechtěl, aby dopustili, že jim někdo bude kafrat do spolča a kazit mládež znepokojujícími poznámkami? Kde já už něco takovýho zažil …?

  9. Pius napsal:

    „Pokoncilní kostely se často zpronevěřují nejen tradici, ale i koncilu“

    To je poprvé, kdy RV uznalo, že koncil je v rozporu s tradicí :-)

  10. karmelita napsal:

    Ten postřeh s podobou zednářským síním je zcela přesný.
    Jinak nechápu, že na to nic neříkají památkáři. V tak zoufalé situaci, při riziku totálního zprznění nádherného barokního kostela by snad nebylo od věci je trochu „popíchnout“ – nicméně obávám se, že už si to „někdo“ u nich dostatečně „obšlápl“ předem…jinak se to vysvětlit nedá. Nad takovouhle hrůzou přece musí zaúpět i člověk, kterému sice církev a liturgie zrovna moc neříká, ale má aspoň trochu citu pro krásu, soulad a hodnotu kunsthistorického dědictví. I když se odhlédne od „ideologie“ – tedy od faktu, že tohle musel na sto procent vytvořit někdo, kdo už o mši sv. neví vůbec nic ( pokud tedy nejde o vyložený
    naschvál! :-( ) – tak barbarství je zde opravdu slabé slovo!

    • Paul Max napsal:

      No pokud to v Budějicích někdo trochu zná, památkáři mají dotyčný kostel doslova pod okny. Stačí přejít silnici. Pokud se vydáte po ulici dále, do 100 m narazíte na další zdevastovaný kostel sv.Anny (bývalý seminární, dnes kulturák Jihočeské filharmonie).

      viz: http://www.music-cb.cz/cz/sin.aspx

      Hned naproti tomuto kostelu v rohovém domě má sídlo Rotary a Lions club…
      Úmysl? Naschvál? Ano, i tak se to dá říct.

  11. karmelita napsal:

    Omlouvám se a upřesňuji, příspěvek j byl ještě ke katedrále sv. Mikuláše – nemohu tu hrůzu jen tak rozdýchat…BG je příslovečná třešnička na dortu. Naprosto přesně to vystihl Paul Max. U některých hodnostářů – bývalých disidentů lze bohužel pozorovat, že „co se v mládí naučili“ – rozuměj od svých protivníků – teď skutečně jakoby „našli“ ….

  12. Václav napsal:

    Zdá se že Svatostánek je umístěný centrálně. Památkáři obvykle neřeší umístění židlí a jiného mobilního nábytku v interieru budovy.

    • MichalD napsal:

      Ano, to se zdá, a také se podle těch obrázků zdá, že tam před ním plánují provádět nějaké tanečky nebo co … to se mi snad opravdu jen zdá …

  13. misionář napsal:

    Je to u nás samá buzna, tak co chcete. Hřích sodomský prolezl skrz naskrz i církví katolickou, vše jest dovoleno. Jsem znechucen.

  14. Bára Kopecká napsal:

    Vážení,
    konvertovala jsem ke katolické církvi v dospělosti a cítím se být poměrně konzervativní katoličkou. Proč to píši?

    S veškerou úctou, kterou k Vám chovám, bratři ve víře, jsem se při čtení některých Vašich příspěvků, hluboce zastyděla.
    Jakým právem posuzujete, co přitahuje a evangelizuje mladé lidi?
    Proč odsuzujete snahu těchto lidí, kteří vydávají to nejlepší ze sebe, jen, aby jiné přivedli k Bohu?
    Proč myslíte, že Ježíši záleží na tom, jestli jsou židle plastové, pokud ho nikdo nebude znát?
    Vaše názory jsou obecně dost tvrdé a ublížili mé víře v církev. Proto jsem se Vám odhodlala napsat.
    Považujete-li se za katolíky a mluvíte-li o Sodomě a Gomoře, což nemáte v srdci trochu laskavosti a pochopení k tomu, abyste poznali, že to, co je nepřijatelné pro Vás, dobře slouží jiným?
    A nemáte-li v srdci místo pro jiné, cožpak nemůžete alespoň odpustit těm, kteří na tom místě nacházejí Pána jinak, než si představujete Vy?
    Mám mnoho hledajících přátel, kteří se zaleknou právě toho, o čem píšete. Barokních lavic, nedostupného kněze za oltářem, mřížky ve zpovědnici.
    Vždycky jsem si myslela, že je církev především(!) společenstvím, kde máme sdílet lásku k Bohu a sloužit mu, jak nejlépe umíme.
    Svatý Ignác z Loyoly přece ve spise Východisko a základ píše, že je člověk stvořen, aby sloužil Bohu.
    Je špatné, když kněz vyzpovídá trpícího člověka pod stromem na louce nebo ho ignorovat s vědomím, že by ten člověk jinak nepřišel? Chci tím říci: Je před Vámi špatné, když jiný způsob pomůže komukoli, aby se přiblížil Bohu?

    Odpusťte mi za to, že se neumím správně vyjádřit. Jistě je to kostrbaté a nepřehledné, ale snad mi prominete. Nechci Vás kárat – nemám k tomu právo. Chci Vás prosit. Upřímně prosit za to, abyste tak, jako věříte, uměli přijímat. Společenství je společné.Církev je společná. Vy jste moji bratři a sestry, i když se mnou můžete nesouhlasit a opovrhovat mnou.

    Jenom Vás všechny, kteří jste radikálními odpůrci toho kostela, prosím, buďte milosrdní v pravém slova smyslu.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *