Virtuální kasino mýtus bonus zdarma

  1. Ambassador Casino No Deposit Bonus: Tuto vzrušující hru můžete hrát na počítačích a mobilech v nejlepších online kasinech v New Jersey a Pensylvánii
  2. Automaty Fruit Shop Megaways Online Jak Vyhrát - Můžete použít Visa, Mastercard nebo jiné platební metody
  3. Automaty Double Play Superbet Hq Online Zdarma: Můžete hrát online poker doma a dokonce můžete hrát zdarma

Skutečné peníze kasino s 1 euro 2023

Automaty Legacy Of Dead Online Jak Vyhrát
Tento bonus přináší chlapa sedícího v elektrickém křesle a musíte vybrat rentgenové snímky níže, abyste viděli, co se bude dít dál
Spy Casino No Deposit Bonus
Přes tento konec týdne, BBC předvedla dva zápasy, zatímco BT Sport měl další čtyři
Balíček je také spojen s jejich sportovními sázkami, takže pokud se zaregistrují přes kasino, ale hrají na sportu, dostanete také tyto peníze

Online kasino první vklad

Casino Hry Za Peníze
Kromě bonusových výher, které v současné době obdržíte při hraní tohoto slotu, můžete také vyhrát další otočení v samotné hře
Automaty Mermaids Millions Online Zdarma
Tento způsob platby online hazardních her vám umožňuje okamžitě převést peníze do kasina
Automaty Hearts Of Venice Online Jak Vyhrát

Katolická víra jako cesta Lásky

 

Následující zamyšlení se pokusí v několika jednoduchých postřezích ukázat, jak dokonale katolická víra odráží a zprostředkovává Lásku s velkým L – nikoli chabé a vrtkavé projevy lidské pomíjivé náklonnosti nebo prchavé emocionální uspokojení, ale skutečně ryzí a nezlomnou lásku – silnější než celý svět i peklo, plné Božích nepřátel s jejich úklady.

Původce a záruka Lásky katolické Církve

První a zásadní vlastností této Lásky je skutečnost, že jejím zdrojem ani tvůrcem není ve vlastním smyslu smrtelná lidská bytost. Na pilíře, které tuto Lásku obklopují a udržují v pevném trvání, nemá vliv žádná lidská slabost a omezenost, neboť nad ní drží stráž Pán a Stvořitel světa, který je láska sama. Katolický světonázor a praxe víry přeje a zprostředkovává člověku dobro nejvyšší: takové, které mu svět nezávidí a člověk z rukou nevytrhne – duchovní, tedy ty nejvyšší hodnoty, vztahující se k věčnosti, ne k pomíjivému času. Žádná nepříznivá okolnost, ba ani tolik obávaná tělesná smrt, jíž neunikne nikdo, nemá sílu a moc vytrhnout člověka z Lásky, která převyšuje všechno pomyšlení. Na rozdíl od některých jiných věroučných systémů a ateistických teorií neubírá nehodnost lidských nositelů nic na působnosti a dosahu zvěsti samé – ba co víc, trpělivě a pokorně snášená skutečnost, že u některých lidských vyznavačů naší přesvaté víry nevidíme to, co (mnohdy právem) předpokládáme a očekáváme, může vést k rozmnožování našich vlastních zásluh a milostí z nich. Tedy není na světě takového zla, z něhož by Bůh nebyl schopen vytěžit dobro. Který člověk, která modla toto dokáže?

Člověk jako jednotlivec před Bohem a člověk jako člen rodiny Božích dětí

V katolické víře docházejí úžasné rovnováhy dva neoddělitelné aspekty lidské existence – na jedné straně jedinečnost každého individua – osamělost duše před Bohem jako Jeho výhradního vlastnictví a stvoření – a na druhé straně začlenění do rodiny bratří a sester, ke kterým máme už jen kvůli společnému Otci a Stvořiteli své povinnosti a závazky. Katolicismus ponechává člověku dostatek svobodného prostoru pro vytváření správně uspořádaných hodnot a vztahů: na 1. místě Bůh a jeho přátelství, výlučný intimní vztah každého jednotlivce se Spasitelem (koneckonců u posledního soudu bude každý vydávat počet jen za své vlastní viny a skutky, ne za životy druhých), a zároveň mu nedovoluje upadnout do interiorizovaného subjektivismu, který je nejen sobecký, ale také vede k pesimismu a zničení vnitřního duchovního života. Křesťanství tedy není stádovitým splynutím s davem, jež bylo imperativem socialismu, kdy na jakékoli odchýlení se od beztvaré masy bylo pohlíženo s podezíráním a příliš svérázné osobnosti byly přísně trestány, ale ani svíjením se v křeči vlastní ubohosti a opíjení se osobním světobolem, který by nebyl tak nesdělitelný a neřešitelný, kdybychom ho nedrželi pod bublající a kypící pokličkou svého ega jako nejvzácnější poklad, jenž musí celému světu včetně Boha zůstat nepřístupen. Proto neobstojí námitky ateistů a odpůrců katolické víry, kteří tvrdí, že náboženství činí z člověka stádovitý produkt svazácké mentality, při níž jakákoli osobní jedinečnost zaniká a splývá s davem, osobní charakteristiky se nivelizují a z věřícího se stává poslušná ovce bez vlastností. Takové požadavky na věřící katolická Církev nikdy neměla, a pokud by se něco podobného mělo u věrných katolíků uplatňovat, těžko by dnes existovalo takové množství rozmanitých a specifických řádů a světců s velmi originálními spiritualitami či životními cestami. Zákaz hříchů a urážek Boha, respektování Jeho zákona a následování Krista ve vší autenticitě a pravdivosti je jediným skutečným imperativem katolické Církve. Pokud tvrdošíjné snahy o výstřední odlišování se od druhých pocházejí z pýchy a sobectví, samozřejmě, že žádoucí nejsou, protože vzdalují lidská srdce od Boha i bližního. Ale jak by mohlo následování nejvýš dokonalého Boha být potlačováním pozitivních individuálních talentů a kvalit? Právě naopak!

Odraz Lásky v katolickém učení o posledním soudu, pekle, pokání a odpuštění

Od vztahu katolického náboženství k lidské individualitě i společenskému zařazení se dostáváme k církevní nauce a k jejím bodům, jež činí jinověrcům a ateistům největší potíže. Mnoho lidí nemůže vůbec akceptovat skutečnost, že církevní učení je v zásadních otázkách neměnné a nepodléhá žádnému dějinnému vývoji. Lidé žijící v dobách vysoce pokleslé morálky a přítomnosti extrémně pohoršlivých, ba zločinných jevů, tolerovaných státními zákony, najednou nemohou přijmout realitu, která všechny aktéry daných skutků usvědčuje z těžkého hříchu. Dokonce hlas církevních pastýřů se partikulárně i masově začíná čím dál tím víc podobat hlasu světa, což usvědčené ovečky ještě více utvrzuje v postoji bránit se „fanatikům“, kteří chtějí církev „vrátit do středověku“. Ovšem je nabíledni, že se o žádný návrat nejedná a jednat nemůže. V této oblasti se opět projevuje nekonečná moudrost a spravedlnost Boží, která díky vyhlášeným dogmatům a neměnným zásadám nenechá žádnou duši úpět v bouři zdivočelých vlků a pekelného zmatení. Žádný konvertita nemusí být od víry odrazen konfrontací reality s tím, jak by se věci dít měly, žádnému katolíkovi nemusí znechutit jeho víru hereze z kazatelny nebo dobrovolně a vědomě vedený nemravný život jeho bratří a sester, který je obhajován a legitimizován nejen zmíněnými, ale i jejich pastýři a jejich „duchovní“ literaturou. Církev sama tyto záležitosti přísně zakazuje, bez ohledu na to, jaká je praxe neposlušných lidí.

Od nekatolíků často slýcháme stížnosti, že katolické náboženství není z jistých důvodů spravedlivé. Jejich námitky si však navzájem protiřečí. Nejprve si stěžují na to, že (podle jejich slov) je možné zachovat se jako největší zločinec a stačí zpověď nebo mše svatá, aby člověku bylo odpuštěno, což shledávají absurdním. Když se dovědí, že tak jednoduché to přece jenom není a že je k odpuštění třeba také lítosti a pokání, hned si zase stěžují, jak kruté je kvůli nějaké životní „chybě“ trpět celou věčnost v pekle. Ale ve správně podané a pochopené církevní nauce o pokání, rozhřešení a odpuštění se skrývá vyvrcholení dokonalosti Lásky, již nám poskytuje Bůh skrze svoji Církev.

Víme dobře, jak nesmírně bolestivé jsou situace, kdy litujeme svých provinění vůči bližnímu a z celého srdce toužíme stát se opět jeho přítelem, jenže dotyčný člověk nám již druhou šanci dát nechce, zahořkne, zaškatulkuje nás do skupiny nenapravitelných, nad kterými zlomil hůl, živí v sobě hořkost a v nás nejdříve zármutek a  poté v horším případě vzdor. Takové situace bývají někdy zdrojem trvalé nenávisti a neodpuštění a činí z člověka modlícího se Otče náš lháře nebo pokrytce, setrvává-li v tomto postoji bez jakékoli touhy po nápravě. Kromě těchto situací známe také hořkost křivých obvinění a pronásledování založených na čistém výmyslu a pomluvě. Je těžké se spoléhat na to, že takové věci dojdou spravedlivého řešení na této zemi a sami tak těžko odpouštíme těm, kteří by se nám případně později za své úskoky i omlouvali.

Ale Bůh zná své tvory ještě lépe, než oni sami sebe. Je natolik velkorysý, že důvěřuje i té nejhorší lidské zrůdě, která zničila tolik cenných svěřených pokladů, sama sebe i druhé, když upřímně lituje svých vin a odhodlá se svůj život nasměrovat k Pravdě. Má-li takový člověk mezi lidmi až do konce života pověst vyvrhela, na jehož konverzi se všichni dívají s podezřením a nedůvěrou, Bůh nesoudí podle zdání a okamžitě se ujímá každého marnotratného syna a ztracené ovce se stejnou láskou a péčí, jako zbývajících devětadevadesáti spravedlivých. Zatímco lidskou reakcí na špatné činy může být neodpuštění a tvrdost a reakcí na dobré činy může být nevděk nebo lhostejnost, Boží reakcí je nekonečná posila a láska. Proto jsou kajícníci ve vztahu k Bohu motivováni a poháněni stále vpřed, zatímco kajícníci ve vztahu k člověku nemohou očekávat vůbec žádnou pozitivní odezvu jako záruku. Neobstojí tedy žádné námitky nevěřících a nekatolíků, že peklo je příliš kruté a lidé do něj padají spíš tak bezděky, než po vědomé a vytrvalé cestě pošlapávání Božího zákona. Bůh dává lidem za celý jejich život nekonečně mnoho šancí a za nepatrné gesto upřímného pokání tisíckrát více, než si člověk může jenom pomyslet.

 

Falešná představa o přemrštěném asketismu a opovrhování časnými dobry

 

Mnohokrát se u protivníků naší víry setkáváme s námitkou, že katolická Církev zošklivuje věřícím radost z užívání časných dober jako je poctivě získaný majetek, dobré jídlo a pití, spořádaný intimní vztah mezi manžely, krásné předměty a umělecká díla za účelem jakéhosi přemrštěného asketismu a představy o zkaženosti a zlé podstatě stvořeného světa. Také bývají terčem kritiky vzácné obrazy a materiály kostelních výzdob, což se zpravidla vykládá jako pokrytectví mocných církevních hodnostářů, kteří po svých zmanipulovaných ovečkách vyžadují obrovské částky, aby sami mohli žít v blahobytu a nádheře vlastních chrámů. Málkodo ovšem pomyslí na to, že nádherně ozdobené oltáře a kostely neslouží primárně k potěšení a uctění lidí, a že finanční dary na výzdobu chrámu různé osoby věnují zcela dobrovolně z upřímné touhy dát Bohu a Jeho oltáři to nejlepší a nejkrásnější, zatámco sami žijí často velmi skromně a úsporně.

Tyto názory pramení z neznalosti a předsudků, případně z kontaminace naukami různých heretických a sektářských hnutí, které tito nepřátelé Církve možná nevědomky přisoudili katolicismu. Neboť Bůh nezakazuje tvorům radovat se a užívat žádné z věcí, které stvořil jako dobré. Pouze přikazuje, aby byly užívány s ohledem na jejich skutečný cíl a v souladu s mravním zákonem, a také aby vztah k časným dobrům u člověka měl své patřičné místo na žebříčku hodnot. Tedy uspořádané náklonnosti, kdy je si tvor vědom, že první místo v jeho životě zaujímá Bůh a spása duše, a teprve poté záležitosti materiální a světské, nevylučuje radost ze stvoření a všech darů, které člověk dostal k dispozici. Obecně rozšířený zvrácený způsob (zne)užívání časných dober bývá příčinou toho, že se rozumný katolický názor veřejností považuje za fanatický a přísný. Mnoho z těchto protestujících by možná bylo velmi překvapeno, kdyby zjistili, že jejich představy o rigorozitě katolického učení odpovídají spíše některým protestantským sektám, Haré Krišna a dalším východním věroučným systémům, se kterými buď sympatizují, nebo je mlčky tolerují.

Závěr

Katolické náboženství je čisté, láskyplné, vlídné a spravedlivé. Není však koketní a podbízivé, což je jeho „nevýhodou“ v očích moderního světa. Uchvátí-li člověka, nabízí, ale také vyžaduje, absolutní věrnost a důslednost. Neslibuje citová vytržení, zjednodušení života, spolehlivé dosažení časných dober, ba ani trvalou duchovní útěchu a odhodlanost stále bojovat. Nabízí nám cestu, po které šel sám Bůh – úzkou, trnitou a namáhavou, zato nanejvýš spolehlivou a čestnou. Předem se ví a zná, jaký je cíl této cesty, a kdo by se po ní vydal z jiné příčiny, než z touhy oplatit láskou Lásku a setkat se se svým útočištěm a domovem, jenž ho stvořil, spasil a osvobodil, jistě narazí na mnohá rozčarování. Přijetí katolické víry není nalepení laciné náplasti či koupení balíku s nejasným určením a obsahem, který má jako zázrakem proměnit pouť slzavým údolím v senzační zábavu a odstranění těžkostí, je to cesta za Láskou. A tato Láska je zajata a uchopena nikoli až na věčnosti, ale už od okamžiku upřímného se odevzdání a důvěry.

Nea Marie Brkičová

12 Responses to Katolická víra jako cesta Lásky

  1. Podiven napsal:

    Moc pěkný článek.

    • cinicius napsal:

      S tím nelze než souhlasit… 🙂

      • Hamish napsal:

        Nechci kafrat, ale možná by nebylo od věci článek příště rozdělit na dva.
        Občas mi přišel poněkud rozvláčný.

      • Teni napsal:

        Činí vám snad, Hamishi, potíže přečíst si půl článku ve středu a půl ve čtvrtek? 🙂 Já to tak udělal a nemyslím, že by tím něco ztratil (a to jsem ho jej ještě dle svého hloupého zvyku četl od konce k začátku).

        Jinak se musím přidat k pochvale článku. Příjemně se čte (až na pár výjimek, kde jsem musel číst dvakrát, abych pochopil, co chce autorka říci) a po obsahové stránce jsem nenarazil na nic, s čím bych chtěl nesouhlasit 🙂

      • Hamish napsal:

        Když se ptáte, činí.
        Neříkám, že je článek špatný. To bych nesměl být katolíkem, ale jakkoliv je mi autorka sympatická, její styl mi jednoduše nesedí.
        Toť vše.

      • Teni napsal:

        No, spíš než změna stylu psaní by článku, IMHO, prospěla změna formátování. Zarovnávat delší souvislý text na střed je omluvitelné snad jen u autorů, kteří jinak píší výhradně poezii a už je ani nenapadne, že by to mohlo jít i jinak :).

      • Hamish napsal:

        To je ono!
        Díky
        Připomíná mi ten text poezii. A ne jen členěním.

  2. ivka napsal:

    to vše my, katolíci víme.
    počkejte, až si přečtou ti ostatní :o)
    ale naši radost nám vzít nemohou

    • Teni napsal:

      Ano, víme, ale není od věci si to připomenout 🙂

      Jinak bych nebyl tak optimistický, myslím, že kdyby v článku byla nahrazena slova „jinověrcům“, „ateistům“ apod. slovy „mnoha katolíkům“, zůstal by stále pravdivým obrazem reality.

    • vojta napsal:

      Osobně se mezi ty ostatní řadím a ač s mnoha věcmi v článku nesouhlasím, tak jsem nucen uznat, že napsán velmi pěkně a čtivě.

  3. Nea napsal:

    Hamish + Teni: Dík za konstruktivní připomínky. Jdu to zarovnat :-).

  4. Karol Dučák napsal:

    Vynikajúci článok. Doplnil by som ešte úvahu o postoji Katolíckej cirkvi k súkromnému vlastníctvu: https://www.fatym.com/view.php?nazevclanku=karol-ducak-jaky-je-spravny-vztah-cloveka-k-majetku-ve-smyslu-socialni-nauky-katolicke-cirkve&cisloclanku=2021100141.

Napsat komentář: Nea Zrušit odpověď na komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *