Quis autem custodiat ipsos custodes?

Quis autem custodiat ipsos custodes? To se ptám čím dál častěji. Kolikrát mám v této zemi pocit, že hlídači a pastýři byli vyměněni za nepřátele a služebníky zla. Dovídáme se od nich, že „manželství je natrvalo, takže bychom měli vybírat velice pečlivě, nicméně pokud by se to nepovedlo, není důvod věšet hlavu, neb církevní právníci jsou kabrňáci a ti nás vysekají ze všeho, i z manželství“ (P. Petr Piler SDB při vzdělávání vysokoškoláků)…

Doporučují nám teology, jejichž učení Kongregace pro nauku víry oficiálně zavrhla, a když na to někdo upozorní, je sepsut, že dnešní církev už naštěstí není církví jediné pravdy a že Kongregace pro nauku víry se běžně plete (P. Josef Hurt). Vysmějí se nám, že správce křesťanského webu nemá žádné povinnosti (zajistit, aby křesťansky vypadal, nepropagovaly se na něm potraty a věřící nebyli uráženi pro věrnost víře), pouze práva (P. Vít Zatloukal, tehdy ještě šéf sekce pro mládež ČBK).

V takovém prostředí už člověka máloco překvapí, nicméně nedávno jsem byl přece jen překvapen tím, kam až může degenerace katolických institucí zajít – naprosté dno mi předvedl MUDr. Prokop Remeš, „katolický gynekolog“, který vede“křesťanskou gynekologickou poradnu“ při Nemocnici Milosrdných sester sv. Karla Boromejského v Praze. Proberme si svérázné názory tohoto pána, které veřejně hlásá, napadaje a urážeje každého, kdo se mu odváží oponovat.

Tento pán, jak sám přiznává, předepisuje pacientkám antikoncepci a IVF, pokud o to požádají. Jistě, není jediný „katolický“ lékař, který tak činí. Málokterý (či spíše žádný) z nich má ale tolik drzosti, aby tvrdil, že je to naprosto v pořádku – na straně lékaře i na straně pacientky. Aby tohoto dosáhl, neuvěřitelným způsobem si převrátil pojem výhrada svědomí. Princip zajišťující, že člověk nesmí být společností nucen ke zlému, si úplně otočil v princip, podle kterého má člověk s výmluvou na svědomí právo odmítnou závazné učení Magisteria a aktivně páchat objektivní zlo. Že je svědomí při svém rozhodování povinno respektovat učení Magisteria? O tom pan Remeš nejspíše v životě neslyšel.

Podle něj stačí, aby se žena s IVF či antikoncepcí „ve svém svědomí vyrovnala“, případně si našla vhodného zpovědníka, který jí to „povolí“ (nepřekvapilo by mne, kdyby součástí služeb pana doktora byl seznam vhodných „chápajících“ zpovědníků, zapadlo by to do jeho přístupu a chování), aby byl povinnen „respektovat její výhradu svědomí“ a žádané předepsat.

Že v tomto schématu žádná výhrada svědomí nefiguruje? Že antikoncepční prostředky mohou být ospravedlnitelné jen velmi výjimečně (za určitých okolností jako součást ochrany/obrany před znásilněním, či jako nenahraditelný lék), což rozhodně nebudou případy, kdy je MUDr. Remeš obvykle předepisuje? Že IVF nemůže být ospravedlnitelná NIKDY? Že on, jako katolický gynekolog v křesťanské poradně, je povinen to vědět a sdělit? Že je povinen jednat podle toho? Zkuste mu to říci/napsat – nevěřili byste, co všechno je „katolický gynekolog“ ochoten veřejně napsat, aby si to s vámi „vyřídil“. Dovíte se, že jste gauner, militantní katolík, uzavřená fanatická mysl… Další vzorky můžete najít v diskusích ChristNetu, ale nedoporučuji, mně se z chování a „argumentů“ pana doktora zvedá žaludek.

Jenom se smutně ptám: tenhle nechutný vykuk je to nejlepší, co dokázala prestižní pražská katolická nemocnice sehnat do své (křesťanské!!) gynekologické poradny? Je nějaká naděje, že ho někdy někdo po zásluze vyhodí? Nebo že se napraví? Je mi z toho smutno… Jak můžeme dnes od katolíků očekávat věrnost etickým principům Církve, když ti, kteří by jim je měli předávat a vysvětlovat, tak často stojí na straně Ďábla a v jeho službách je systematicky matou a mystifikují?

Doplněk z 29. 10. odpoledne:

Někteří zpochybňují, že antikoncepční prostředky mohou být ospravedlnitelné za určitých okolností jako součást ochrany/obrany před znásilněním a jeho důsledky (při anulování potratových rizik).  Fakticky to ale  není pro článek důležité – pokud bych se v tomto mýlil, poukazované pohoršení se jen zvětší…

Ignác Pospíšil

K diskusím níže:

Duše a hvězdy poskytují na svých stránkách prostor k pokud možno svobodné a otevřené diskusi nad články a příspěvky, které čtenářům předkládají. Nemohou ovšem ručit za správnost diskuzních příspěvků, které také pochopitelně nemusí vyjadřovat názory redakce. Příspěvky obsahující nemístné vulgarity nebo urážky budou mazány.

Diskuse pozastaveny.